چرا دلار افت کرد؟

چرا دلار افت کرد؟

به باور یکی از بازیگران باتجربه بازار، نوسان‌گیران زمانی که مشاهده کردند تقاضای چندانی در بازار برای مرزشکنی وجود ندارد، تصمیم گرفتند با احتیاط بیشتری در زمینه خرید ارز عمل کنند؛ این موضوع یکی از عواملی بود که موجب تغییر مسیر دلار شد.

کد خبر : ۸۱۴۲۵
بازدید : ۵۳۷۰
چرا دلار افت کرد؟
پس از ۳ افزایش متوالی، دلار راه نزولی در پیش گرفت و کمی از مرز ۱۸ هزار تومانی فاصله پیدا کرد. روز شنبه، فضای احتیاط بر بازار ارز حاکم بود و در چنین موقعیتی، شاخص ارزی ۳۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۷ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.
این کاهش در حالی اتفاق افتاد که شاخص ارزی در ۳ روز کاری انتهایی هفته گذشته در مجموع ۴۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و به بهای ۱۷ هزار و ۹۸۰ تومان رسیده بود. با توجه به افت دلار عجیب به‌نظر نمی‌رسید که سکه از کانال ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی عقب‌نشینی کند. روز شنبه فلز گرانبهای داخلی ۵۰ هزار تومان افت کرد و به بهای ۷ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید.

چرا دلار افت کرد؟
چه عاملی باعث شد که در ابتدای هفته جاری روند قیمتی دلار تغییر کند؟ اولین نظر که بیشتر از فعالان بازار به گوش می‌رسید، حاکی از آن بود که عده‌ای از معامله‌گران تصمیم گرفته‌اند که در مرز حساس ۱۸ هزار تومانی، بخشی از خرید‌های گذشته خود را به فروش برسانند. در واقع این دسته به‌دنبال ذخیره کردن بخشی از سودی بودند که از خرید‌های گذشته نصیب‌شان شده بود.
با این حال، فضای احتیاط هم بر بازار حکمفرما بود و براساس گفته‌ها به‌نظر می‌رسید کمتر معامله‌گری حاضر بود تمام خرید‌های گذشته خود را به فروش برساند. آن‌ها از آنجا که احتمال افزایش قیمت را همچنان منتفی نمی‌دانستند، بخشی از خرید‌ها را نگه داشتند و همزمان به‌دنبال خرید در قیمت‌های پایین‌تر بودند.

به باور یکی از بازیگران باتجربه بازار، نوسان‌گیران زمانی که مشاهده کردند تقاضای چندانی در بازار برای مرزشکنی وجود ندارد، تصمیم گرفتند با احتیاط بیشتری در زمینه خرید ارز عمل کنند؛ این موضوع یکی از عواملی بود که موجب تغییر مسیر دلار شد.

با این حال، نباید از نظر دور داشت که دیروز بسیاری از معامله‌گران از افت قیمت درهم به زیر مرز ۵ هزار تومانی خبر می‌دادند. از نظر آنها، این افت قیمتی عامل مهم‌تری بود که موجب شد جهت قیمت در بازار داخلی تغییر کند. قیمت درهم و دلار دو متغیری هستند که سال‌هاست جهت حرکتی یکدیگر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و نگاه معامله‌گران به روند این دو معطوف است.
در واقع دو دلیل برای افت دلار در روز شنبه عنوان می‌شد: یکی دلایلی که معامله‌گران فنی عنوان می‌کردند و دیگری افت قیمت درهم. البته ضعف تقاضا را نیز باید در افت قیمت اثرگذار دانست. در این میان گروهی اشاره داشتند که افت روز شنبه چندان قابل توجه نبوده است که بتوان از آن به عنوان سیگنالی برای ادامه روند نزولی یاد کرد. از نظر این گروه باید روند روز‌های بازار ارز را به دقت دنبال کرد.

بازارساز نیز دیروز رفتار محتاطانه‌تری را در مورد قیمت‌گذاری داشت. دیروز صرافی‌های منتخب بازارساز، قیمت فروش دلار را تغییر ندادند و روی همان عدد ۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان نگه داشتند. این در حالی بود که در هفته گذشته قیمت دلار بر تابلوی این صرافی‌ها حدود ۴ درصد افزایش یافته بود و در نهایت در انتهای هفته به فاصله ۲۳۰ تومانی قیمت بازار آزاد رسید.
در سامانه نیما نیز دیروز مطابق چند روز اخیر نرخی برای دلار اعلام نشد و به‌نظر می‌رسد برخلاف برخی موارد قبلی، این بار قیمت قرار است زمان بیشتری منتشر نشود.

در بازار سکه نیز روز شنبه قیمت راه نزولی را در پیش گرفت. در اولین روز هفته، فلز گرانبهای داخلی ۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۷ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. این افت در شرایطی به ثبت رسید که در ۳ روز آخر هفته گذشته، سکه ۳۴۰ هزار تومان افزایش قیمت را در مقابل خود دیده بود.
افت قیمت سکه در شرایطی صورت گرفت که طلای جهانی توانست در بازار‌های جهانی در محدوده هزار و ۷۳۰ دلاری به کار خود پایان دهد و احتمال رشد بیشتر آن نیز در هفته جاری وجود دارد. با این حال، به‌نظر می‌رسد برای بازیگران بازار سکه روند قیمتی دلار از اهمیت بیشتری نسبت به طلای جهانی برخوردار است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید