افت قیمت دلار

افت قیمت دلار

از نظر آن‌ها بالا آمدن قیمت دلار در سامانه نیما یکی از عواملی است که انگیزه عرضه ارز را افزایش داد و در کنار این، در بازار حواله نیز نرخ حواله درهم به‌رغم رشد زیاد همچنان نتوانسته است کانال ۵ هزار تومانی را بشکند.

کد خبر : ۸۱۲۴۷
بازدید : ۵۰۴۲
افت قیمت دلار
در سومین روز هفته، سکه به زیر کانال مهم ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی رفت و دلار نه تنها نتوانست به بالای محدوده ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومانی برود، بلکه در معرض نزول قیمت قرار گرفت.

روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی ۷۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۷ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان رسید. عامل اصلی افت قیمت سکه تمام، کاهش بهای دلار بود. روز گذشته شاخص ارزی ۱۰۰ تومان افت قیمت را تجربه کرد و روی عدد ۱۷ هزار و ۵۸۰ تومان قرار گرفت. در کنار این، دیروز اونس طلا نیز زیر مرز هزار و ۷۰۰ دلاری باقی ماند تا از این سو قیمت سکه تمام تحریک نشود.

افت قیمت سکه برای برخی تحلیلگران فنی اهمیت زیادی داشت. تحلیلگران فنی شکست کانال ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی را برای بازار مهم دانسته و این مساله را سیگنال مهمی به معامله‌گران عنوان می‌کردند. از نظر آنها، شکست این کانال منجر به این می‌شود که انتظارات کاهشی در بازار فعال‌تر شوند و قیمت به سوی ابتدای کانال ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی و مرز ۷ میلیونی حرکت کند.
آنچه مسلم است در صورتی که روند روز گذشته تغییر نکند و فلز گرانبهای داخلی به بالای کانال ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بازنگردد، انتظارات کاهشی به مرور بر بازار غالب خواهند شد. یکی از شانس‌هایی که می‌تواند قیمت سکه را در شرایط کنونی از نزول بیشتر در امان نگه دارد، افزایش بهای طلای جهانی و برگشت دوباره آن به بالای کانال هزار و ۷۰۰ دلاری است.
طلا دیروز افزایشی بود، ولی حداقل تا ساعت ۴ بعدازظهر قدرت آن را نشان نداد که از مرز هزار و ۷۰۰ دلاری عبور کند. در این شرایط، نزول بهای دلار بود که بیشتر توجه معامله‌گران و بازیگران سکه را به خود جلب کرد. دلار با اینکه از محدوده ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان دور شد، ولی تا زمانی که بالای مرز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان قرار دارد، همچنان از نگاه معامله‌گران فنی شانس صعود آن منتفی نیست.
با این حال، در بازار ارز در روز‌های اخیر تقاضای زیادی وجود ندارد و حجم معاملات محدودتر از گذشته شده است. به گفته برخی معامله‌گران همین عامل هم موجب شده است که تناسب قیمت دلار بازار داخلی با بازار‌های همسایه برهم بخورد. به‌عنوان مثال، ارزش دلار با توجه به نرخ درهم در حال حاضر بالای ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان است و در شهر‌های مرزی نیز به‌جز هرات افغانستان، نرخ‌های بالاتری برای دلار ثبت می‌شود.
با این حال، در بازار داخلی تقاضای نقدی زیادی وجود ندارد و همین عامل موجب شده است که در خردادماه نوسانات قیمتی کاهش پیدا کند. در این میان، برخی فعالان باور دارند، آنچه موجب شده است که وضعیت بازار ارز آرام‌تر شود، بهبود سمت عرضه ارز بوده است.
از نظر آن‌ها بالا آمدن قیمت دلار در سامانه نیما یکی از عواملی است که انگیزه عرضه ارز را افزایش داد و در کنار این، در بازار حواله نیز نرخ حواله درهم به‌رغم رشد زیاد همچنان نتوانسته است کانال ۵ هزار تومانی را بشکند. در روزی که قیمت دلار در بازار آزاد کاهشی بود، قیمت این ارز بر تابلوی صرافی‌های بانکی تغییر نکرد.
روز گذشته هر دلار بر تابلوی صرافی ملی قیمت ۱۶ هزار و ۹۳۰ تومان داشت که مشابه با روز یکشنبه بود. برخی فعالان با توجه به نوع قیمت‌گذاری این صرافی‌ها عنوان می‌کردند که بازارساز در درجه اول بیشتر به‌دنبال مدیریت نوسان قیمت‌هاست و پس از موفقیت در این هدف، سعی می‌کند که قیمت‌ها را به آرامی پایین‌تر ببرد.
با این حال، نباید از خاطر برد که خواست بازارساز یکسوی ماجراست و خواست بازار در سوی دیگر قرار دارد. در واقع اگر بار دیگر تقاضا در بازار بیشتر شود، شاید بازارساز نتواند خواست خود مبنی‌بر مدیریت نوسانات و افت قیمت‌ها را پیگیری کند.
یکی از فعالان بازار باور داشت، یکی از عواملی که منجر به کاهش حجم معاملات شده است، شایعاتی است که در بازار مبنی‌بر کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا منتشر می‌شود. این شایعات به خصوص پس از تبادل زندانیان بین دو کشور برجسته شده است. با این حال، همچنان بیشتر فعالان بر این موضوع اصرار دارند که سمت عرضه تقویت شده و همین عامل زمینه‌ساز کاهش تغییرات قیمتی شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید