تمامی نشانه‌ها وعلائم جدید ویروس کرونا

تمامی نشانه‌ها وعلائم جدید ویروس کرونا

تحقیقات دکتر "کارتینی استاوروپلو" از دانشگاه سیتی نشان داده است که کمتر از ۱۰ درصد بیماران کووید- ۱۹ با مشکلات گوارشی هم روبرو شده‌اند. با این حال، دکتر استیوز می‌گوید که مشکلاتی مثل اسهال، دل‌درد یا حالت تهوع بیشتر در افراد سالمند و ضعیف دیده شده است؛ افرادی که بالای ۷۰ سال سن و برای انجام کار‌های روزانه نیاز به کمک دارند. در این گروه از افراد، سرگیجه‌ی شدید هم به عنوان یکی از علائم مهم اغلب نمود پیدا می‌کند.

کد خبر : ۸۱۵۲۹
بازدید : ۱۱۳۲۳
تمامی نشانه‌ها وعلائم جدید ویروس کرونا
فرادید | ویروس کووید-۱۹ که در ابتدای شیوع در جهان با علائم تب، سرفه خشک، تنگی نفس و خستگی شناخته می‌شد با گذشت زمان در بیماران جدید با علائم متفاوت تری بروز یافته است. از جمله این علائم جدید می‌توان به بدن درد، اسهال، گلو درد، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، سردرد، اختلالات بویایی و چشایی، راش پوستی، قرمزی چشم، بیماری‌های گوارشی، لرز‌های مکرر و گیجی اشاره کرد.

به گزارش فرادید، البته محققان به تازگی به ناهنجاری‌های جدید ناشی از ویروس کرونا در بیماران کرونایی برخورده اند که درآن‌ها منجر به تغییر شکل انگشتان پا می‌شود. این نشانه به تازگی به جمع علائم ابتلا به ویروس کوید-۱۹ اضافه شده است.

به گفته متخصصان پوست شایع‌ترین مشکل که به خوبی هم خود را نشان می‌دهد، تغییر شکل انگشتان پا است؛ معضلی که پزشکان آن را «انگشتان کووید» نامیده‌اند. در نتیجه‌ی این مشکل، به نظر می‌رسد که انگشتان پای فرد به سرمازدگی دچار شده؛ حالتی که در نتیجه‌ی قرار گرفتن بدن در دمای بسیار پایین به وجود می‌آید.

دکتر استر فریمن، سرپرست متخصصان پوست بیمارستان ماساچوست دراین رابطه به رسانه آمریکایی"usnews" گفته است که "پزشکان ۲۱ کشور، اخیرا ۴۰۰ بیمار جدید با این نشانه را کشف کرده‌اند. نیمی از این تعداد به خاطر کووید- ۱۹ به این مشکل دچار شده‌اند. دکتر فریمن می‌گوید: «زمانی که به سرمازدگی دچار می‌شوید، رنگ انگشتان پا یا برخی از اوقات انگشتان دست، به صورتی، قرمز یا بنفش درمی‌آید. این تغییر رنگ اغلب با ورم، سوزش و خارش همراه است.»

دلیل این مشکل، التهاب رگ‌های خونی پوست برای مقابله با دمای پایین یا هوای مرطوب است. دکتر فریمن می‌گوید اگر زمان زیادی را در بیرون از خانه با جوراب خیس بگذرانید، ممکن است با این مشکل روبرو شوید.

نکته‌ی غیرمعمول این است که در دوران همه‌گیری ویروس کرونا این علائم در افرادی دیده می‌شود که انتظارش را نداریم. دکتر فریمن می‌گوید: «بیمارانی را با این مشکل مشاهده کرده‌ایم که در مناطق گرم زندگی می‌کنند یا مدت زیادی را در خانه مانده‌اند. در دو هفته‌ی گذشته بیشتر از تمام دوران کاری‌ام برای مشاوره حول این مشکل با من تماس گرفته شده است.»

تمامی نشانه‌ها وعلائم جدید ویروس کرونا
او اضافه کرده که برخی از بیماران بسیار زود با مشکل انگشتان کووید روبرو می‌شوند و دیگر علائم مثل تب یا سرفه هم در آن‌ها وجود دارد. از طرف دیگر، این مشکل در افرادی که دوره‌ی بیماری آن‌ها پایان یافته هم دیده شده است. گروه سومی هم از بیماران وجود دارند که تنها علائم آن‌ها، تغییر شکل انگشتان پا بوده.

از دیگر علائم پوستی کووید- ۱۹ می‌توان به کهیر و قرمزی بیش از حد پوست هم اشاره کرد. البته دکتر فریمن می‌گوید که ویروس‌ها معمولا باعث سرخی پوست می‌شوند و متخصصان پوست انتظار مشاهده‌ی این علائم را با ویروس کرونا هم داشته‌اند. با این حال، مشکلات انگشتان پا کاملا آن‌ها را غافلگیر کرده است.

هنوز تحقیقات کافی درباره‌ی علائم پوستی کووید- ۱۹ انجام نشده است، ولی دکتر فریمن می‌گوید که نشانه‌هایی مثل تغییر رنگ انگشتان پا باید به عنوان دلیلی برای انجام آزمایش در نظر گرفته شود. با این حال اگر چنین علائمی را دارید، جای نگرانی نیست. دکتر فریمن اضافه کرده است: «نیازی به ترس نیست. بیشتر بیمارانی که با مشکل انگشتان کووید روبرو شده‌اند حال بسیار خوبی دارند و با مراقبت در خانه، روند بهبودی کامل را طی می‌کنند. بد نیست اشاره کنم که ضایعات پوستی بنفش رنگ انگشتان هم به خودی خود از بین خواهند رفت.»
تمامی نشانه‌ها وعلائم جدید ویروس کرونا

علائم گوارشی ویروس کرونا

تحقیقات دکتر "کارتینی استاوروپلو" از دانشگاه سیتی نشان داده است که کمتر از ۱۰ درصد بیماران کووید- ۱۹ با مشکلات گوارشی هم روبرو شده‌اند. با این حال، دکتر استیوز می‌گوید که مشکلاتی مثل اسهال، دل‌درد یا حالت تهوع بیشتر در افراد سالمند و ضعیف دیده شده است؛ افرادی که بالای ۷۰ سال سن و برای انجام کار‌های روزانه نیاز به کمک دارند. در این گروه از افراد، سرگیجه‌ی شدید هم به عنوان یکی از علائم مهم اغلب نمود پیدا می‌کند.

دکتر استیوز توضیح داده است: «افرادی که سن بالا و بدن ضعیفی دارند و معمولا به چند بیماری مختلف دچار هستند، پس از ابتلا به کووید- ۱۹ با درد‌های شکمی روبرو می‌شوند. سرگیجه و سردرد هم در این گروه از افراد دیده می‌شود.» دکتر استیوز اضافه می‌کند که پرستاران و کسانی که از چنین افرادی مراقبت می‌کنند، باید به این علائم توجه کنند؛ چون آن‌ها ممکن است به خاطر کووید-۱۹ بروز کرده باشند. او مشخصا به آسایشگاه‌ها و خانه‌های سالمندان اشاره می‌کند و می‌گوید که باید مراقب شیوع بیماری در چنین مراکزی بود.

علائم دیگر

لرز: لرز و احساس سرما معمولا پیش از شروع تب آغاز می‌شود. البته افراد همیشه بالا رفتن دمای بدن خود را متوجه نمی‌شوند. احساس سرما با لرزش همراه می‌شود، چون لرزیدن یکی از روش‌های بدن انسان برای تولید گرما و بالا بردن دمای بدن است.
تمامی نشانه‌ها وعلائم جدید ویروس کرونا
درد عضلانی: طبق گزارش جدیدی که سازمان جهانی بهداشت منتشر کرده، حدود ۱۵ درصد بیماران کووید- ۱۹ بدن‌درد را تجربه می‌کنند. با این حال، درد عضلانی مختص بیماری کووید ۱۹ نیست؛ بسیاری از عفونت‌ها ممکن است به درد مفاصل و بدن‌درد منجر شوند. درد در چنین مواقعی نتیجه‌ی عکس‌العمل بدن به یک ویروس است.

دکتر "دنیل آرونوف" در این باره توضیح داده: «مطمئنا همه‌ی ما که به سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار شده‌ایم، تجربه‌ی بدن‌درد، سردرد یا گلودرد را داشته‌ایم. با این حال می‌دانیم که این علائم ممکن است به خاطر کووید- ۱۹ هم به وجود آمده باشند. در نتیجه بسیار منطقی است افرادی که این علائم را دارند به آزمایش دادن تشویق کنیم.»

با توجه به این که در حال حاضر دیگر در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا نیستیم، اگر به درد عضلانی مبتلا شده‌اید یا دیگر نشانه‌های آنفولانزا را در خود می‌بینید، بهتر است به دادن تست کرونا فکر کنید.

آرونوف اضافه کرده است: «من خستگی ناگهانی را هم در لیست علائم قرار می‌دهم. البته این موضوع به شرایط بیمار و انتظارات ما از وضعیت او بستگی دارد.»

با این حال، خستگی به خودی خود نشان از بیماری نیست. «کلر استیویز»، متخصص طب سالمندان در دانشگاه کینگ لندن، توضیح می‌دهد که بسیاری از افرادی که آزمایش آن‌ها منفی بوده، از خستگی شکایت کرده بودند. استیوز یکی از پژوهشگران ارشد اپ COVID Symptom Tracker در انگلستان است.
او به کمک این اپ توانسته است بیش از ۳ میلیون نفر را در انگلستان ترغیب کند تا علائم خود را گزارش دهند؛ حتی اگر احساس بیماری نمی‌کنند. محققان می‌توانند از داده‌های به دست آمده از افرادی که نهایتا به کووید- ۱۹ مبتلا شده‌اند برای مشخص کردن نحوه‌ی بروز علائم اولیه کرونا در عموم افراد استفاده کنند. اپ COVID Symptom Tracker در حال حاضر در ایالات متحده هم فعال شده است.

تحقیقات استیوز نشان داده است که برخی از علائم کرونا در کنار یکدیگر و در گروه‌های مشخصی بیشتر نمود پیدا می‌کنند. برای مثال، افراد سالمی که در بازه‌ی سنی ۲۰ تا ۷۰ سال قرار دارند، اگر به کرونا مبتلا شوند هم حس بویایی خود را از دست می‌دهند و هم دچار خستگی می‌شوند. این افراد دوره‌ی بیماری نه‌چندان سنگینی را تجربه می‌کنند.

سردرد: سردرد یکی از شایع‌ترین مشکلات بین افراد بزرگسال است. به خودی خود، سردرد مشکلی نیست که افراد نگران آن باشند و بخواهند آن را به کووید- ۱۹ ارتباط دهند. دکتر آرونوف می‌گوید اگر علائم سردرد شما مثل گذشته است، نیازی به نگرانی نیست.

او توضیح می‌دهد: «زمانی لازم است کسی به خاطر سردرد آزمایش کرونا بدهد که یا آن سردرد کاملا برای فرد جدید باشد، یا مدت زمان آن از حد معمول طولانی‌تر شده باشد.» اگر سردرد با نشانه‌ی دیگری که خفیف‌تر است، مثل خستگی همراه شده و دلیلی هم برای این خستگی وجود ندارد، بازم هم شاید نیاز به آزمایش باشد.

بررسی داده‌های اپ COVID Symptom Tracker نشان داده که سردرد یکی از علائم مهم است و در ابتدای دوره‌ی بیماری و اغلب در کنار مجموعه‌ای دیگر از علائم دیده می‌شود.

تمامی نشانه‌ها وعلائم جدید ویروس کرونا
گلودرد: این نشانه با تعداد زیادی از بیماری‌های دیگر مشترک است. دکتر آرونوف می‌گوید: «در بیماران کووید- ۱۹ شاهد گلودرد هم بوده‌ایم، ولی من آن را نشانه‌ای کوچک می‌دانم.»

از دست دادن حس چشایی یا بویایی: این نشانه به عنوان یکی از علائم اصلی ابتلا به بیماری معرفی شده است. دکتر «کارول یان» متخصص گوش و حلق و بینی و جراح سر و گردن در دانشگاه پزشکی کالیفرنیا گفته است که این نشانه به قدری مهم است که اگر افراد تنها همین یک علامت را هم داشته باشند بهتر است از نظر ابتلا به کرونا آزمایش شوند.

دکتر یان می‌گوید: «اگر شخصی با این نشانه مواجه شد، من به او توصیه می‌کنم که خود را قرنطینه کند و با مسؤولان سلامت و بهداشت محل زندگی خود تماس بگیرد. جمیعت مهمی از بیماران را دیده‌ایم که هیچ نشانه‌ای جز از دست دادن حس بویایی و چشایی نداشته‌اند.» با این حال، دکتر یان می‌گوید بیشتر افرادی که به بیماری دچار شده‌اند، نشانه‌های دیگری مثل تب و خستگی را هم تجربه کرده‌اند.

تحقیقات دکتر یان نشان داده است که از هر ۱۰ بیمار، ۷ نفر حس بویایی و حس چشایی خود را در زمان آزمایش از دست داده بودند. تحقیقات دکتر استیوز هم این موضوع را تایید کرده است. او هم می‌گوید که از دست دادن حس بویایی به احتمال زیاد از دچار شدن فرد به بیماری می‌گوید.

تاثیر این نشانه آنقدر زیاد شده است که دکتر یان و تیم او دیگر به بررسی سطح تب و سرفه‌ی بیمار بسنده نمی‌کنند؛ آن‌ها از بیماران درباره‌ی از دست دادن حس بویایی یا چشایی هم می‌پرسند و معمولا با این سوال، به پاسخ درستی می‌رسند.

خبر خوب این است که از دست دادن حس چشایی و بویایی معمولا نشان از سطح ضعیف‌تری از بیماری دارد و افرادی که با این علائم برخورد کرده‌اند، دوره‌ی بیماری راحت‌تری را سپری می‌کنند. دکتر یان می‌گوید معمولا دو تا چهار هفته طول می‌کشد تا حس بویایی و چشایی افراد به وضعیت گذشته بازگردد.
گیجی: مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا « CDC » می‌گوید علائم کووید-۱۹ ممکن است ۲ تا ۱۴ روز پس از قرارگیری در معرض ویروس بروز کند و به علاوه به «نشانه‌های هشداردهنده وضعیت اضطرای» اشاره می‌کند که شامل "اشکال در نفس کشیدن، احساس درد یا فشار مداوم روی قفسه سینه، کبودی لب‌ها یا صورت و گیجی یا خواب‌آلودگی می‌شوند. افراد دچار این علائم باید فورا کمک پزشکی درخواست کنند.
درد و قرمزی چشم: محمد ناصر هاشمیان متخصص چشم (افتالمولوژی) درباره تاثیر ویروس کرونا روی چشم گفته است که تاثیر این ویروس روی چشم بیشتر به صورت التهابات سطح بیرونی چشم است. وی با تاکید بر اینکه جذب ویروس از طریق مخاط چشم به ملتحمه بدن خطرناک است، گفته که "این ویروس همانطور که از مخاط بینی و دهان وارد بدن می‌شود، می‌تواند از طریق چشم هم به بدن منتقل می‌شود."

او در ادامه با بیان اینکه ویروس کرونا می‌تواند باعث درد، قرمزی، ضعیف شدن چشم شود، گفته است "زمانی که چشم به ویروس کووید ۱۹ آلوده شده باشد، چشم دچار آبریزش، قرمزی و التهابات می‌شود."
تمامی نشانه‌ها وعلائم جدید ویروس کرونا
عارضه‌های نادر ویروس کرونا

کرونا یک بیماری مولتی سیسماتیک است و ارگان‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند به همین دلیل به جز علائم گفته شده، موارد نادر دیگری بین بیماران مشاهده شده است.

این ویروس می‌تواند با ایجاد لخته در خون، قلب و مغز را درگیر کند و منجر به سکته قلبی و مغزی نیز بشود.

از درگیری‌های دیگری که توسط این ویروس شناسایی شده می‌توان به کاهش هوشیاری، علائم پوستی مانند کهیر و التهاب و درگیری کبد و کلیه، اشاره کرد.

گفته‌های متعدد پیرامون ویروس کرونا، علائم و راه‌های انتقال آن، سردرگمی بسیاری را برای مردم بوجود آورده است و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

با این حال تا زمانی که واکسن این ویروس تولید نشود یا درمان قطعی برای شکست این ویروس فراهم نشود، بهترین راه مقابله با ویروس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی خواهد بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید