چرا سفر در تعطیلات عید فطر خطرناک است؟

چرا سفر در تعطیلات عید فطر خطرناک است؟

بالاخره باید در نظر گرفت که بخش اعظم مردم خودروی شخصی ندارند و در این ایام افراد با وسایل عمومی مانند هواپیما، قطار و اتوبوس سفر می‌کنند، در عین حال در سفر از اماکن عمومی مانند پمپ بنزین، نمازخانه و دستشویی استفاده می‌کنند که همه این موارد احتمال انتقال ویروس را بالا می‌برد. از طرفی هم اگر افراد با ماشین شخصی سفر کنند بالاخره در این صورت هم بین راه توقف دارند و از اماکن عمومی استفاده می‌کنند.  

کد خبر : ۸۰۶۱۳
بازدید : ۶۳۸۳
چرا سفر در تعطیلات عید فطر خطرناک است؟
فرادید | چیزی تا تعطیلات عید سعید فطر باقی نمانده است و بخشی از مردم که در سه ماه گذشته در قرنطینه به سر برده اند، قرار است در روز‌های آینده از این تعطیلات برای مسافرت استفاده کنند. مسافرتی که به عقیده مسئولان وزارت بهداشت می‌تواند بیش از هر زمان دیگری خطرآفرین باشد.

به گزارش فرادید، عید سعید فطر روز یکشنبه است و بنابر تصمیم دولت در سال ۹۰، روز بعد از عید هم تعطیل خواهد بود، با این وجود مردم می‌توانند با مرخصی گرفتن در روز شنبه یک مرخصی چهار روزه را داشته باشند.

۹۰ روز از شیوع ویروس کرونا در ایران گذشته است و در این مدت بخش اعظم کسب و کارها تعطیل یا نیمه تعطیل بوده اند و بخش بزرگی از مردم هم در قرنطینه به سر برده اند، به این امید که وضعیت سفید به شهر‌ها برگردد. با این حال با وجود تعطیلات چند روزه عید فطر، پیش بینی شده که بخشی از مردم این بار سفر را به قرنطینه بودن در خانه ترجیح دهند.

حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از سفر مردم در ایام تعطیلات عید فطر گفته است که "تعطیلات پیش رو طولانی است، مردم هم مقداری از شرایط کرونا خسته شدند و تمایل دارند که به سفر بروند، اما ما درخواست‌مان از مردم به حداقل رساندن سفرهاست. فعل سفر درباره انتقال ویروس کرونا خطرناک است و موجب افزایش تماس اجتماعی و کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی می‌شود.

وزیر بهداشت هم با تاکید بر خطرات سفر در ایام کرونا از مردم خواسته است تا در تعطیلات عید فطر مسافرت نروند.

با این حال بخشی از مردم به زادگاه خود برمی گردند و بیم آن می‌رود که در این ایام برخی مسافران انتقال دهنده باشند که در این صورت افراد مسن را مبتلا خواهند کرد. اگر هم گیرنده باشند ویروس را در مرحله اول در میان خانواده خود گسترش خواهند داد و در مرحله دوم ویروس دوباره به شهر محل سکونت بر می‌گردد و بخش وسیع تری را آلوده می‌کند.

مسئولان وزارت بهداشت در این رابطه گفته اند که ممکن است افراد از جا‌های کمتر آلوده به جا‌های آلوده‌تر روند و ویروس را برگردانند یا ممکن است افراد از مناطق آلوده به مناطق کمتر آلوده روند.

چرا سفر در تعطیلات عید فطر خطرناک است؟

خطرات سفر در ایام کرونا

تجربه مسافرت در نیمه اول فروردین ماه و عادی سازی مشاغل و فعالیت‌ها در نیمه اول اردیبهشت ماه نشان داد که شیوع بیماری دو تا چهار برابر افزایش یافته است. در حالی که روز‌های ابتدایی فروردین ماه میزان مبتلایان به صورت روزانه کمتر از هزار نفر بود، این آمار در اواسط فروردین ماه به ۱۹۷۲ نفر رسید.

اوایل اردیبهشت ماه سال جاری نیز آمار کرونا به حدود ۸۰۰ نفر رسید، اما با اعلام وضعیت سفید در تعدادی از شهرستان‌های کشور و عادی سازی فعالیت‌ها و برخی مشاغل آمار مبتلایان به سرعت افزایش یافت و به بیش از ۲ هزار نفر رسید.

با این وجود در تعطیلات چند روزه عید فطر نیز بنا به پیش بینی‌های صورت گرفته از سوی وزارت گردشگری و وزارت بهداشت حجم بزرگی از مردم مسافرت کرونایی را انتخاب خواهند کرد.

البته وزارت گردشگری در این ایام طرح "سفر هوشمند" را کلید زده است تا هم مردم به مسافرت بروند و هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. تیموری دبیر کمیته اماکن گردشگری و فضا‌های ورزشی ستاد ملی کرونا درباره طرح "سفر هوشمند" وزارت گردشگری گفته است که با تجمیع ظرفیت‌ها، نظارت دقیق بر پروتکل‌های بهداشتی برای سفر مسؤولانه و هوشمند در تمام حلقه‌ها و زنجیره‌های صنعت گردشگری کشور، اعم از مراکز اقامتی، تفریحی، پذیرایی و ... انجام گرفته است که این روند با آمادگی سایر دستگاه‌های نظارتی و خدمت‌رسان ستاد سفر تکمیل خواهد شد.
اما معاون گردشگری این وزارتخانه نگفته است با چه امکاناتی از ابتدا تا انتهای مسافرت کنترل می‌شود تا سرعت شیوع ویروس افزایش نیابد.

چرا سفر در تعطیلات عید فطر خطرناک است؟
بالاخره باید در نظر گرفت که بخش اعظم مردم خودروی شخصی ندارند و در این ایام افراد با وسایل عمومی مانند هواپیما، قطار و اتوبوس سفر می‌کنند، در عین حال در سفر از اماکن عمومی مانند پمپ بنزین، نمازخانه و دستشویی استفاده می‌کنند که همه این موارد احتمال انتقال ویروس را بالا می‌برد.

از طرفی هم اگر افراد با ماشین شخصی سفر کنند بالاخره در این صورت هم بین راه توقف دارند و از اماکن عمومی استفاده می‌کنند.

مسئله دیگری که در اینجا مطرح می‌شود سکونت افراد در مقصد است. در این صورت اگر افراد در مقصد در جای عمومی مثل هتل‌ها، مراکز بوم‌گردی وخانه‌هایی که اجاره داده می‌شود، توقف کنند، با این وجود خطر انتقال ویروس بالا می‌رود، چرا که پس از تخلیه هر واحد با توجه به حجم مسافران، این اماکن به سرعت به افراد جدید اجاره داده می‌شوند.

اگر هم افراد از روش‌هایی مانند چادر زدن در فضا‌های پارک و عمومی بهره ببرند که باید منتظر یک شوک بزرگ کرونایی باشیم، چرا که هیچ یک از استان‌ها در حال حاضر چنین امکاناتی برای کنترل شیوع، آموزش و اقدامات پیشگرانه ندارند.

با این وجود شاید کم خطرترین حالت سفر این باشد که برخی افراد که ویلا یا باغی دارند و بین راه هم توقف نمی‌کنند و جای دیگری نمی‌روند به سفر بروند که این اقدام هم می‌تواند ویروس را از مناطق بیشتر آلوده به مناطق کمتر آلوده ببرد و با خود هم برگردانند.

اما با این حال باید منتظر اقدامات ستاد مقابله با کرونا باشیم و ببینیم که آیا مسافرت در ایام تعطیلات عید فطر کنترل خواهد شد یا شیوع بزرگ دیگری شهر‌های کشور را در برخواهد گرفت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید