از "مصونیت مضاعف" در برابر ویروس‌ها چه می‌دانید؟

از "مصونیت مضاعف" در برابر ویروس‌ها چه می‌دانید؟

پادتن (آنتی بادی) اغلب تنها مختص یک ویروس یا باکتری خاص است، اما گاهی پادتن‌ها می‌توانند در برابر ویروس‌ها یا باکتری‌های مشابه نیز ایمنی ایجاد کنند.

کد خبر : ۸۰۷۴۷
بازدید : ۸۵۶۱
از
گروهی از دانشمندان فرانسوی بر این باور هستند که این کشور با کمک «مصونیت مضاعف» در برابر ویروس جدید کرونا دوره همه گیری بیماری «کووید ۱۹» را پشت سر گذاشته است.

هر چند دو هفته از پایان قرنطینه سراسری در فرانسه می‌گذرد، اما همچنان وضعیت شاخص‌های اصلی شیوع ویروس (موارد ابتلای جدید، تعداد بستری شده‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان و آمار مرگ و میر) در این کشور قابل قبول است. امری که گروهی از متخصصان بیماری‌های واگیردار را به پایان شیوع ویروس جدید کرونا در فرانسه امیدوار کرده است.

این در حالی است که مقامات فرانسه بر این باور هستند که هنوز برای نتیجه گیری در مورد شیوع ویروس و طرح احتمال پایان همه گیری بسیار زود است.

«مصونیت مضاعف» چیست؟
از اصطلاح «مصونیت مضاعف»، «مصونیت متقابل» یا «مصونیت ضربدری» برای توصیف شرایطی استفاده می‌شود که بدن بیمار پس از ابتلای اولیه به یک ویروس یا باکتری در برابر ویروس و باکتری دیگری ایمن می‌شود.
پادتن (آنتی بادی) اغلب تنها مختص یک ویروس یا باکتری خاص است، اما گاهی پادتن‌ها می‌توانند در برابر ویروس‌ها یا باکتری‌های مشابه نیز ایمنی ایجاد کنند.
بر همین اساس گروهی از دانشمندان فرانسوی بر این باور هستند که بخشی از جمعیت این کشور پس از ابتلا به انواع کم خطرتر ویروس کرونا در گذشته اکنون در برابر نوع جدید این ویروس (Sars-CoV-۲) مصون هستند.

فرضیه وجود «مصونیت مضاعف» در برابر ویروس جدید کرونا پیش از این از سوی دانشمندان آمریکایی در مقاله‌ای در نشریه علمی «سل» ۳۰۶۱۰-۳) (cell) مطرح شده بود. به گفته آن‌ها بین ۴۰ تا ۶۰ درصد جمعیت ممکن است بدون اینکه به ویروس جدید کرونا مبتلا شده باشند در برابر آن ایمن باشند.
اگر این فرضیه درست باشد همه گیری بیماری «کووید ۱۹» به پایان خود نزدیک می‌شود، زیرا تعداد افرادی که همچنان ممکن است به ویروس جدید کرونا مبتلا شوند چندان زیاد نیست.

پیامد «مصونیت مضاعف» بر روی «مصونیت جمعی» چه خواهد بود؟

«مصونیت مضاعف» به این معنا خواهد بود که افراد به یک اندازه در معرض ابتلا به ویروس جدید کرونا قرار ندارند. هر چند «مصونیت مضاعف» هنوز تنها یک فرضیه است، اما وجود آن می‌تواند دلیل آسیب پذیری بیشتر گروهی از جمعیت در برابر نوع جدید ویروس کرونا باشد. دانشمندان همچنین پیش از این دریافته بودند که گروهی از افراد بیش از دیگران ناقل این ویروس هستند.

گروهی از دانشمندان با فرض وجود «مصونیت مضاعف» به این نتیجه رسیده اند که برای دستیابی به «مصونیت جمعی» در برابر بیماری همه گیر «کووید ۱۹» برخلاف آنچه تاکنون پنداشته می‌شد نیازی به ابتلای ۶۰ درصد جمعیت به ویروس جدید کرونا نیست.

در همین راستا گروهی از دانشمندان بر این باور هستند که جوامع پس از ابتلای ۱۰ تا ۲۰ درصد جمعیت به «مصونیت جمعی» در مقابل نوع جدید ویروس کرونا می‌رسند.

دیدیه رائولت، دانشمند خبرساز فرانسوی در شهر مارسی نیز پیش از این احتمال پایان همه گیری بیماری «کووید ۱۹» را مطرح کرده بود. او با استفاده از داده‌های موجود در دیگر کشور‌های جهان نتیجه گرفته بود که «هیچ جا» موج دوم شیوع ویروس کرونا به وقوع نپیوسته است.

دانمارک و اتریش دو کشوری هستند که زودتر از اکثر کشور‌های اروپایی به قرنطینه سراسری پایان دادند. با این حال داده‌های موجود از وضعیت شیوع «کووید ۱۹» در این دو کشور همچنان نشانی از وقوع موج دوم شیوع بیماری ندارد.

ژان فرانسوا توسن، دانشمند فرانسوی در همین راستا بر این باور است که ویروس جدید کرونا مانند یک «قهرمان دوی سرعت» عمل می‌کند و یک «قهرمان دوی استقامت» نیست. او ضمن رد احتمال وقوع «موج دوم شیوع» در فرانسه تاکید می‌کند که این ویروس در جریان روند شیوع خود «بسیار سریع» از نفس می‌افتد.

با این حال مقامات وزارت بهداشت فرانسه همچنان در اظهارنظر‌های خود در مورد احتمال وقوع «موج دوم» شیوع ویروس جدید کرونا محتاطانه سخن می‌گویند. آن‌ها تاکید می‌کنند که آمار‌های این روز‌ها در فرانسه و وضعیت مثبت شاخص‌های شیوع ویروس نتیجه اجرای قرنطینه هشت هفته‌ای است.
مقامات فرانسوی همچنین ضمن اشاره به عدم اثبات «مصونیت مضاعف» و با تکیه بر تجربه ماه‌های گذشته احتمال اجرای مجدد قرنطینه سراسری را منتفی نمی‌دانند.
منبع: یورو نیوز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید