"زیر خاکی" سریال محبوب رمضان ۹۹؛ چرا دیگر سریال‌ها موفق نبودند؟

"زیر خاکی" سریال محبوب رمضان ۹۹؛ چرا دیگر سریال‌ها موفق نبودند؟

سریال «بچه مهندس ۳» به کارگردانی "علی غفاری" از شبکه دو سیما، «سرباز» ساخته "هادی مقدم دوست" از شبکه ۳ و سریال «پدرپسری» به کارگردانی "محمدرضا حاجی‌غلامی " سه سریال پخش شده دیگر رسانه ملی در ماه رمضان امسال بودند که موفقیت چندانی نداشتند. البته ساز ناسازگاری مردم با سریال‌ها از همان روز‌های اول کوک شد.

کد خبر : ۸۰۶۸۵
بازدید : ۸۱۶۱
فرادید | سریال‌های تدارک دیده شده برای ماه رمضان ۹۹ به قسمت پایانی خود نزدیک می‌شوند، اما امسال برخلاف سال‌های گذشته رقابتی جدی میان آن ها وجود نداشت و مردم از همان قسمت‌های اول به برخی از آن‌ها روی خوش نشان ندادند. مخاطبان معتقدند که بخش اعظم سریال‌های رمضان ۹۹ جذابیت آنچنانی نداشته اند. با این وجود در میان سریال‌های رمضانی تلویزیون "زیرخاکی" از شبکه یک توانسته از نگاه مخاطبان سربلند بیرون بیاید.

به گزارش فرادید، شاید بتوان گفت که مجموعه تلویزیونی "زیرخاکی" به کارگردانی جلیل سامان وتهیه‌کنندگی رضا نصیری‌نیا تنها سریالی است که منتقدان و مخاطبان هر دو به آن روی خوش نشان داده اند و میزان انتقاد‌ها بسیار کم بوده است.

نمایش دقیق جزئیات سبک زندگی و وسائل و بازسازی فضای زندگی مردم در دهه ۵۰، به تصویرکشیدن موقعیت‌های امنیتی با زبانی طنز و ارائه تصویری از زندگی مردم عادی (نه صرفا مبارزان یا سیاسیون) در جریان انقلاب اسلامی در سال ۵۷ از جمله مواردی است که از نظر دنبال کنندگان این سریال جالب بوده و آنان را پای این مجموعه نگه داشته است.

سریال "زیر خاکی" با بهره از داستانی روان و جذاب و استفاده از توان بازیگران خود و توجه به جزئیات در فضاسازی، توانست نظر برخی از منتقدان را به خود جلب کند.

از نظر برخی از منتقدان اینکه داستان دچار تکرار نشد و دائم اتفاقات جدیدی می‌افتاد که باعث می‌شد قصه و ماجرا‌ها دچار لکنت و تکرار نشوند، این موارد "زیرخاکی" را جذاب کردند.

البته "پژمان جمشیدی" که در این سریال نقش اصلی را برعهده داشت، به خوبی توانست نقش خود را ایفا کند و نظر برخی از منتقدان همیشگی اش را هم تغییر داد.

طهماسب صلح‌جو منتقد سینما و تلویزیون در باره بازی او در نقش "فریبر باغ بیشه" گفته است: "حضور پژمان جمشیدی در این سریال واقعاً غافلگیرکننده است؛ به‌رغم این‌که قبلاً هم او را در نقش‌های کمدی دیده‌ایم بازی او اینجا و در این نقش، جذاب و دل‌نشین است.

بازی قابل توجه ژاله صامتی و رایان سرلک (کاوه پسر فریبرز) نیز جز نقاط قوت سریال "زیر خاکی " بوده است که مخاطبان و منتقدان به آن اشاره کرده اند.

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون درباره سریال زیر خاکی گفته است که "گرچه سریال «زیرخاکی» تجربه تازه‌ای برای کارگردانش در عرصه تولید آثار طنز به حساب می‌آید و موضوع اصلی آن کلیشه‌ای و تکراری است، اما، چون با پرداخت به نسبت جدید همراه است و استفاده از مضامین سیاسی و انقلابی و اجتماعی در آن لحاظ شده به توفیق نسبی رسیده است. بهره بردن از برخی عوامل کاربلد و حرفه‌ای به ویژه بازیگران توانمندی مانند ژاله صامتی که بازی فوق‌العاده‌ای ارائه کرده است، سبب شده تا این سریال در میان دیگر سریال‌ها مخاطب بیشتری را با خود همراه کند. "

عدم اقبال سه سریال دیگر

سریال «بچه مهندس ۳» به کارگردانی "علی غفاری" از شبکه دو سیما، «سرباز» ساخته "هادی مقدم دوست" از شبکه ۳ و سریال «پدرپسری» به کارگردانی "محمدرضا حاجی‌غلامی " سه سریال پخش شده دیگر رسانه ملی در ماه رمضان امسال بودند که موفقیت چندانی نداشتند. البته ساز ناسازگاری مردم با سریال‌ها از همان روز‌های اول کوک شد.

"سرباز"هادی مقدم‌دوست اولین سریالی بود که پس از افطار از شبکه ۳ پخش شد. اما ریتم این سریال آن قدر کند و فضاسازی آن حوصله سر بر پیش رفت که بیشتر به رمان‌های طولانی و کلیشه‌ای شبیه بود که داستان یک رابطه احساسی دو نفره را بار‌ها و بار‌ها مرور کرده و کش می‌دهند. این روند در قسمت‌های بعدی هم ادامه داشت و در همان هفته نخست "سرباز" میدان را برای رقبایش خالی گذاشت.

یکی از بدشانسی‌هایی هم که گریبان‌گیر "سرباز" شد این بود که سریال «متهم گریخت» رضا عطاران که ۱۵ سال از نخستین پخش آن می‌گذرد، با فاصله حدودا نیم ساعت قبل از "سربازگ از شبکه‌ای دیگر پخش شد و به نظر می‌رسید در حالی که تقریبا بیشتر مردم، اغلب صحنه‌ها و دیالوگ‌های «متهم گریخت» را از حفظ شده‌اند، اما باز هم مخاطب این سریال از "سرباز" بیشتر است!

«بچه مهندس ۳» از شبکه دو سیما

سریال "بچه مهندس ۳" که پیش از این، دو فصل آن از تلویزیون پخش شده بود، در فصل سوم به علت تغییر خط داستانی نتوانست مخاطبان را با خود همراه کند.

برخی معتقدند که "بچه مهندس ۳" تحت تاثیر توصیه، سفارش و سلیقه برخی مدیران قرار گرفته است.

با این حال سریال "بچه مهندس" در فصل‌های اول و دوم به دلیل موضوع و مضامین مورد پسند خانواده‌ها مخاطب را کم و بیش با خود همراه کرد، اما به یک‌باره با توصیه برخی مضامین از مسیر قصه‌گویی مناسب خانواده و اجتماع خارج شده و وارد فاز دیگری از جمله مسائل اطلاعاتی و امنیتی شده است که هیچ ارتباطی با جریان اصلی زندگی شخصیت‌ها به‌خصوص جواد جوادی ندارد.

برخی منتقدان گفته اند که سازندگان "بچه مهندس" به جای اینکه نظر و سلیقه مردم را در تولید ادامه سریال لحاظ کنند عمدتا به توصیه و سفارش برخی مدیران گوش دادند و در واقع فصل سوم حاصل دیدگاه‌های مردمی نیست بلکه ماحصل سفارش خود تلویزیونی‌هاست. آن ها معتقدند که "این‌کار به جای ایجاد جذابیت سبب دافعه شده و به نوعی نشانگر آن است که شاهد دورتر شدن تولیدات تلویزیونی از فرهنگ، سلیقه و نظر مخاطب هستیم و این ضعف بزرگی برای سازمان صداوسیما است."

«پدر پسری» شبکه پنج سیما

سریال "پدر پسری" به کارگردانی "محمد رضا حاجی غلامی" آخرین مجموعه تلویزیونی رسانه ملی در رمضان ۱۳۹۹ بود که آنچنان نظری را جلب نکرد. نگاه سبک و سطحی "پدر پسری" به برخی مناسبات خانوادگی باعث شد تا این سریال نیز توجه مخاطبان را به خود جلب نکند.

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در باره این سریال گفته است که "پدر پسری" ادعای خانوادگی، اجتماعی و طنز بودن دارد، اما آنچه که در آن به تصویر درآمده نگاه سبک و سطحی به برخی مناسبات خانوادگی است که با بهره‌گیری سطحی از مقوله مهم مورد نیاز جامعه یعنی طنز ارائه شده، اما در واقعیت نه ویژگی‌های گونه‌های خانوادگی، اجتماعی و طنز در ان لحاظ شده و نه از ساختار هنری مناسبی برخوردار است.

در ادامه نقد او آمده است که "پدر پسری یک سریال زیر متوسط است که می‌توانست به جای تک موضوعی سطحی در قالب یک داستان خوب خانوادگی یا اجتماعی حرف‌های خوبی را بازگو کند و صرفا فضایی برای ازمون خطا و تجربه سازندگانش نباشد. «پدر پسری» می‌توانست قوی‌تر و بهتر باشد، اما به توفیق نرسیده است. "
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید