۵ دلیل موفقیت نیوزیلند در مهار کرونا

۵ دلیل موفقیت نیوزیلند در مهار کرونا

ین پیام برای همه شهروندان نیوزیلند است. ما به شما متکی هستیم. امشب هر جا هستید، باید همانجا بمانید... احتمال دارد سخت‌گیری دولت برای چند هفته ادامه داشته باشد.

کد خبر : ۸۱۳۷۲
بازدید : ۵۵۴۲
۵ دلیل موفقیت نیوزیلند در مهار کرونا
نخست وزیر نیوزلند اعلام کرد که گسترش ویروس کرونا در این کشور متوقف شده است. نیوزیلند در شمار کشور‌هایی است که پایین‌ترین آمار مرگ بر اثر کووید ۱۹ را ثبت کردند. چه علت‌هایی باعث شدند نیوزیلند در مهار این پاندمی موفق شود؟

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند در مصاحبه‌ای گفت که پس از شنیدن خبر بهبودی آخرین بیمار مبتلا کووید ۱۹ در این کشور از شادی نمی‌دانسته باید چه کند.

کووید ۱۹ یک بیماری عفونی است که دلیل ابتلا به آن آلودگی به ویروس کروناست. نیوزیلند یکی از موفق‌ترین کشور‌های جهان در مدیریت پاندمی کرونا به شمار می‌رود. آمار دانشگاه آمریکایی جانز هاپکینز نشان می‌دهد در نیوزیلند در مجموع ۱۵۰۴ مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و تنها ۲۲ مورد مرگ بر اثر این بیماری ثبت شده است.

در مقایسه با این تعداد از بیماران در نیوزیلند، می‌توان به کشور ایرلند اشاره کرد که با جمعیتی مشابه نیوزلند (حدود پنج میلیون نفر) بیش از ۲۵ هزار مورد ابتلا به کووید۱۹ و تا کنون ۱۶۷۹ مورد مرگ داشته است.

نگاهی به پنج دلیل موفقیت نیوزلند:

قرنطینه سریع و جدی
نخست وزیر نیوزیلند در شروع شیوع پاندمی کرونا اعلام کرد که برای مقابله با این وضعیت "باید سخت‌گیرانه و سریع" وارد عمل شد. ۲۵ اسفند (پانزدهم مارس) که ۱۰۰ مورد ابتلا به کووید۱۹ در نیوزیلند ثبت شده و هنوز هیچ بیماری فوت نکرده بود، این کشور مرز‌های خود را به روی مسافران خارجی بست و شهروندان خود را که از خارج باز‌می‌گشتند به قرنطینه دو هفته‌ای فرستاد.

دولت نیوزیلند دو روز بعد از این تاریخ در این کشور قرنطینه کامل اعلام کرد؛ اقدامی که با توجه به معیار‌های تعریف شده بین‌المللی برای مقابله با پاندمی، اقدامی بسیار سخت‌گیرانه به شمار می‌رفت. از این تاریخ به بعد تنها فروشگاه‌های مواد غذایی، داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها اجازه فعالیت داشتند.

در این کشور ترافیک شهری و تردد وسایل نقلیه محدود و روابط اجتماعی به ارتباط‌های درون خانواده محدود شد. این محدودیت‌های شدید یک ماه طول کشید و سپس گام به گام کاهش یافت. در حال حاضر تمام محدودیت‌های اجتماعی و فعالیت‌های اقتصادی در آنجا لغو شده و تنها محدودیت‌های مرزی هنوز برقرار هستند.

اوکسانا پیژیک، استاد داروسازی در کالج دانشگاهی لندن به دویچه وله می‌گوید که "تدابیر دولت نیوزیلند ابتدای پاندمی بسیار موثر بودند و مانع گسترش بیشتر ویروس شدند". او تأکید می‌کند: «نیوزلند از وقت گران‌بهایی که سایر کشور‌ها هدر دادند، درست استفاده کرد.»

اطلاع‌رسانی موثر به مردم
دولت نیوزیلند اندکی پیش از معرفی تدابیر سختگیرانه خود، پیامی کتبی با این مضمون به شهروندان خود فرستاد: «این پیام برای همه شهروندان نیوزیلند است. ما به شما متکی هستیم. امشب هر جا هستید، باید همانجا بمانید... احتمال دارد سخت‌گیری دولت برای چند هفته ادامه داشته باشد.»

با افزایش آمار بیماران نخست وزیر نیوزلند رویکرد خود برای مقابله با پاندمی را مشخص کرد و ۱۸ فروردین (ششم آپریل) در یک سخنرانی خطاب به شهروندان این کشور گفت: «ما فرصت داریم تا به موفقیتی دست یابیم که هیچ کشوری هنوز به آن دست نیافته است، یعنی محو این ویروس از کشور»

یکی از شهروندان این کشور به شبکه تلویزیونی "سی ان بی سی" گفته است: «دولت انتظارات مردم را بسیار خوب مدیریت کرد. به ما گفته شده بود که دو هفته طول می‌کشد تا تاثیر قرنطینه بر آمار مشخص شود. این مساله باعث شد که قرنطینه به سادگی فهمیده شود و مورد پذیرش مردم قرار گیرد.»

اوکسانا پیژیک هم به این باور است که دولت پیام خود را به شکل درستی به مردم رساند. این کارشناس علمی به دویچه وله می‌گوید: «ارسال مداوم پیام‌هایی درباره اولویت سلامت، برگزاری کنفرانس‌های خبری روزانه و خطاب قرار دادن مستقیم جامعه به ویژه کودکان، موجب جلب توجه و همکاری مردم شد.»
۵ دلیل موفقیت نیوزیلند در مهار کرونا
افزایش ظرفیت آزمایشگاه‌های تست کرونا
نخست وزیر نیوزیلند هفته پیش اعلام کرد کشورش می‌تواند روزانه بیش از هشت هزار تست کرونا انجام بدهد. این رقم در مقایسه با جمعیت نیوزیلند یکی از بالاترین ظرفیت‌های آزمایشگاهی در سطح جهان به شمار می‌رود. نیوزیلند تا کنون در مجموع حدود ۲۹۵ هزار نفر را تست کرده است.

شاون هیندی، رئیس مرکز علمی (Te Punaha Matatini) که به دولت نیوزلند برای مهار کرونا مشورت می‌دهد، به وب‌سایت (Axios) گفته است تدابیر سخت‌گیرانه قرنطینه در نیوزلند، امکان شناسایی افراد آلوده و یافتن ارتباطات آن‌ها را فراهم کرد.

پیژیک نیز با این نتیجه‌گیری موافق است و می‌گوید: «آزمایش و ردیابی گسترده افراد مبتلا، طبق توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت، نقشی کلیدی در محدود نگهداشتن آمار مبتلایان و مرگ بر اثر کووید ۱۹ را داشت.»

مزیت جمعیتی و جغرافیایی
این واقعیت که نیوزیلند یک جزیره کشور است، در مهار موفق ویروس کرونا تأثیر داشته است. کنترل مرز‌ها برای این کشور نسبت به کشور‌هایی که مرز‌های طولانی زمینی دارند، ساده‌تر بود. تراکم پایین جمعیت نیز مزیت بزرگ دیگر بود. ویروس کرونا فرد به فرد منتقل می‌شود و هرچه پراکندگی جمعیت بیشتر باشد، شیوع آن کندتر می‌شود.

پیگیری درست دستورالعمل‌های مقابله با پاندمی
دولت نیوزیلند بهترین رهنمود‌ها برای مبارزه علیه با ویروس جدید کرونا را عملی کرد. پیژیک می‌گوید: «یافتن موارد مشکوک، انجام تست، رسیدگی و مراقبت از هر مورد مبتلا و ردیابی و قرنطینه افراد مرتبط با او اساس واکنش درست در شرایط پاندمی است»

توقف سرایت ویروس کرونا در نیوزیلند به این مفهوم است که این کشور می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی خود را از سر گیرد. نخست وزیر نیوزیلند گفته است که فعالیت‌های اقتصادی در این کشور، ۳/۸ درصد پایین‌تر از ظرفیت عادی دو باره آغاز می‌شود.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید