کشف دومین تخم بزرگ جهان در قطب جنوب

کشف دومین تخم بزرگ جهان در قطب جنوب

او با مقایسه بدن ۲۵۹ خزنده موجود و اندازه تخم‌های آن‌ها، مجموعه‌ای از اطلاعات را به دست آورد که نشان می‌دهد که احتمالا خزنده‌ای که این تخم را به وجود آورده است، از پوزه تا انتهای بدنش (شامل دم نمی‌شود)، بیش از ۶ متر طول داشته است.

کد خبر : ۸۱۷۰۶
بازدید : ۵۶۹۷
کشف دومین تخم بزرگ جهان در قطب جنوب
به گفته محققان شیلی، طول این تخم تقریباً ۳۰ سانتی‌متر است که دومین تخم بزرگ شناخته شده در تاریخ است-

دانشمندان در آمریکا باور دارند که به کشف راز فسیل عجیبی که در سال ۲۰۱۱ در منطقه قطب جنوب پیدا شد، نزدیک شده‌اند. آن‌ها می‌گویند که این پدیده احتمالا یک تخم بسیار بزرگ با پوسته‌ای نرم است که توسط یک مارمولک دریایی غول پیکر منقرض شده، به وجود آمده است.

بعد از کشف این فسیل توسط دانشمندان اهل شیلی، ظاهرا این نمونه بدون عنوان و تحقیق درمجموعه‌ای از موزه ملی تاریخ طبیعی در شیلی گذاشته شد. کسانی که از وجود آن خبر داشتند، نام مستعار «آن چیز» را روی آن گذاشتند.

این جسم که شبیه یک مجسمه سنگی از یک توپ فوتبال است که بادش خالی شده باشد، اخیرا توسط محققان دانشگاه آستین در تگزاس تجزیه و بررسی شده است. آن‌ها دریافتند که این تخم با پوسته نرم، ۶۶ میلیون سال قدمت دارد و اندازه‌اش بیش از ۱۱×۷ اینچ (۲۸×۱۸ سانتی‌متر) است. این تخم دومین تخم بزرگ از تمامی حیوانات شناخته شده تا امروز است.

این گروه تحقیقاتی گفت: «این نمونه اولین فسیل یافت شده در قطب جنوب است و این کشف محدوده تفکر دانشمندان ازچگونگی رشد این تخم‌های با پوسته نرم را بسیار گسترش می‌دهد.

علاوه براین، این فسیل برای اندازه بسیار بزرگ آن حائز اهمیت است، چراکه دانشمندان فکر می‌کنند که این تخم توسط یک خزنده دریایی منقرض شده مانند «موساسور» به وجود آمده است؛ کشفی که چالش‌های بسیاری را در راه این تفکر بازدارنده که آن موجودات تخم‌گذار نبوده‌اند، به وجود می‌آورد.

آرتورلوکاس لجندر، نویسنده اصلی این مقاله که پژوهشگر فوق دکترا در دانشکده علوم زمین جکسون در دانشگاه ملی آستین است، اظهار داشت: «این جسم از یک حیوان به اندازه یک دایناسور بزرگ به وجود آمده است، اما کاملا با تخم دایناسور‌ها فرق دارد.»

«این جسم بیشتر شبیه تخم مارمولک و مار است، اما در واقع از یک نوع واقعا غول پیکر آن حیوانات است.»

«دیوید روبیلار روجر» از موزه ملی تاریخ طبیعی شیلی و نویسنده همکار، یکی از دانشمندانی بود که این فسیل را در سال ۲۰۱۱ کشف کردند. او به امید دریافت جوابی، این جسم را به هر زمین‌شناسی که وارد موزه می‌شد نشان می‌داد، اما هیچ چیز عایدش نشد تا آن که «جولیا کلارک»، پروفسورعلوم زمین‌شناسی دانشکده جکسون، در سال ۲۰۱۸ او را ملاقات کرد.

دکتر روبیلار روجرز گفت: «من آن را به او نشان دادم و جولیا بعد از چند دقیقه گفت که شاید یک تخم خالی شده باشد!»

در طی مطالعات میکروسکوپی بر این نمونه، دکتر لجندر چندین پوسته را کشف کرد که نشان می‌دهد این فسیل در واقع یک تخم بوده است.

او گفت که این ساختار شبیه تخم‌های شفاف و سریع برای جوجه‌کشی است که امروزه توسط برخی مار‌ها و مارمولک‌ها تولید می‌شوند. با توجه به این که این تخم فسیلی باز شده و فاقد هر گونه اسکلتی است، دکتر لجندر مجبور است برای تشخیص نوع خزنده‌ای که این تخم را تولید کرده، از عوامل دیگری استفاده کند.

او با مقایسه بدن ۲۵۹ خزنده موجود و اندازه تخم‌های آن‌ها، مجموعه‌ای از اطلاعات را به دست آورد که نشان می‌دهد که احتمالا خزنده‌ای که این تخم را به وجود آورده است، از پوزه تا انتهای بدنش (شامل دم نمی‌شود)، بیش از ۶ متر طول داشته است. هم در اندازه و هم با توجه به نسبت خزندگان موجود، این فرضیه با یک خزنده دریایی باستانی برابری می‌کند.

از این گذشته، این توده صخره‌ای که تخم در آن کشف شده است، همچنین حاوی اسکلت‌هایی از بچه موساسور‌ها و پلسسور‌ها در کنار نمونه‌های بزرگسال آن است.

دکتر لجندر گفت: «بسیاری از نویسندگان این فرضیه را داشتند که این مکان نوعی منطقه رشد و نمو با آب کم عمق محافظت شده است؛ فضای یک آبگیر و منطقه آرامی که جوانتر‌ها برای رشد، در اختیار داشتند.»

این تحقیق درباره این که چطور ممکن است این خزندگان این تخم‌ها را گذاشته باشند، توضیحی نمی‌دهد. اما محققان دو نظریه متفاوت دارند.

یکی از آن‌ها می‌گوید که این تخم‌گذاری در آب‌های آزاد صورت گرفته است که در واقع برخی از گونه‌های مار‌ها این طور تولید مثل می‌کنند. نظریه دیگر می‌گوید که این خزندگان در ساحل تخم گذاشته‌اند و جوجه‌های تازه سر از تخم درآورده، مانند نوزادن لاک پشت‌ها به داخل اقیانوس‌ها می‌رفته‌اند.
محققان می‌گویند که این روش به برخی «تدابیر فرضی» توسط مادر بستگی دارد، چرا که این خزندگان دریایی غول‌پیکر سنگین‌تر از آن بوده‌اند که وزن خود را در ساحل حمل کنند. برای تخم گذاشتن، این خزنده باید دم خود را در ساحل بچرخاند و این درحالی است که این حیوان بیشتر در آب غوطه‌ور می‌شده و از این طریق توازن خود را حفظ می‌کرده است.

پروفسور کلارک گفت: «ما نمی‌توانیم این ایده را که آن‌ها دم خود را به ساحل انداخته‌اند، فقط به این دلیل که تا کنون چنین چیزی کشف نشده است، مستثنی کنیم.»

طبق گزارش جهانی گینس، بزرگترین تخم‌های موجود تا کنونی که شناخته شده‌اند، متعلق به پرنده فیل ماداگاسکان بوده است. تخم‌های این حیوان ۱۳ در ۳۳ سانتی‌متر طول، و ظرفیت ۸.۵ لیتر مایع داشته‌اند که تقریبا برابر با ۷ تخم شترمرغ است.

این فیل پرنده حدود ۱۰۰۰ سال قبل، احتمالا به دلیل شکار شدن توسط انسان‌ها، منقرض شد.

مطالعه توصیف تخم فسیلی در مجله ژورنال چاپ شده است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید