دارو‌های رقیق‌کننده خون، مؤثر در درمان کرونا؟!

دارو‌های رقیق‌کننده خون، مؤثر در درمان کرونا؟!

همزمان، تحقیقات منتشر شده در آمریکا در اوایل ماه جاری نیز حاکی از آن است که دارو‌های رقیق‌کننده خون میتواند بیماران کووید-۱۹ را که زیر دستگاه کمک تنفسی هستند، مدت طولانی‌تر زنده نگاه دارد. 

کد خبر : ۸۰۵۸۰
بازدید : ۹۴۸۰
دارو‌های رقیق‌کننده خون، مؤثر در درمان کرونا؟!
دارو‌های رقیق‌کننده خون میتواند بیماران کووید-۱۹ را که زیر دستگاه کمک تنفسی هستند، مدت طولانی‌تر زنده نگاه دارد
پزشکان بریتانیایی می‌گویند دارو‌هایی که خون را رقیق می‌کنند می‌توانند جان بیماران مبتلا به کرونا را با جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون در ریه‌ها نجات دهند. به گفته متخصصان در لندن، آن‌ها رابطه آشکاری میان کووید-۱۹ و لخته شدن خون یافته‌اند به گونه‌ای که تمامی بیماران بد حالی که مورد آزمایش قرار گرفتند لخته‌های بالقوه کشنده داشتند.

پزشکان بخش بیماری‌های حاد تنفسی در بیمارستان برامپتون، با استفاده از سیتی اسکن‌هایی با انرژِی دوگانه از عملکرد ریه بیماران کووید-۱۹ عکسبرداری کرده و متوجه فقدان گردش خون شدند که بیانگر وجود لخته‌های خون در رگ‌های کوچک داخل ریه بیماران است.

به گزارش نشریه ساندی تلگراف، گمان می‌رود که نظام درمانی بریتانیا اکنون در حال آماده سازی دستورالعملی به بیمارستان‌های کشور است که براساس آن احتمالا می‌بایست به بیماران بد حال کووید-۱۹ دوز بالاتری از دارو‌های رقیق‌کننده خون تجویز شود.

پروفسور پیتر اوپنشو، از اعضای تیم اطلاعات بالینی گروه مشاوران علمی امور اضطراری دولت (Sage) به این روزنامه گفت:

«این لخته شدن داخل عروقی، واقعا پیچیدگی بسیار بدی است که قبلاً در مورد ویروس‌های دیگر ندیده‌ایم. این تصویربالینی خارق‌العاده از بیمارانی تحت مشاهده را شرح می‌دهد که به شدت دچار کماکسیژنی یا هیپوکسی می‌شوند و اکسیژن آن‌ها بسیار پایین است و واقعا قادر به تنفس نیستند. این امر با منشاء رگ خونی آن انطباق دارد.»

همزمان، تحقیقات منتشر شده در آمریکا در اوایل ماه جاری نیز حاکی از آن است که دارو‌های رقیق‌کننده خون میتواند بیماران کووید-۱۹ را که زیر دستگاه کمک تنفسی هستند، مدت طولانی‌تر زنده نگاه دارد.
پژوهشگران در بیمارستان مونت ساینای نیویورک، پس از بررسی ۲۷۷۳ پرونده بهداشتی بیماران کووید-۱۹ دریافتند که از ۳۹۵ بیماری که زیر دستگاه کمک تنفسی بودند، میزان مرگ و میر در میان کسانی که داروی رقیق کننده خون مصرف کرده بودند تنها ۲۹.۱ درصد بوده است، در حالی که این رقم در میان کسانی که این دارو‌ها را نخورده بودند ۶۲.۷ درصد بوده است.

انو لالا، استادیار دارو‌های قلب و عروق در دانشکده پزشکی ایکان در مونت ساینای گفت: «به عنوان یک متخصص قلب که طی سه هفته گذشته در بخش مراقبت از بیماران کووید-۱۹ کار کرده‌ام، شاهد افزایش تعداد بیماران بستری در بیمارستان با مشکل لخته شدن خون بودم؛ بنابراین بسیار مهم و حیاتی است که دریابیم آیا تجویز این دارو‌های ضدانعقاد (نوعی رقیق‌کننده خون) به بهبود بیماران کمک میکند یا خیر.»

پزشکان در بیمارستان برامپتون، بیش از ۱۵۰ بیمار بد حال را مورد درمان و مطالعه قرار دادند و نتایج مقدماتی تحقیقات خود را هفته آینده منتشر خواهند کرد.

دکتر بریجش پتل، از متخصصان ارشد رویال برامپتون در امپریال کالج لندن، به نشریه ساندی تلگراف گفت که در حالی که دانشمندان در حال مطالعات بیشتر روی بیماران کووید-۱۹ هستند، «اکثر بیماران» نهایتا از «دُزهای درمانی قابل توجهی از دارو‌های رقیق کننده خون» استفاده می‌کنند.»

پتل افزود: «اگر این مداخلات در خون بیماران به درستی انجام شود، آن‌ها زنده میمانند. فکر میکنم معرفی عوامل رقیق کننده خونی که با بیماری کووید-۱۹ مرتبط هستند بسیار مهم است، اما شما باید این کار را به درستی انجام دهید، در غیر این صورت ممکن است آسیب بزنید.»

گفته می‌شود دولت بریتانیا در راستای یافتن درمانی موثر برای ویروس کرونا، اکنون در حال سرعت بخشیدن به آزمایش‌های بالینی و تصادفی عوامل رقیق کننده خون روی بیماران کووید-۱۹ است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید