کهکشان راه شیری در احاطه یک حلقه داغ

کهکشان راه شیری در احاطه یک حلقه داغ

حلقه حول کهکشان، آستانه میان کهکشان راه شیری و عالم پهناورتر است، و می‌تواند سرنخ‌هایی درباره رشد و تغییر کهکشان‌ها ارائه دهد.

کد خبر : ۸۱۱۴۲
بازدید : ۹۱۹۲
کهکشان راه شیری در احاطه یک حلقه داغ
دانشمندان در ابتدا درجه حرارت حلقه را با تلکسوپ نوتون-ایکس‌ام‌ام بررسی کردند

به گفته یک تحقیق علمی جدید، کهکشان ما در احاطه هاله‌ای است که از آنچه پیشتر دانشمندان تصور می‌کردند داغ‌تر است. کهکشان‌های دیگر نیز ممکن است در احاطه حلقه داغ مشابهی باشند.

دانشمندان کشف کرده‌اند که این حلقه متشکل از غبار، گاز و ماده تاریک که کهکشان ما را در میان گرفته، دست‌کم ده بار داغ‌تر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد. حالا تحقیقات نشان می‌دهد که این درجه حرارت‌های بسیار بالا شاید در تمامی بخش‌های حلقه یافت شوند، و ممکن است در جا‌های مشابه در اطراف کهکشان‌های دیگر نیز باشند.

اسمیتا مامور، استاد نجوم در ایالت اوهایو گفت: «نمی‌توانیم بگوییم که همه جا همین شکل است، زیرا تمامی نقاط حلقه را آزمایش نکرده‌ایم. اما اکنون می‌دانیم که درجه حرارتی که در اولین تحقیق شاهد بودیم، قطعا منحصر به فرد نیست و این بسیار هیجان انگیز است.»

یافته‌های جدید می‌تواند به محققان در فهم حلقه‌های حول کهکشان‌ها و همچنین درک این که این حلقه‌ها و کهکشان‌ها چگونه تشکیل شده‌اند، کمک کند. حلقه حول کهکشان، آستانه میان کهکشان راه شیری و عالم پهناورتر است، و می‌تواند سرنخ‌هایی درباره رشد و تغییر کهکشان‌ها ارائه دهد.

او گفت: «ما تلاش می‌کنیم تا درباره عوامل تشکیل دهنده هاله‌ها و درجه حرارتشان بیشتر بدانیم.»‌

«دانستن این نکات می‌تواند به ما در فهم بیشتر نحوه ارتباط کهکشان‌ها با بقیه عالم، و چگونگی تشکیل آن‌ها و مبدا احتمالی این عوامل، کمک کند.»

دانشمندان در ابتدا درجه حرارت حلقه را با تلکسوپ نوتون-ایکس‌ام‌ام بررسی کردند، که از طریق آژانس فضای اروپا اداره می‌شود و سپس اشعه‌های ایکس را جمع‌آوری کردند که درغیر این صورت، از سوی اتمسفر زمین مسدود می‌شد.

این داده‌های اطلاعاتی بر یک مسیر خاص در کهکشان راه شیری تمرکز داشت و نشان می‌داد که حلقه در آن نقطه از حد انتظار داغ‌تر بود، اما معلوم نیست که آیا در نقاط دیگر نیز همین شرایط برقرار است.

ماتور محقق ارشد در مطالعات سه‌گانه‌ای بود که این هفته در جلسه آنلاین با جامعه نجوم آمریکا ارائه شد. او گفت: «تحقیقات نشان داد که حلقه از آنچه که قبلا می‌دانستیم داغ‌تر است، اما این را به ما نگفت که آیا در تمامی کهکشان همین شرایط برقرار است یا این که تلسکوپ ما یک نقطه غیرعادی ناشی از عاملی ناشناخته را گرفته که اتفاقا در راستای جهت تلسکوپ ما قرار داشته است.»

پژوهشگران سپس از تلسکوپی ژاپنی به نام سوزاکو استفاده کردند که از طریق بررسی چهار جهت، داده‌ها را از حلقه حول کهکشان راه شیری جمع‌آوری کرد. آنان علاوه بر تایید یافته‌های قبلی درباره حرارت کیهانی، نشان دادند که بخش‌های دیگر حلقه نیز احتمالا به همان میزان داغ است.

محققان همچنین داده‌های یک کهکشان دیگر به نام ان‌جی‌سی۳۲۲۱ را بررسی کردند که ۲۰۰ میلیون سال نوری فاصله دارد، اما از نظر شکل و اندازه شبیه کهکشان راه شیری است. این تحقیق می‌گوید که حلقه حول کهکشان به داغی هاله کهکشان ماست.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید