ایده تازه دولت برزیل برای "مقابله با کرونا"

ایده تازه دولت برزیل برای "مقابله با کرونا"

اکنون برزیل که بر پایه تازه‌ترین آمار منتشر شده، پس از آمریکا بیشترین موارد مبتلایان را ثبت کرده بود و میزان مرگ بر اثر بیماری کووید۱۹ در آن شدیدتر از کشور‌های دیگر است راه کمابیش مشابهی در پیش گرفته و انتشار آمار جامع درباره پاندمی را متوقف کرده است.

کد خبر : ۸۱۱۸۵
بازدید : ۴۴۶۰
ایده تازه دولت برزیل برای
تظاهرات حامیان رئیس جمهوری برزیل و مخالفان محدودیت‌های اجتماعی برای مقابله با کرونا
دولت برزیل برای مقابله با بحران کرونا راه غیرمعمولی در پیش گرفته و انتشار آمار مبتلایان و قربانیان را متوقف کرده است. برزیل از نظر تعداد مبتلایان در جایگاه دوم و به لحاظ شمار قربانیان در جایگاه سوم جهان قرار دارد.

در میان کشور‌های جهان معدود کشور‌هایی وجود دارند که برای "مقابله" با بحران کرونا راه‌هایی غیرمعمول در پیش گرفته‌اند؛ ترکمنستان یکی از موارد عجیب بود که از اصل منکر وجود چنین ویروسی در کشور شد و حتی استفاده از واژه کرونا را ممنوع اعلام کرد.

اکنون برزیل که بر پایه تازه‌ترین آمار منتشر شده، پس از آمریکا بیشترین موارد مبتلایان را ثبت کرده بود و میزان مرگ بر اثر بیماری کووید۱۹ در آن شدیدتر از کشور‌های دیگر است راه کمابیش مشابهی در پیش گرفته و انتشار آمار جامع درباره پاندمی را متوقف کرده است.

بنابرگزارش‌ها دولت برزیل به ریاست ژائیر بولسونارو تصمیم گرفته از این پس آمار مربوط به تعداد مبتلایان به بیماری کووید۱۹ و قربانیان آن را منتشر نکند و فقط یک آمار مربوط به ۲۴ ساعت گذشته را در اختیار افکار عمومی قرار دهد.

حذف آمار جامع از اینترنت
وزارت بهداشت برزیل نیز تمام آماری که روند گسترش ویروس کرونا در این کشور و منحنی افزایشی شمار مبتلایان و قربانیان را نشان می‌داد از ابنترنت حذف کرده است. بر پایه مصوبه کابینه بولسونارو از روز شنبه در ارتباط با شیوع کرونا کرونا فقط یک رقم که مربوط به ۲۴ ساعت گذشته باشد منتشر می‌شود.

منتقدان هدف از این اقدام را پنهان کردن ابعاد واقعی بحران کرونا در برزیل ارزیابی می‌کنند. این کشور که حدود ۲۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد در آخرین آماری که رسمی منتشر کرد تعداد مبتلایان به کرونا را ۶۷۲ هزار نفر اعلام کرده بود که پس از آمریکا بیشترین میزان ابتلا در میان همه کشور‌های جهان است.

کارشناسان معتقدند تعداد واقعی مبتلایان باید بسیار فراتر باشد، زیرا در برزیل به نسبت جمعیت تعداد آزمایش‌های تشخیص بیماری کووید۱۹ بسیار ناچیز است.

دولت بولسونارو روز جمعه آمار جامع مربوط به شیوع کرونا را از وب‌سایتی که به این منظور راه‌اندازی شده حذف کرد و روز شنبه تنها به اعلام آمار ۲۴ ساعت گذشته اکتفا کرد. در آخرین آمار جامع این وب‌سایت تعداد قربانیان ۳۴ هزار نفر ذکر شده بود.

افزایش شمار قربانیان به ۳۶ هزار نفر
بر پایه آماری که پژوهشگران دانشگاه آمریکایی جانز هاپکینز جمع‌آوری و منتشر می‌کنند تا بعد از ظهر یک‌شنبه تعداد مبتلایان حدود ۹۰۰ نفر بیشتر از آمار رسمی بوده و شمار قربانیان به مرز ۳۶ هزار نفر نزدیک شده است.

رئیس جمهوری راستگرای برزیل مانند دونالد ترامپ و بوریس جانسون از جمله سران کشور‌های جهان است که از ابتدا شیوع کرونا را جدی نمی‌گرفت و آن را یک "سرماخوردگی ساده" می‌خواند. او همچنین از مخالفان سرسخت فاصله‌گذاری اجتماعی و محدود کردن فعالیت اصناف و تجمع افراد بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بوده است.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و برزیل به ترتیب سه کشوری هستند که در حال حاضر بیشترین آمار تلفات بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ را ثبت کرده‌اند. ژائیر بولسونارو برای توجیه توقف انتشار آمار کرونا به شکل قبل، ادعا کرده که آمار جامع کرونا وضعیت کنونی کشور به لحاظ شیوع ویروس را به درستی منعکس نمی‌کند.

او می‌گوید انتشار آمار ۲۴ ساعت گذشته امکان می‌دهد "واقعیت وضعیت کشور در لحظه حاضر" دنبال و راهکار‌های مناسب برای خدمت‌رسانی به مردم تعریف شود.

انتقاد مسئولان محلی
تصمیم هیئت دولت بولسونارو در مورد توقف انتشار آمار جامع کرونا با مخالفت و اعتراض بسیاری از مسئولان محلی حوزه بهداشت و درمان روبرو شده که معتقدند با این کار بسیاری از قربانیان کرونا در کشور پنهان می‌مانند.

نمایندگان امور بهداشتی مناطق مختلف برزیل در بیانیه‌ای مصوبه هیئت دولت را تلاشی "اقتدارگرایانه، غیرانسانی و غیراخلاقی" خوانده‌اند که به گمان آن‌ها راه به جایی نخواهد برد.

یک مقام ارشد دولت بولسونارو پیش از این آمار ارائه شده از سوی مقامات محلی در مورد کرونا را "غیرقابل اعتماد و دستکاری شده" توصیف کرده بود. بسیار از فرمانداران ایالتی نیز با تصمیم‌های دولت در مورد نحوه مقابله با پاندمی کرونا به شدت مخالف هستند و بی‌اعتنایی و مخالفت رئیس جمهوری با تدابیر محدود کننده را عامل افزایش شمار قربانیان می‌دانند.

ایالت ریودوژانیرو با ۶۳ هزار مورد ابتلا و شش هزار و ۴۰۰ قربانی دومین ایالت برزیل به لحاظ درگیر بودن با بحران کرونا به شمار می‌رود. فرماندار این ایالت با انتقاد از دولت می‌گوید اگر دستورالعمل‌های بهداشتی در این ایالت اعمال نمی‌شد تعداد قربانیان می‌توانست چند برابر باشد.

مطابق گزارش‌ها در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه حدود هزار و ۵۰۰ نفر به قربانیان بیماری کووید۱۹ در برزیل افزوده شده است. دو روز پیش که شمار قربانیان در یک روز به هزار نفر رسیده بود این میزان بیشترین آمار تلفات در این کشور از آغاز شیوع کرونا محسوب می‌شد.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید