۷ نکته درمورد بهداشت بانوان که باید بدانید!

۷ نکته درمورد بهداشت بانوان که باید بدانید!

استفاده از صابون باعث تحریک پوست داخل واژن می‌شود. پوست این ناحیه حساس‌تر از پوست بیرونی بدن است و از صابون‌های معطری که برای قسمت‌های دیگر بدنتان استفاده می‌کنید، نباید برای شستن واژن استفاده کنید.

کد خبر : ۸۱۰۲۹
بازدید : ۷۳۸۸
۷ نکته درمورد بهداشت بانوان که باید بدانید!
رعایت بهداشت ناحیه‌ی تناسلی هم برای مردان و هم برای زنان مهم است. وقتی می‌توانید با رعایت نکاتی ساده از بوی بد، خارش، خشکی و عفونت واژن (با منشأ قارچ، ویروس و باکتری) جلوگیری کنید، دلیلی برای تعلل وجود ندارد. پس، با خواندن متن ساده و کوتاه زیر در مسیر سلامت و آسایش خود گام بردارید.

۱. بدون لباس‌زیر بخوابید.
آسان‌ترین راه برای بهبود سلامت واژن، مخصوصاً برای کسانی که مرتبا به عفونت قارچی واژن مبتلا می‌شوند، خوابیدن در طول شب بدون لباس‌زیر است. لباس‌های زیر حتی اگر نوع خوب و قابل‌تنفس از جنس نخی باشند، باز هم باعث نگه داشتن رطوبت روی پوست می‌شوند. درنتیجه، واژن بیشتر مستعد رشد قارچ و باکتری شده و سلامت واژن تهدید می‌شود. بهتر است شب بدون لباس‌زیر و با یک شلوارک یا شلوار گشاد نخی بخوابید.

۲.لباس‌زیر نخی بپوشید.
پنبه بالاترین قابلیت تنفس را در بین جنس‌های دیگر پارچه دارد و به‌عنوان لباس‌زیر به واژن شما بیشترین اجازه‌ی تنفس را می‌دهد؛ برخلاف لباس‌های زیر توری ساخته شده از الیاف مصنوعی که باید قبول کنید راحت هم نیستند. لباس زیر بندی (Thong) به دلیل تنگ و جذب بودن زیاد، می‌تواند باعث حرکت باکتری‌ها به داخل مجرای ادراری شده و خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد؛ بنابراین در انتخاب لباس زیر باید با دقت و عاقلانه عمل کنید.

۳.فرج را به طور مرتب بشویید.
فرج بخش بیرونی و قابل‌مشاهده‌ی دستگاه تناسلی زنان است. فرج شامل لب بزرگ، لب کوچک و سر کلیتوریس است.

برای جلوگیری از افزایش تدریجی عرق، خون قاعدگی، سلول‌های مرده و دیگر عناصر بیولوژیک که باعث تجمع میکروب‌های مضر می‌شوند، فرج را باید به طور منظم و با شوینده‌های ملایم بدون عطر و فاقد صابون بشویید.

به دو دلیل در هنگام تمیز کردن فرج، از مالیدن بیش‌ازحد لیف به آن یا فشار و شدت بیش‌ازاندازه بپرهیزید. دلیل اول اینکه برای تمیز و بهداشتی نگه داشتن فرج نیازی به این کار‌ها نیست. دلیل دوم هم این است که اگر کف و صابون داخل واژن شود، ممکن است سوزش و تحریک واژن یا عفونت آن را به دنبال داشته باشد.

۴.واژن نیازی به شستشو ندارد.
جالب است بدانید که واژن به‌طور طبیعی دارای PH پایین است که از رشد میکروب‌ها (باکتری، ویروس و قارچ) جلوگیری کرده و از این طریق محیط خود را به‌خوبی تمیز نگه می‌دارد؛ بنابراین برای تمیز کردن واژن نیازی نیست داخل آن را با صابون بشوییم.

۵.برای شستشوی ناحیه تناسلی صابون را به فراموشی بسپارید.
باید به این نکته بسیار مهم دقت کنید که استفاده از صابون باعث تحریک پوست داخل واژن می‌شود. پوست این ناحیه حساس‌تر از پوست بیرونی بدن است و از صابون‌های معطری که برای قسمت‌های دیگر بدنتان استفاده می‌کنید، نباید برای شستن واژن استفاده کنید. این نکته فقط در مورد صابون نیست و حتی استفاده از تامپون معطر یا شستن لباس‌های زیر با شوینده‌های معطر، باعث تحریک واژن می‌شوند.

همچنین، شست وشوی ولو با آب و صابون می‌تواند موجب خشکی و خارش واژن شوند. در حالی که، استفاده از محصولاتی که برای این ناحیه طراحی و تولید شده‌اند مانند ژل بهداشتی بانوان تسکین بخش هستند و تحریک و خارش پوست را التیام می‌بخشد.

۶.از خشکی واژن جلوگیری کنید.
خشکی واژن (واژینیت آتروفیک)، می‌تواند در هر زمانی از زندگی زنان بالغ رخ دهد؛ اما معمولا قبل از یائسگی، طی یائسگی و در دوران شیردهی رایج‌تر است.

ممکن است خودتان خبر نداشته باشید، اما بسیاری از کار‌هایی که در طول روز به عنوان روتین انجام می‌دهید ممکن است منجر به خشکی واژن شوند؛ که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف برخی دارو‌ها
مصرف محصولات حاوی نیکوتین
استفاده از تامپون‌هایی که قدرت جذب‌شان بالاتر از نیاز شماست
دوش واژینال
استفاده از صابون‌های معطر
حمام در وان پر کف و حباب
استفاده از لوسیون‌های بدن در ناحیه‌ی واژن
مصرف بیش از حد الکل

۷. با علائم و نشانه‌های خشکی واژن آشنا شوید.
بررسی علائم و نشانه‌های خشکی واژن ممکن است عجیب به نظرآید؛ زیرا معمولا خشکی تنها علامت این عارضه تلقی می‌شود. اما خشکی واژن می‌تواند علائم دیگری نیز داشته باشد، که ممکن است نتوانید ارتباط آن‌ها با این عارضه را فورا تشخیص دهید. سایر علائم خشکی واژن عبارتند از:

خارش و سوزش واژن
ناراحتی یا تحریک در ناحیه‌ی واژن
درد در حین مقاربت جنسی
خونریزی هنگام مقاربت

به احتمال زیاد این علائم در حین و بعد از رابطه‌ی جنسی رخ داده و تا چند روز بعد از رابطه جنسی طول بکشد؛ هر چند علائم می‌توانند به صورت متناوب، حتی بدون اینکه رابطه جنسی عامل آن باشد، رخ دهند. همچنین بسیاری از این علائم می‌توانند در نتیجه‌ی سایر عوارض نظیر بیماری‌های مقاربتی، عفونت‌های دستگاه ادراری و التهاب رخ دهند.

معمولا عفونت‌ها علاوه بر علائم مشترکی که با خشکی واژن دارند، منجر به تکرر ادرار و فوریت ادرار، ترشحات واژن یا بوی نامطبوع می‌شوند‌. راه‌های درمان خشکی واژن را در https://lafarrerr.com/ بخوانید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید