گیاهان و حیواناتِ غول‌آسا

گیاهان و حیواناتِ غول‌آسا

نیلوفر‌های آبی در سال ۱۸۳۷ کشف شدند و نامِ ملکه ویکتوریا روی آن‌ها گذاشته شد. برگ‌های نیلوفر آبی گاهی آنقدر بزرگ می‌شوند که قطر آن‌ها به نزدیک به ۴۰‌سانتی‌متر و وزن آن‌ها به نزدیک به ۵‌کیلوگرم می‌رسد.

کد خبر : ۸۰۸۶۴
بازدید : ۲۱۷۱۷
فرادید | هنوز هم حیواناتِ عظیم‌الجثه زیادی در روی سیاره زمین زندگی می‌کنند. بسیار حیرت‌انگیز است که نهنگِ آبی بزرگتر از دایناسور‌هایی است که زمانی روی زمین راه می‌رفتند. مسافرانی که به گوشه‌و‌کنار زمین سفر کرده‌اند با نهنگ‌ها، نیلوفر آبی، نخستی‌ها و انواعِ دیگری از جانوران و گیاهانِ غول‌پیکر مواجه شده‌اند.

در اینجا چند مورد از بزرگترین گیاهان و جانوران در سراسر جهان را معرفی می‌کنیم:
گیاهان و حیواناتِ غول‌آسا

نیلوفرِ آبی: نیلوفر‌های آبیِ غول‌آسا در گوآنا

آمریکای جنوبی زیستگاهِ نیلوفر‌های آبیِ غول‌آسایی است که با نامِ گیاه‌شناسیِ ویکتوریا آمازونیکا شناخته شده‌اند. نیلوفر‌های آبی در سال ۱۸۳۷ کشف شدند و نامِ ملکه ویکتوریا روی آن‌ها گذاشته شد. برگ‌های نیلوفر آبی گاهی آنقدر بزرگ می‌شوند که قطر آن‌ها به نزدیک به ۴۰‌سانتی‌متر و وزن آن‌ها به نزدیک به ۵‌کیلوگرم می‌رسد.

کارلا جیمز، رئیسِ گردشگریِ گوآنا می‌گوید: «نیلوفر آبیِ غول‌آسا گلِ ملیِ این منطقه است و یکی از غول‌آساهایِ گوآناست. نیلوفر‌های آبی در آب‌های کم‌عمق در بستر رودخانه آمازون و دریاچه‌های پیچابی در منطقه راپِنانی می‌رویند.»
گیاهان و حیواناتِ غول‌آسا

ماهی ها: کوسه نهنگی

کوسه نهنگی یکی از بزرگترین ماهی‌های شناخته‌شده است. این گونۀ درخطر می‌تواند تا ۱۹‌متر قد بکشد. جان هُسِوار، یک بیولوژیستِ دریایی در صلحِ سبزِ آمریکا می‌گوید: «دهانِ این کوسه تا ۱.۵‌متر باز می‌شود و می‌تواند در هر بار باز کردنِ دهانش یک دسته کامل از ماهی‌های ریز و پلانکتون‌ها را ببلعد.»
سرعت این ماهی ۵‌کیلومتر در ساعت است و در مسیری که حرکت می‌کند انواعی از پلانکتون و میگو‌ها را می‌بلعد. کوسه‌های نهنگی در آب‌های اقیانوسیِ گرمسیری مانندِ مناطق محافظت‌شده بلیز در مابینِ ماه‌های مارس و ژوئن، پارکِ دریاییِ نیناگلو در غربِ استرالیا بین مارس و آگوست و آیلا هالباکس در مکیزیک بین ماه مه و اکتبر پیدا می‌شوند و حتی از درونِ قایق هم می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.
گیاهان و حیواناتِ غول‌آسا

لاکپشتِ دریایی: پشت‌چرمی

لاک‌پشتِ پشت‌چرمی در معرضِ انقراض یکی از بزرگترین لاک‌پشت‌های دریایی و یکی از بزرگترین خزندگان روی زمین است. خطرِ انقراض این گونه بسیار بالاست. وزن این لاک‌پشت‌های غول‌آسا تا نزدیکِ ۹۰۰‌کیلوگرم می‌رسد و قد آن‌ها تا ۲۵۰‌سانتی‌متر بلند می‌شود. هُسِوار می‌گوید: «لاک‌پشت‌های پشت‌چرمی می‌توانند تا اندازه یک ماشینِ کوچک رشد کنند، اما از تخم‌هایی سربیرون می‌آورند که اندازه یک توپِ پینگ‌پنگ است.»

لاک‌پشت‌های پشت‌چرمی برای یافتنِ غذا و تخم‌گذاری در داخلِ زمین تا ۱۶۰۰۰۰‌کیلومتر در سال سفر می‌کنند و در فصلِ تخم‌گذاری زمانی است که آن‌ها را بیشتر از هر زمان دیگری می‌بینید.
گیاهان و حیواناتِ غول‌آسا

نخستی‌ها: گوریل‌ها

گوریل‌های شرقی که به شدت در معرضِ خطرِ انقراض هستند جزو بزرگترین میمون‌ها و نخستی‌های روی سیاره زمین هستند. رالف اسکار، مدیرِ کمپینِ صلحِ سبز آمریکا، می‌گوید: «هر ۴‌زیر‌گونه گوریل‌ها در مقایسه با انسان‌ها بسیار غول‌پیکر هستند، اما گوریل‌های مناطقِ پستِ شرقی بزرگترین نوع هستند، نر‌های سینه‌ستپر برخی اوقات به ۲۰۵‌کیلوگرم هم می‌رسند. آن‌ها همچنین بزرگترین پستاندارانی هستند که لانه می‌سازند.»

گوریل‌های شرقی دو زیرگونه دارند، گوریل‌های مناطقِ پستِ شرقی که در جمهوریِ دموکراتیکِ کنگو زندگی می‌کنند و گوریل‌های کوهستانی که در جنگل‌های ابر در ویرونگا در کوهستان‌های آتشفشانیِ جمهوریِ خلق کنگو، اوگاندا و روآندا پیدا می‌شوند. بزرگترین جمعیتِ گوریل‌های کوهستانی در پارکِ ملیِ ویندی در اوگاندا زندگی می‌کنند که در سازمانِ جهانیِ یونسکو ثبت شده است.
گیاهان و حیواناتِ غول‌آسا

حیواناتِ خشکی: فیل‌های آفریقایی

فیل‌های آفریقایی بزرگترین پستاندارانِ خشکی هستند. باس هوجیبرگتس، مدیرِ صندوقِ جهانیِ حیات وحش در آفریقا، می‌گوید: «دو زیرگونه فیل‌های آفریقایی، فیل‌های ساوانا و فیلم‌های جنگل هستند. فیلِ ساوانا غول‌پیکرترین زیرگونه فیلم‌هاست. عرضِ شانه یک فیلِ بزرگسالِ نرِ ساوانا می‌تواند به ۳‌متر و ۳۵‌سانتی‌متر، وزن آن به ۷۵۰۰‌کیلوگرم و طول آن به ۹‌متر و ۱۴۴‌سانتی‌متر برسد.

بچه‌فیل‌ها وزنی در حدود ۹۰‌کیلوگرم و قدی در حدود ۱‌متر می‌توانند داشته باشند. فیل‌ها و خرطوم‌هایشان در تمامِ طولِ زندگی رشد می‌کنند. فیل‌های آفریقایی گونه درحالِ انقراض هستند و علتِ اصلی آن شکارِ غیرقانونیِ فیل‌ها برای تجارتِ غیرقانونیِ عاج است. فیل‌ها در سراسرِ قاره آفریقا در تانزانیا، آفریقایِ جنوبی، گابون و سایر کشور‌ها در جنگل‌ها، بیابان‌ها، مرداب‌ها، علفزار‌ها و ساوانا پیدا می‌شوند. اگر به هر یک از یا مناطق سفر کنید می‌توانید خانواده فیل‌ها را شناسایی کنید.

بتسوانا بزرگترین جمعیتِ فیل‌ها در جهان را دارد. در حدود ۱۳۰۰۰ فیل در این کشور زندگی می‌کند و بهترین مکان برای مشاهده فیل‌های آفریقایی است.
گیاهان و حیواناتِ غول‌آسا

گل‌های تک‌شاخه: رافلزیا

گیاهِ انگلیِ رافلزیا بزرگترین گیاهِ تک‌شاخه در جهان است. این گیاه در جنگل‌های بارانیِ سوماترا در اندونزی یافت می‌شود. این گیاه همچنین در تایلند، فیلیپین و مالزی هم دیده می‌شود. به این گیاه اغلب «گلِ هیولا» گفته می‌شود، زیرا با متصاعد کردنِ بویِ دفع‌کننده باعث می‌شود حشرات برای تغذیه از شهد آن به آن جذب شوند. عرض این گل در عرض می‌تواند ۱‌متر و ۲۰‌سانتی‌متر رشد کند و وزن آن به ۱۱‌کیلوگرم می‌رسد. این گل به رنگِ قرمز تیره با لکه‌های روشن‌تر است.
گیاهان و حیواناتِ غول‌آسا

مارمولک: اژد‌های کومودو

اژد‌های کومودو عظیم‌الجثه‌ترین گونه مارمولک است که هنوز روی زمین زندگی می‌کند. اسکار می‌گوید: «طول اژد‌های کومودو می‌تواند به ۳‌متر و وزن آن به ۱۳۷‌کیلوگرم برسد. این اژد‌ها از بازماندگانِ مارمولک‌های بزرگ‌جثه آسیایی هستند که در استرالیا تکامل یافتند و پس از سپری کردنِ دوران‌های زمین‌شناسیِ مختلف به چند جزیزه در اندونزی محدود شدند.»
مارمولک‌های درخطر در اندونزی زندگی می‌کنند و می‌توان آن‌ها را در پارکِ ملی کومودو، یک پارکِ ۴۲۰۰۰۰‌هکتاری که در یونسکو به عنوان میراثِ معنوی ثبت شده است، مشاهده کرد. برای ورود به پارک حتماً باید با یک محیط‌بان همراه شوید و فاصله ایمن را با اژدها‌های کومودو حفظ کنید.
گیاهان و حیواناتِ غول‌آسا

کیسه‌داران: کانگورو

کانگوروی قرمز بزرگترین جانورِ کیسه‌دار در جهان است. بر طبقِ گفته‌های اسکار، کانگورو‌های قرمز بزگترین حیواناتِ قاره استرالیا هستند. «این جهندگانِ بزرگ تا نزدیک به ۱۰۰‌کیلوگرم وزن می‌گیرند و قد نر‌های آن‌ها به ۲‌متر هم می‌رسد. این جانوران پا‌های عقبیِ قدرتمندی دارند و می‌توانند در هر جهش تا نزدیک به ۸‌متر از زمین فاصله بگیرند. سرعت این جانور به ۵۷‌متر در ساعت می‌رسد. نوزادِ کانگورو در هنگامِ تولد فقط ۲‌سانتی‌متر است. کانگورو در مناطق خشک و نیمه‌خشک در سرزمینِ اصلیِ استرالیا پیدا می‌شود.
گیاهان و حیواناتِ غول‌آسا

خزندگان: کروکودیلِ آب‌های شور

سالی اِگان، مدیرِ اجراییِ پارک‌ها و حیات وحش در اداره گردشگریِ قلمرو شمالی در استرالیا، می‌گوید: «کروکودیل‌های آب شور بزرگترین خزندگانِ جهان هستند. این خزندگان تا ۷‌متر طول دارد و می‌توانند ۲‌کیلومتر در ساعت شنا کنند؛ یعنی ۳‌برابر سریعتر از یک سریعترین انسان.» بزرگترین جمعیتِ کروکودیل‌های آب شور در استرالیا در پارکِ ملی کاکادو و پارکِ ملیِ تیمیلوک پیدا می‌شوند. کروکودیل‌های آب شور گونه‌های به شدت خطرناک و تحتِ حافظتِ قلمرو شمالی هستند.
اگان می‌گوید: «وقتی در قلمرو شمالی هستید در واقع در کشورِ کروکودیل‌ها هستید و همیشه باید مراقبِ کروکودیل‌ها باشید. کروکودیل‌های آب شور در شرق هند و در اطرافِ آسیای جنوب شرقی نیز یافت می‌شوند.
گیاهان و حیواناتِ غول‌آسا

نهنگ: نهنگِ آبی

هُسوار می‌گوید: «نهنگِ آبی با زبانی که طول آن به اندازه کلِ بدنِ یک فیل است، بزرگترین حیوانی است که تاکنون در روی سیاره زمین زندگی کرده است. این گونه درخطر می‌تواند تا ۳۲‌متر رشد کند و وزن آن به ۲۰۰‌تن می‌رسد. وزنِ قلبِ یک نهنگِ آبی به اندازه وزنِ یک آمبولانس است.
این غول‌پیکر‌های اقیانوسی می‌توانند با سرعتِ ۳۳‌کیلومتر در ساعت شنا کنند، اما معمولاً با سرعتِ بسیار کمتر، در حدودِ ۸‌کیلومتر در ساعت، دریاپیمایی می‌کنند. نهنگ‌ها چه تنها و چه جفت‌جفت شنا کنندف به خاطرِ صدای بلندشان که هزاران کیلومتر آنطرف‌تر توسط نهنگ‌های دیگر شنیده می‌شود، معروفند.
نهنگ آبی را می‌توان در سریلانکا مابینِ نیمه ماه مارس تا نیمه آوریل و در غرب استرالیا از مه مه تا دسامبر مشاهده کرد.
گیاهان و حیواناتِ غول‌آسا

پنگوئن‌ها: پنگوئن امپراطور

پنگوئن‌های امپراتور در قطبِ جنوب زندگی می‌کنند و بزرگترین پنگوئن‌ها با طولی در حدودِ ۱‌متر و ۱۴۳‌سانتی‌متر هستند. وزن این پنگوئن‌ها تا ۴۵۳ کیلوگرم می‌رسد. این پرندگانِ شگفت‌انگیز ممکن است قادر نباشند پرواز کنند، اما شناگرانِ ماهری هستند.
پنگوئن‌ها می‌توانند به مدتِ ۲۲‌دقیقه زیر آب بمانند و تنها پرندگانی هستند که در زمستانِ قطبی جفتگیری می‌کنند. این پنگوئن‌ها درخطر نیستند، اما تقریباً در مرز تهدید قرار دارند.
گیاهان و حیواناتِ غول‌آسا

خرس‌ها: خرسِ قطبی

بزرگترین خرسِ جهان، بزرگترین شکارچیِ قطبِ شمال است. اسکار می‌گوید: «وقتی مردم به گوشتخوارانِ بزرگِ روی زمین فکر می‌کنند، سریع از ببر‌ها و شیر‌ها نام می‌برند. اما خرس‌های قطبی با وزنی در حدودِ ۷۰۰‌کیلوگرم و طولی در حدودِ ۳‌متر از مجموعِ یک شیر و ببر نر سنگین‌تر است.»
۱۹ جمعیت از خرس‌های قطبی وجود دارد که ۱۳‌تای آن در کانادا زندگی می‌کنند. بقیه خرس‌های قطبی در مناطقِ آلاسکا، نروژ، گرینلند و روسیه پراکنده‌اند.

منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید