رکورد جدید دما در قطب شمال

رکورد جدید دما در قطب شمال

تشکیل یک جبهه بی‌سابقه هوای پر فشار بالای قطب شمال موجب افزایش شدید دما در بخش‌هایی از منطقه سیبری گشته که دمای آنجا را بالای ۲۰ درجه سانتی‌گراد رسانده است.

کد خبر : ۸۰۶۵۱
بازدید : ۹۰۶۳
رکورد جدید دما در قطب شمال
ناهماهنگی دمای هوا در منطقه قطب شمال نشان می‌دهد که این منطقه با سرعت بسیار بیشتر از سایر نقاط جهان رو به گرمی می‌رود

به گفته دانشمندان، یک موج گرما به سوی قطب شمال که زودتر از موعد در این فصل سال ایجاد شده، دمای این منطقه را به بالاترین حد ثبت شده در بهار رسانده و موجب آغاز جریان ذوب یخ‌ها زودتر از موعد سالانه گشته است.

تشکیل یک جبهه بی‌سابقه هوای پر فشار بالای قطب شمال موجب افزایش شدید دما در بخش‌هایی از منطقه سیبری گشته که دمای آنجا را بالای ۲۰ درجه سانتی‌گراد رسانده است.

این جبهه هوای گرم روی روسیه باعث ایجاد شاهراهی به سوی قطب شده که هوای غیرموسمی شمالی را به منطقه شمالگان منتقل می‌کند. در همین حال، هوای سردتر به سوی مناطق جنوبی نظیر اسکاندیناوی و آمریکای شمالی جا به جا می‌شود.

با توجه به داده‌های ناسا و سایر آژانس‌های هوایی، افزایش ناگهانی دما موجب گرمتر شدن فصل بهار در منطقه شمالگان شده است. میانگین دمای این منطقه در اواسط آوریل به بالای صفر درجه رسید که نشان دهنده دمای تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد در بعضی از روز‌های ماه است که بالاتر از میزان عادی در این منطقه است.

مارتین استندال، کارشناس آب و هوا از مؤسسه هواشناسی دانمارک، می‌گوید: «دمای بالای شمالگان و بخش‌های وسیعی از سیبری در واقع بسیار غیر عادی است. من در هیچ یک از گزارش‌های ثبت شده از سال ۱۹۵۸ تا کنون نتوانستم چنین دمای بالایی را برای این منطقه پیدا کنم.»

وی می‌افزاید: «هیچ واقعه مشابهی هم در هیچ فصلی به این زودی رخ نداده است.»

گزارش تحلیلی آژانس «آب و هوای خشن اروپا» که مرکز ارائه و جمع‌آوری اطلاعات آب و هوایی در اروپاست، نشان دهنده نقاطی گرم در مدار شمالگان زمین در چند روز گذشته است که در مواردی ۱۲ درجه سانتی‌گراد بالاتر از حد عادی بوده‌اند.

میانگین جهانی دمای ماه آوریل ۱/۱۶ درجه سانتی‌گراد از خط مبنای ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ بالاتر رفته است. ناهماهنگی دمای هوا در منطقه قطب شمال نسبت به آنچه در سایر نقاط جهان رخ می‌دهد، بیانگر این است که مدار شمالی با سرعت بسیار بیشتر از سایر نقاط جهان رو به گرمی می‌رود.

گرمی فصل بهار از جمله دلایلی است که موجبات آغاز زود هنگام فصل آب شدن یخ‌ها را در منطقه گرینلند فراهم آورده است.

شروع فصل آب شدن در ابتدای تابستان، طبق تعریف، زمانی است که میزان ذوب شدن یخ، سه روز پشت سرهم بیشتر از ۵ درصد لایه بالایی یخ باشد. این پدیده در سال ۲۰۱۶ به رکورد زودترین زمان شروع فصل آب شدن رسید که در روز ۱۱ آوریل رخ داد. امسال، اما فصل آب شدن رسما از ۱۶ ماه مه آغاز شد.

به گفته دکتر استندل «میانه آماری فصل آب شدن روز ۲۶ مه می‌باشد بنابراین امسال تقریبا دو هفته زودتر شروع کرده‌ایم، که در نتیجه سال ۲۰۲۰ در رتبه دهم در چهل سال گذشته قرار می‌گیرد.»

افزایش تاریخی دمای فصل بهار در حالی رخ داده است که به نوشته نشریه «سیبرین تایمز» آتش‌سوزی‌های سیبری و منطقه شرق روسیه ده برابر بدتر از زمان مشابه در سال گذشته بوده است. اوگنی زینیشف، رئیس اورژانس روسیه در یک کنفرانس ویدیویی در کنار ولادمیر پوتین عوامل گوناگونی را دلیل وقوع این آتش‌سوزی‌ها دانست که اکنون بسیاری از مردم را در مناطق اطراف گرفتار کرده است.

به گفته او «وضعیت فوق‌العاده‌ای در سیبری و شرق دور رخ داده است که دلیل اصلی آن آتش افروزی‌های کنترل نشده و غیر مجاز واحد‌های کشاورزی است.» وی در عین حال «زمستان کم‌برف و غیرعادی و خشک شدن هوا را از جمله عوامل ایجاد آتش‌سوزی دانست.»

وی همچنین گفت: «هوای گرم و باد شدید وضعیت را دشوارتر کرده است». در مجموع تا پایان آوریل، ۳۳۳۹ آتش‌سوزی در این منطقه ثبت شده که تعداد آن‌ها در همین زمان در سال گذشته ۱۹۶۰ مورد بوده است.

به گزارش نشریه «نیو ساینتیست» دانشمندان می‌گویند شواهد محکم در اختیار دارند که آتش‌سوزی‌های غیر مترقبه تابستان گذشته در قطب شمال در بعضی نواحی باقی مانده و در طول زمستان ادامه داشته‌اند و حالا در این ماه «زامبی وار» شدت گرفته‌اند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید