کاندیدا‌های احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰

کاندیدا‌های احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰

تنور انتخابات در ماه‌های آینده داغ‌تر خواهد شد و دو جناح برنامه‌های انتخاباتی خود را ارائه خواهند کرد. البته برخی چهره‌ها از سوی رسانه‌های نزدیک به دو جناح معرفی می‌شوند که به احتمال فراوان نامزد‌های نهایی از میان این چهره‌ها انتخاب خواهند شد. اما حزب اعتدال و توسعه (میانه روها) که از چهره‌های ارشد دولت روحانی تشکیل شده است، خود را مستقل از دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا می‌دانند. به نظر می‌رسد که میانه رو‌ها مستقل از این دو جناح کاندیدای خود را برای انتخابات پیش رو معرفی کنند.

کد خبر : ۸۱۷۳۶
بازدید : ۹۷۷۰
کاندیدا‌های احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰|بخش دوم|
فرادید | خرداد سال ۱۴۰۰ هشتمین رئیس جمهور انتخاب می‌شود، اما اینکه پیروز چه کسی و از کدام جناح است به یک سال صبر نیاز دارد و باید اتفاقات ریز و رشد انتخاباتی را رصد کرد. در نهایت صندوق‌های رای مشخص می‌کند که چه کسی دولت سیزدهم را تشکیل دهد.

به گزارش فرادید، دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب که میدان دار انتخابات‌های گذشته بوده اند، تا این لحظه چراغ خاموش حرکت کرده اند. آن‌ها تاکنون جزئیاتی از فعالیت‌ها و جلسات خود منتشر نکرده اند. در این میان اردوگاه اصلاح طلبان که برنامه خاصی برای انتخابات مجلس یازدهم ارائه نکرد، به نظر می‌رسد در انتخابات ریاست جمهوری وارد عرصه شود.

در طرف مقابل اصولگرایان که فاتح مجلس یازدهم شدند و توانستند اکثریت این مجلس را تشکیل دهند، احتمالا بدشان نمی‌آید که یک دست قوه مقننه و مجریه را در دست بگیرند. در این راستا برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که جلساتی هم در این رابطه تشکیل شده، اما تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

با این وجود تنور انتخابات در ماه‌های آینده داغ‌تر خواهد شد و دو جناح برنامه‌های انتخاباتی خود را ارائه خواهند کرد. البته برخی چهره‌ها از سوی رسانه‌های نزدیک به دو جناح معرفی می‌شوند که به احتمال فراوان نامزد‌های نهایی از میان این چهره‌ها انتخاب خواهند شد.

اما حزب اعتدال و توسعه (میانه روها) که از چهره‌های ارشد دولت روحانی تشکیل شده است، خود را مستقل از دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا می‌دانند. به نظر می‌رسد که میانه رو‌ها مستقل از این دو جناح کاندیدای خود را برای انتخابات پیش رو معرفی کنند.
کاندیدا‌های احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰|بخش دوم|

محمد باقر قالیباف همچنان در انتظار پاستور

قالیباف که در حال حاضر یکی از چهره‌های شاخص اردوگاه اصولگرایان است، توانست به عنوان سرلیست اصولگرایان تهران، وارد مجلس یازدهم شود و با اجماع فراکسیون اکثریت به کرسی ریاست مجلس هم تکیه بزند.
او در سال‌های ۸۴، ۹۲ و ۹۶، سه بار بخت خود را در انتخابات ریاست جمهوری آزمود و هر بار هم شکست خورد. اما همیشه امیدوارانه وارد شد تا شاید به ساختمان پاستور برسد. این بار هم در صورت موافقت واجماع شورای ائتلاف اصولگرایان آقای قالیباف یک بار دیگر شانس خود را برای انتخابات ریاست جمهوری امتحان خواهد کرد.

از طرفی به نظر می‌رسد بخش اعظم اصولگرایان با حضور آقای قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری مخالف هستند. آن ها معتقدند که کرسی ریاست مجلس باید با حضور قالیباف حفظ وبرای انتخابات ریاست جمهوری چهره جدیدی معرفی شود.

"محمدباقر قالیباف"، رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی در شهریور ۱۳۴۰ به دنیا آمد. پدر او از کسبه‌ی قدیمی و معتمدان طرقبه بود.

قالیباف دارای دکتری جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس بوده و عضو هیئت علمی این دانشگاه است.
او در سال ۱۳۷۹ با حکم رهبری به فرماندهی نیروی انتظامی منصوب شد.

قالیباف در سال پایانی دولت اصلاحات رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، و پس از انتخاب احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور، جایگزین او در شهرداری تهران شد. سال ۸۴ قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری رقیب او نیز بود.

حضور ۱۲ ساله‌ی آقای قالیباف در شهرداری تهران با فراز و فرود‌های بسیاری همراه بود.

قالیباف از چهره‌های جریان اصولگراست که در سال‌های فعالیت خود ارتباطی سینوسی با طیف تندروی این جریان سیاسی داشته است؛ در سال‌های دورتر تندرو‌ها او را به‌عنوان "مدیر بروکرات و حامی آیت‌الله هاشمی" معرفی می‌کردند و در سال‌های اخیر از او با عنوان «مدیر جهادی» یاد می‌کنند.
کاندیدا‌های احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰|بخش دوم|

لعیا جنیدی گزینه احتمالی میانه روها

بدون شک لعیا جنیدی تنها گزینه حزب اعتدال و توسعه نخواهد بود. در کنار او، محمود واعظی و محمد جواد آذری جهرمی نیز حضور دارند، اما اگر قرار بر تایید صلاحیت زنان در انتخابات ریاست جمهوری باشد، احتمال حضور جنیدی بیشتر خواهد شد.

جنیدی از چهر‌ه‌های دو جریان عمده‌ی سیاسی کشور نیست و چهره‌ای دانشگاهی و نخبه‌ی علمی محسوب می‌شود که از اظهارنظر‌های سیاسی پرهیز داشته، اما مشی میانه‌رو دارد.

«لعیا جنیدی» معاون حقوقی رئیس‌جمهور در سال ۱۳۴۷ به دنیا آمد. او متولد شهر بابل در استان مازندران است.

جنیدی دارای پست دکتری حقوق تطبیقی - داوری تجاری بین المللی از دانشگاه هاروارد، و دکتری در رشته‌ی حقوق خصوصی از دانشگاه تهران است. لعیا جنیدی به‌عنوان دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه تهران مشغول فعالیت است.

بنا بر آنچه در رزومه‌ی علمی منتشر شده‌ی خانم جنیدی آمده است، او نویسنده‌ی ده‌ها مقاله‌ی علمی در زمینه‌ی مسائل حقوقی بوده و در نگارش سیزده کتاب حقوقی به‌عنوان همکار یا نویسنده نقش داشته است.

لعیا جنیدی در سال ۱۳۹۲ از سوی معاون وزیر علوم، مدیر کل اداره‌ی لوایح و تدوین و تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری شد.

او در دولت دوم حسن روحانی با حکم رئیس‌جمهور به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری منصوب شد. از مسائل حاشیه‌ای حضور او در این سِمت تغییر پوشش جنیدی بود که علت آن «درخواست روحانی برای رعایت پروتکل کابینه» عنوان شد.
کاندیدا‌های احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰|بخش دوم|
سید حسن خمینی نامزد ریاست جمهوری یا خبرگان رهبری؟
گرچه او تاکنون حرفی از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به میان نیاورده، اما بخشی از جریان اصلاح طلب امیدوار است با حضور سیدحسن خمینی در انتخابات پیش رو، هم تنور انتخابات داغ شود و هم پیروز از میدان خارج شوند. اما بخش دیگر این جریان معتقدند که سیدحسن خمینی برای حضور در مجلس خبرگان رهبری مناسب است، چرا که او چهره‌ای حوزوی وعلمی دارد.

البته سیدحسن خمینی در سال‌های اخیر بیشتر از گذشته وارد سیاست شده است. مهم‌ترین کنش سیاسی سیدحسن خمینی به حضور او در انتخابات مجلس خبرگان در سال ۱۳۹۴ بازمی‌گردد. او در این انتخابات از سوی شورای نگهبان به دلیل عدم احراز «اجتهاد علمی» رد صلاحیت شد.

آقای خمینی از چهره‌های حوزوی است که مشی میانه‌رو داشته و از نظر سیاسی به جریان اصلاحات نزدیک است. او رابطه‌ی بسیار صمیمانه‌ای با بزرگان جریان اصلاح‌طلب دارد.

"سیدحسن خمینی" تولیت حرم امام و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سال ۱۳۵۱ به دنیا آمد. پدر او سیداحمد خمینی، فرزند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود.

او دارای تحصیلات حوزوی بوده و از استادانی نظیر حضرات آیات وحید خراسانی، صانعی، شبیری زنجانی، فاضل لنکرانی، موسوی اردبیلی، مؤمن، محقق داماد و… درس آموخته است.
کاندیدا‌های احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰|بخش دوم|

مصطفی معین

در روزهای اخیر برخی از رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب، از معین به عنوان یکی از گزینه احتمالی اردوگاه اصلاح طلبان نام بردند، اما چند روز بعد او این خبر را تکذیب کردو گفت که قصدی برای حضور در عرصه انتخابات ندارد. البته بخشی از جریان اصلاحات نیز مخالف حضور دوباره معین در انتخابات ریاست جمهوری هستند.

مصطفی معین در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ ثبت‌نام کرد و پس از رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان با حکم حکومتی مقام معظم رهبری تایید صلاحیت شد. معین در آن دوره‌ی انتخابات با تاکید بر «حقوق بشر و دموکراسی‌خواهی» تلاش کرد صدایی متفاوت در میان نامزد‌های انتخابات باشد، اما با وجود حمایت حزب مشارکت از کاندیداتوری‌اش، او در نهایت با کسب کمی بیشتر از چهار میلیون رای در رده‌ی پنجم قرار گرفت.

برخی اصلاح‌طلبان ادامه‌ی حضور معین در انتخابات پس از حکم حکومتی و یا حمایت برخی احزاب اصلاح‌طلب از جمله حزب مشارکت از او را اشتباه دانسته و معتقدند که عدم حضور او می‌توانست به انتخاب نامزدی اصلاح‌طلب به جای احمدی‌نژاد منجر شود.

معین در انتخابات مجلس دهم نیز در حوزه انتخابیه شیراز ثبت‌نام کرد که از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

او از چهره‌های جریان اصلاحات است که به دنبال ایجاد «جبهه دموکراسی‌خواهی و حقوق بشر» بوده و به سبب صراحت لهجه‌ی خود و روابط نزدیکش با جامعه دانشگاهی همواره در دوره‌های مختلف انتخابات از سوی جریانات دانشگاهی برای حضور در رقابت‌ها دعوت شده است.

مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات در سال ۱۳۳۰ به دنیا آمد. او متولد نجف‌آباد اصفهان است.

او دارای فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی بالینی بوده و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران است

معین در نخستین دوره‌ی مجلس به‌عنوان نماینده‌ی شیراز از سوی مردم انتخاب شد و از سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۸۲ نیز به مدت‌بیست سال عضو ستاد و شورایعالی انقلاب فرهنگی بود.

او در سومین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی نماینده‌ی مردم تهران شد و در دولت اول سازندگی نیز به‌عنوان وزیر فرهنگ و آموزش عالی مشغول فعالیت بود.

معین در مجلس پنجم نیز از سوی مردم اصفهان انتخاب شد و تا حضور به‌عنوان وزیر علوم در دولت اصلاحات، نماینده‌ی اصفهان در مجلس بود. او در سال ۱۳۷۶ با حکم سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری وقت به‌عنوان وزیر علوم انتخاب شد.
کاندیدا‌های احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰|بخش دوم|
سید مصطفی میرسلیم کاندیدای قطعی انتخابات ها
میرسلیم گرچه در حال حاضر نماینده تهران در مجلس یازدهم است، اما احتمال اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری حاضر شود، به اعتقاد بسیاری از فعالان سیاسی بالاست. او که آمده بود تا ریاست مجلس یازدهم را برعهده بگیرد، به موفقیت چندانی دست نیافت. اکنون به نظر می‌رسد میرسلیم دوباره به عنوان نماینده حزب موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کند.

"سیدمصطفی میرسلیم" نماینده‌ی تهران در مجلس یازدهم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۲۶ به دنیا آمد. او متولد تهران است.

میرسلیم دارای فوق لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه پواتیه فرانسه بوده و از مدرسه عالی نفت و موتور پاریس، تخصص مهندسی موتور‌های درون‌سوز را کسب کرده است.

میرسلیم در سال‌های ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷ مدیر بهره‌برداری شرکت راه‌آهن شهر تهران و حومه و در سال‌های ابتدایی انقلاب نیز معاون سیاسی و قائم‌مقام وزیر کشور بود. او در دولت زمان جنگ به‌عنوان سرپرست نهاد ریاست جمهوری مشغول فعالیت شد.

مصطفی میرسلیم در دولت اول سازندگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و در سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵ دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی بود.

میرسلیم که عضو حزب جمهوری اسلامی بود، از سال ۱۳۷۲ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی شد و اکنون به‌عنوان دبیر کل این حزب مشغول فعالیت است.

این فعال سیاسی اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ با حمایت حزب مؤتلفه در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کرد و با وجود فشار طیف‌های گسترده‌ای از اصولگرایان از انتخابات انصراف نداد. او در نهایت با کمتر از ۴۸۰ هزار رأی در رتبه‌ی سوم قرار گرفت.

او در انتخابات مجلس یازدهم نیز در فهرست اصولگرایان قرار داشت و توانست در انتخاباتی با مشارکت ۲۵ درصد مردم تهران، رتبه‌ی دوم آرا در پایتخت را کسب کند.

میرسلیم از چهره‌های جریان اصولگراست که سابقه‌ای طولانی در فعالیت حزبی داشته و پس از حضور انتخابات ۹۶ بیشتر از گذشته در جامعه شناخته شده است.

کاندیدا‌های احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰|بخش دوم|

علی لاریجانی

علی لاریجانی که پس از ۱۲ سال تکیه زدن بر ریاست مجلس برای دوره یازدهم کاندیدا نشد، برخی پیش بینی کردند که او برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آماده می شود. اگرچه اوضاع علی لاریجانی در اردوگاه اصولگرایی چندان خوب و پایگاهش به واسطه نزدیک‌شدنش به دولت روحانی در میان یاران سابقش محکم نیست. اما باز هم احتمال حضور در انتخابات 1400 بالاست.

برخی گمانه‌زنی کرده‌اند که احتمالا نامزد اصلاح‌طلبان شود، اما بعید است که چنین شود. اصلاح‌طلبان بعد از تجربه حمایت از روحانی بار‌ها اعلام کرده‌اند که دیگر با نامزد پوششی وارد انتخابات نمی‌شوند.

با این حال بعید است جریان اصلاحات با یک نامزد نیمه‌اصلاح‌طلب-نیمه‌اصولگرا بتوانند حامیانشان را ترغیب به رأی‌دادن کنند. احتمالا تنها بخشی از جریان اصلاح‌طلبی مانند طیف کارگزاران به او اقبال نشان خواهند داد.

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی که سابقه سه دوره ریاست مجلس را در کارنامه سیاسی خود دارد، در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۴ به عنوان یکی از نمایندگان جریان اصولگرا شرکت کرد که با کسب حدود یک میلیون و هفتصد هزار رای، پس از محمود احمدی نژاد، آیت الله هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، محمدباقر قالیباف و مصطفی معین قرار گرفت.

علی اردشیر لاریجانی دومین پسر مرحوم آیت الله میرزا هاشم آملی از مراجع عظام تقلید، در سال ۱۳۳۶ در نجف اشرف به دنیا آمد.

او کارشناسی خود را از دانشگاه صنعتی شریف، در رشته ریاضی و علوم کامپیوتر با رتبه اول اخذ نمود. سپس در رشته فلسفه دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و دکتری خود را در رشته فلسفه دریافت کرد و در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه تهران است.
کاندیدا‌های احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰|بخش دوم|

محمدرضا باهنر

باهنر از چهره‌های جریان اصولگراست که تجربه‌ای طولانی از حضور در قوه مقننه داشته و به دلیل مشی محافظه‌کار و تعاملی خود معمولاً مورد انتقاد طیف‌های تندرو این جریان سیاسی قرار دارد. او از جمله اصولگرایانی است که به فعالیت حزبی اعتقاد داشته و در حدود چهار دهه فعالیت سیاسی خود عضویت شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، دبیر کلی جامعه اسلامی مهندسین و نایب رییسی جبهه پیروان خط امام و رهبری را تجربه کرده است. برخی از رسانه‌ها از او به عنوان کاندیدای جریان اصولگرا نام می‌برند. اما خود این موضوع را تکذیب کرد ه است.

"محمدرضا باهنر" عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده‌ی ادوار مختلف مجلس در سال ۱۳۳۱ به دنیا آمد. او متولد کرمان است.

باهنر دارای کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه علامه طباطبایی بوده و مدرک لیسانس خود را در رشته‌ی معماری از دانشگاه علم و صنعت اخذ کرده است.

بنا بر آنچه زندگینامه‌ی منتشر شده‌ی آقای باهنر در فضای مجازی آمده است، او «برادر شهید باهنر، نخست وزیر اسبق ایران که در سال ۱۳۶۰ ترور شد و همچنین دایی سید مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد محمود احمدی‌نژاد است».

محمدرضا باهنر در دوره‌های دوم تا پنجم و هفتم تا نهم مجلس به‌عنوان یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس نقش‌آفرین بود. بسیاری او را مرد پشت صحنه‌ی بسیاری از تصمیمات مهم اتخاذ شده در دوره‌های مختلف مجلس می‌دانند و باهنر را به‌عنوان فردی می‌شناسند که با «لابی» کردن در مجلس، دولت و سایر مراکز قدرت نقش مهمی در تصمیم‌سازی‌ها داشته است. او در دوره‌ی چهارم و پنجم مجلس عضو هیئت رئیسه و در مجالس هفتم، هشتم و نهم نایب رئیس مجلس بود.

کاندیدا‌های احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰|بخش دوم|

علیرضا زاکانی

زاکانی از چهر‌ه‌های جریان اصولگراست که از سوی رسانه‌های این جریان به‌عنوان «چهره‌ی ضدفساد» نامیده می‌شود، که البته صلاحیتش در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ از سوی شورای نگهبان احراز نشده است! با این حال برخی رسانه‌ها او را به به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ معرفی می‌کنند.

«علیرضا زاکانی» نماینده‌ی قم در مجلس یازدهم در سال ۱۳۴۴ به دنیا آمد. پدر او از ورزشکاران و داور بین‌المللی کشتی و از دوستان صمیمی غلامرضا تختی بود.

زاکانی دارای تخصص پزشکی هسته‌ای از دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و عضو هیات علمی همین دانشگاه است.

زاکانی به‌عنوان یکی از نامزد‌های فهرست اصولگرایان که با نام «آبادگران» در انتخابات حضور داشت راهی مجلس هفتم شد. کارنامه‌ی او در مجلس هفتم با دو تحیقیق و تفحص جنجالی به یاد آورده می‌شود؛ طرح تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد و آزمون دستیاری که در نهایت به کشف فروش سئوالات آزمون دستیاری انجامید.

علیرضا زاکانی در انتخابات مجلس هشتم یکی از اعضای شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرایان» بود و به‌عنوان نماینده‌ی تهران انتخاب شد. او در این دوره‌ی مجلس، نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ شد. زاکانی درباره‌ی یکی از پرونده‌های خبرساز آن روز‌ها می‌گوید: «در اختلاس سه هزار میلیاردی معروف اولین مواجهه از سوی این کمیسیون با هوشیارسازی و درخواست رسیدگی از بانک مرکزی ماه‌ها قبل از آشکار شدن موضوع اختلاس مطرح و پیگیری شد»

او در مجلس نهم نیز همچون مجلس هشتم به‌عنوان یکی از نامزد‌های «جبهه متحد اصولگرایان» انتخاب شد. مهم‌ترین تصویر حضور زاکانی در مجلس نهم به ریاست او بر کمیسیون ویژه بررسی برجام بازمی‌گردد. کمیسیونی که در آن با حضور ظریف و معاونانش، نمایندگان موافق و مخالف برجام و همینطور جلیلی و همکارانش جزییات توافق هسته‌ای در جلسات متعددی مورد بررسی قرار گرفت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید