ماهواره مدارگرد از خورشید عکس واضح می‌گیرد؟!

ماهواره مدارگرد از خورشید عکس واضح می‌گیرد؟!

فضاگرد خورشیدی پارکر متعلق به ناسا که در سال ۲۰۱۸ به فضا رفت هم می‌تواند جلوتر برود، اما فاقد تلسکوپی است که قادر به عکس‌برداری مستقیم از مدار سوزان خورشید باشد.

کد خبر : ۸۱۵۸۰
بازدید : ۹۲۲۱
ماهواره مدارگرد از خورشید عکس واضح می‌گیرد؟!
از نزدیک‌تر از این فاصله هرگز از خورشید عکس نگرفته‌ایم
پژوهشگران آماده می‌شوند از نزدیک‌ترین فاصله تاکنونی از خورشید عکس بگیرند، اما تا ماه آینده طول می‌کشد که عکس‌ها را ببینیم. ماهواره مدارگرد خورشیدی، ساخت بریتانیا به نزدیک‌ترین فاصله‌ای تا خورشید رسیده که تا کنون داشته است و آن قدر نزدیک شده که بتواند از سطح همچنان اسرارآمیز آن عکس بگیرد.

این کاوشگر سازمان فضایی اروپا (اسا) این هفته به ۷۶ میلیون کیلومتری خورشید رسید که حدود نصف فاصله ما تا خورشید است. فضاگرد خورشیدی پارکر متعلق به ناسا که در سال ۲۰۱۸ به فضا رفت هم می‌تواند جلوتر برود، اما فاقد تلسکوپی است که قادر به عکس‌برداری مستقیم از مدار سوزان خورشید باشد.

محققان درگیر در این ماموریت در هفته بعد از این نخستین حضیض خورشیدی (نقطه‌ای در مدار که از همه به خورشید نزدیک است) ۱۰ ابزار اندازه‌گیری علمی این فضاپیما شامل شش تلسکوپ نصب شده در آن را آزمایش خواهند کرد.

این تلسکوپ‌ها می‌توانند با همدیگر از نزدیک‌ترین فاصله تاکنونی از خورشید عکس بگیرند، اما تا اواسط ژوییه طول می‌کشد که آن‌ها را ببینیم. دانیل مولر، پژوهشگر دست اندر کار طرح مدارگرد خورشیدی سازمان اسا می‌گوید: «هیچ‌گاه از فاصله‌ای نزدیک‌تر از این فاصله از خورشید عکس نگرفته‌ایم.»

«عکس‌های نمای نزدیک دارای وضوح بالا هم داشته‌ایم مثل عکس‌هایی که اوایل امسال تلسکوپ خورشیدی چهار متری دانیل ک. اینوی در هاوایی گرفت» «اما در عکس‌برداری از روی زمین که جو بین تلسکوپ و خورشید قرار می‌گیرد فقط بخش کوچکی از طیف خورشیدی قابل رؤیت در فضا، قابل مشاهده است.»

این آزمایش به منظور اثبات برپا و آماده بودن تلسکوپ‌های مدارگرد خورشیدی برای رصد‌های علمی آینده انجام می‌گیرد. ابزار‌های اندازه‌گیری دیگر روی این فضاپیما نیز برای بررسی محیط اطراف آن مثل میدان مغناطیسی و ذرات تشکیل‌دهنده باد‌های خورشیدی به کار می‌رود که می‌تواند «دستاورد‌های جالب و جدیدی» به بار آورد.

این در حالی است که مرحله گشت‌زنی مدارگرد خورشیدی آغاز شده است و تا نوامبر ۲۰۲۱ طول خواهد کشید. پس از این مرحله نیز مرحله عملیات تحقیقاتی اصلی آن آغاز می‌شود که طی آن به ۴۲ میلیون کیلومتری خورشید نزدیک می‌شود یعنی از سیاره عطارد (نزدیک‌ترین سیاره به خورشید) نیز به خورشید نزدیک‌تر می‌شود.

مولر در ادامه گفت: «دریافت عکس‌های روزانه ۹ ساعت طول می‌کشد، اما فاصله از زمین خیلی زیاد شده است و سرعت دریافت داده‌ها نسبت به هفته‌های اول مأموریت که هنوز فاصله با زمین خیلی نزدیک بود خیلی کم‌تر شده است.»

«در مراحل بعدی این مأموریت که مدارگرد خورشیدی به اعماق فضا وارد می‌شود در مواردی چندین ماه طول خواهد کشید تا تمام داده‌ها را دریافت کنیم.»

«برخلاف مأموریت‌هایی که در نزدیکی زمین انجام می‌گیرد، در این مأموریت مقدار زیادی از داده‌ها درون فضاپیما ذخیره می‌شود و وقتی دوباره به زمین نزدیک‌تر شد و وضعیت خطوط ارتباطات خیلی بهتر شد آن‌ها را ارسال می‌کند.»

مدارگرد خورشیدی را شرکت ایرباس در استیونیج ساخت و در ۱۰ فوریه از پایگاه کیپ‌کاناورال سازمان ناسا آن را به فضا فرستادند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید