تلنگر به مسئولان و نمایش آقازاده‌ها در سریال "بچه مهندس"

تلنگر به مسئولان و نمایش آقازاده‌ها در سریال "بچه مهندس"

جوان دیگری با نام الناز مافی در داستان هست که نماینده طیف آقازاده‌های جیره‌خواری است که نمونه آن را به کرات در جامعه می‌بینیم که با رانت وارد دانشگاه می‌شوند. با رانت، صاحب مدرک و اعتبار می‌شوند.

کد خبر : ۸۰۷۰۹
بازدید : ۱۳۲۷
تلنگر به مسئولان و نمایش آقازاده‌ها در سریال
مجموعه «بچه مهندس» در حالی این شب‌ها روی آنتن شبکه دو می‌رود که مضامین متعدد و تازه‌ای را روایت می‌کند. فصل اول آن در رمضان ۱۳۹۷ روی آنتن رفت. مجموعه‌ای که کودکی پسربچه‌ای به نام جواد جوادی را در یک پرورشگاه نمایش می‌داد. مکانی که سریال‌سازان ما به ندرت آن را برای روایت داستانشان در نظر می‌گیرند.
اما «بچه مهندس» به سراغ مشکلات کودکان بی‌سرپرست رفت و توانست با بهره‌گیری از داستانی یکدست و بازی‌های قوی بازیگران کودک، چون یونا تدین در نقش جواد جوادی و نیوشا علیپور در نقش مژگان، با استقبال مواجه شود، تا جایی که ساخت فصل دوم آن هم انجام شد و در دی ماه ۹۷ به نمایش درآمد.

اما فصل سوم این مجموعه به عنوان سریال مناسیتی ماه رمضان امسال انتخاب شد و هر شب روی آنتن می‌رود. در این فصل دوران جوانی جواد جوادی با بازی روزبه حصاری به نمایش درآمده است که با طرح مباحث متنوع و معضلات جوانان، توانسته تا حدی نظر مخاطبانش را جلب کند.

حسن وارسته؛ نویسنده این سریال درباره تعدد موضوعات و تقابل خیر و شر در قصه «بچه مهندس۳» و لزوم پرداختن به چنین داستانک‌هایی برای جذاب کردن این مجموعه گفت: در این فصل که جواد جوادی وارد دنیای آکادمیک و علمی می‌شود، مبنا را بر این گذاشتیم که او نماینده جوان شایسته، کاربلد و نخبه کشور باشد که وارد دانشگاه می‌شود.
با ورود او به دانشگاه، ما به عنوان هنرمند وظیفه داریم معضلات و مطالبات جوانان شایسته را عنوان کنیم. معضلاتی که باعث شده جوانان به حقوقشان نرسند. داستان در بخش‌های مختلفی، چون دانشگاه، اجتماع، بازار کار روایت می‌شود. یک بخشی از آن هم به جذب نخبه‌ها توسط کشور‌های خارجی برمی‌گردد.

وارسته معتقد است خطری که بیخ گوش مسئولان ما است و داستان می‌خواهد آن را گوشزد کند این است که حواستان باشد اگر این جوانان شایسته را جذب نکنید افراد دیگری جذبشان می‌کنند. وی در ادامه افزود: برای اینکه قصه رنگارنگی داشته باشیم، چند طیف از جوان‌ها را در داستان کنار هم قرار دادیم.
مثلا یک نماینده شهرستانی به نام قاسم داریم که از منطقه بیرجند آمده، اما به خاطر بی‌مهری‌های مسئولین و مدیران، یک خشم فروخورده را در رفتارش می‌بینید. جوان دیگری به نام مسعود وجود دارد که درگیر مسائل خانوادگی است و از آنان آسیب دیده و خانواده خیلی به او توجه نمی‌کند، اما مهر و محبت را در میان دوستانش پیدا می‌کند.

نمایش طیف آقازاده جیره‌خوار
وی در تشریح شخصیت‌های سریال این‌گونه ادامه افزود: جوان دیگری با نام الناز مافی در داستان هست که نماینده طیف آقازاده‌های جیره‌خواری است که نمونه آن را به کرات در جامعه می‌بینیم که با رانت وارد دانشگاه می‌شوند. با رانت، صاحب مدرک و اعتبار می‌شوند.
متاسفانه از این دست افراد در میان آقازاده‌ها که بدون اینکه به دانشگاه بروند مدرک دکتری گرفتند وجود دارد که بعد هم امور به دست آنان افتاده است.
در این میان یک فرد مقتدر قانون‌مدار سینه سوخته به اسم دکتر توفیقی داریم که در برابر ظلم‌ها و بی‌قانونی‌ها می‌ایستد و می‌خواهد جوان‌ها را در برابر خائنین و ظلم‌هایی که به آن‌ها می‌شود حفط کند.

دهن‌کجی به جوانان نخبه کشور توسط آقازاده‌های خارج‌نشین
این نویسنده در مقابل این نکته که در جا‌هایی از این مجموعه، ممکن است حس شعارزدگی و اغراق در شخصیت‌ها به مخاطب منتقل شود، بیان کرد: سعی کردیم شعار ندهیم. تماشاگر تعجیل نکند. البته اگر هم قانع نشد حق دارد. ما باید دغدغه‌هایمان را مطرح کنیم. در جا‌هایی سعی کردیم مسئله را دراماتیک بگوییم.
باید بگوییم که در این مملکت خیانت می‌شود. رانت وجود دارد و تعداد دلسوزان مصداق دکتر توفیقی و سعید نصیری کم شده‌اند. سعید نصیری رتبه یک دانشگاه بود و او هم دعوت‌نامه داشته، اما این‌ها بودند که با چنگ و دندان این خاک را در برابر دشمنان خارجی و داخلی حفظ کردند.
زمان جنگ دشمن معلوم بود. اما الان دشمن دیده نمی‌شود. این خیلی خطرناک‌تر است. ما نمی‌دانیم با چه کسانی می‌جنگیم. یک سری آقازاده مانند ساشا سبحانی و خانواده‌های برخی مسئولین دیگر که فرزندانشان با رانت پدر و مادر در کشور‌های خارجی درس می‌خوانند و زندگی می‌کنند، وجود دارند که حتی پدر سعی می‌کند شرعیات را در اینجا رعایت کند، اما می‌بینید دختر و پسرشان در کشور‌های خارجی هر کاری که دلشان می‌خواهد می‌کنند و بعد به جوان شایسته کشور دهن‌کجی هم می‌کنند.

کودک‌همسری تعریف مشخصی دارد
وارسته در پاسخ به این پرسش که ساختارشکنی‌هایی مانند ابراز علاقه دو نوجوان به یکدیگر و طرح کودک‌همسری در فصل قبلی و ابراز علاقه یک دختر به یک پسر در این مجموعه با چه دیدگاهی به قصه اضافه شده بود، عنوان کرد: کودک‌همسری تعریف مشخصی دارد.
مردم عجله کردند و یک سری جریان‌هایی که در خارج از کشور بودند ما را متهم به کودک‌همسری کردند. مانند برنامه مزخرف سالومه در شبکه من و تو. در صورتی که این فرد بی‌سواد است و نمی‌داند کودک همسری تعریف مشخصی دارد. این دو نوجوان ۱۶ ساله بودند و پای سفره عقد ننشستند؛ و ماجرا بحث عشق غریزی را در دوران نوجوانی مطرح می‌کرد. آ
ن هم زیر نظر مادرشان. همین افراد منتقد به کشور‌های خارجی که می‌رسند می‌گویند به‌به ببین چه روشنفکری در سریال‌هایشان وجود دارد. ما این هیجانات را در این روز‌ها با رعایت مباحث اخلاقی، معارفی و شرعی نشان دادیم در حالی که اگر این اتفاق در کشور‌های خارجی می‌افتاد جزء رفتار‌های مدنی محسوب می‌شد، اما در اینجا تابوشکنی است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید