"وای‌فای" در زیر آب

"وای‌فای" در زیر آب

هر پالس نشان‌دهنده کد‌های صفر یا یک سیستم باینری است. این پالس‌ها در مرحله بعد به‌وسیله یک لیزر ۵۲۰ نانومتری یا مجموعه‌ای از ال‌ای‌دی‌های سبزرنگ به سطح آب ارسال می‌شوند.

کد خبر : ۸۱۴۲۶
بازدید : ۹۱۴۱
محققان سیستم وای‌فای زیرآبی به نام «آکوافای» را ابداع کرده‌اند که امکان اتصال به اینترنت در زیر آب را فراهم می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، امواج رادیویی به سختی در آب منتقل می‌شوند به همین دلیل غواصان و زیردریایی‌ها برای انتقال اطلاعات به شکل بی‌سیم به سطح آب با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند.
در همین راستا محققان سعی کرده‌اند با توسعه یک نسخه زیرآبی از وای‌فای این مشکل را حل کنند. در سال ۲۰۱۸ میلادی محققان دانشگاه KAUST در عربستان‌سعودی با استفاده از لیزر‌ها ویدئویی با کیفیت HD را در زیر آب منتقل کردند. سیستم آزمایشی فعلی به نام آکوافای نیز براساس همین فناوری لیزر ابداع شده است.

با کمک این فناوری غواص می‌تواند اطلاعاتی مانند تصاویر یا ویدئو را از یک موبایل در زیر آب برای افراد دیگر روی آب ارسال کند. این اطلاعات ابتدا به شکل امواج رادیویی به دستگاه کوچکی منتقل می‌شوند که روی مخزن هوای غواص قرار گرفته است.
یک میکرورایانه در این دستگاه اطلاعات را به مجموعه‌ای از پالس‌های نوری بسیار سریع تبدیل می‌کند. هر پالس نشان‌دهنده کد‌های صفر یا یک سیستم باینری است. این پالس‌ها در مرحله بعد به‌وسیله یک لیزر ۵۲۰ نانومتری یا مجموعه‌ای از ال‌ای‌دی‌های سبزرنگ به سطح آب ارسال می‌شوند.
ال‌ای‌دی‌های مذکور می‌توانند با کمک یک منبع نیرو اطلاعات را در مسافت کمی منتقل کنند، با این حال لیزر می‌تواند اطلاعات را به مسافت دورتری بفرستد، اما برای این منظور به انرژی بیشتری نیاز دارد. پالس‌های نور پس از رسیدن به سطح به وسیله یک دستگاه ردیاب نور (که در قسمت زیرین کشتی نصب شده) دریافت و سپس با کمک یک رایانه به تصاویر یا ویدئو‌های اولیه تبدیل می‌شوند. از این نقطه به بعد فایل‌ها را می‌توان به وسیله ماهواره در اینترنت آپلود کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید