آیا شکر قهوه‌ای از شکر سفید سالم‌تر است؟

آیا شکر قهوه‌ای از شکر سفید سالم‌تر است؟

آیا شکر قهوه‌ای از شکر سفید سالم‌تر است؟ افرادی که نسبت به سلامت خود و رژیم غذایی‌شان حساس و آگاه هستند، به‌اندازه و با دقت، غذای خود را در رستوران‌ها انتخاب می‌کنند. این افراد، عادات غذایی خوبی دارند که به آن‌ها پای‌بند می‌مانند. اما یک سؤال: آیا جایگزین کردن شکر قهوه‌ای به‌جای شکر سفید هم یکی از انتخاب‌های سالم و عادت‌های غذایی مناسب است؟ مضرات زیادی درباره شکر سفید گفته و نوشته می‌شود؛ به همین خاطر است که هم‌تای تیره آن یعنی شکر قهوه‌ای در مقایسه معمولا بهتر و سالم‌تر به نظر می‌رسد. اما واقعیت چیست؟ آیا شکر قهوه‌ای واقعا از شکر سفید بهتر است و مزایای بیشتری دارد؟

کد خبر : ۸۱۷۸۸
بازدید : ۳۲۸۵
فرادید | هزاران سال است که شکر به بخشی از زندگی و فرهنگی غذایی ما تبدیل شده و به شکل‌های مختلف در دسترس است، اما دو نوع آن یعنی شکر سفید و شکر قهوه‌ای بیش از همه در دسترس و محبوب هستند. خیلی از ما شکر قهوه‌ای را سالم‌تر و رژیمی‌تر می‌دانیم، اما آیا این برداشت واقعا درست است؟

از آنجا که شکر سفید و شکر قهوه‌ای از یک گیاه به دست می‌آیند، بنابراین تقریبا یکسان هستند. درواقع، شکر قهوه‌ای ترکیبی از شکر سفید و ملاس است و ملاس همان عصاره غلیظ و تیره و چسبناکی است که به عنوان یک محصول جانبی در روند تهیه شکر از چغندر قند یا نیشکر به دست می‌آید. به همین خاطر هم هست که شکر قهوه‌ای رنگ تیره‌ای دارد و کمی ارزش تغذیه ایش بالاتر است.

مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین تفاوت میان این دو شکر این است که شکر قهوه‌ای کلسیم، آهن و پتاسیم بالاتری نسبت به شکر سفید دارد. اما این مساله فقط در مقایسه با شکر سفید است! یعنی مقدار این املاح معدنی در شکر قهوه‌ای آن قدر ناچیز است که اصلا نمی‌توان آن را منبع خوبی از ویتامین یا املاح دانست.

تفاوت شکر سفید و قهوه‌ای در چیست؟

متخصصان تغذیه معتقد هستند که شکر سفید و قهوه‌ای از نظر میزان کالری و مواد مغذی مانند هم هستند، اما تفاوت‌شان در رنگ، شیوه تهیه و طعم است. به عبارت دیگر، شکر قهوه‌ای همان شکر سفید با شیره قند است که برای آماده‌سازی آن نسبت به شکر سفید، مراحل فرآوری شیمیایی کمتری اِعمال می‌شود. ترکیب شهد قند با کریستال‌های شکر باعث تشکیل دانه‌های شکر قهوه‌ای می‌شود. ارزش غذایی و کالری شکر قهوه‌ای و سفید یکسان است. به همین خاطر در دستور تهیه شیرینی‌ها و کیک‌های مختلف می‌توان، این دو ماده را با هم جایگزین کرد.

آیا شکر قهوه‌ای از شکر سفید سالم‌تر است؟
شکر قهوه‌ای مزایای بیشتری نسبت به شکر سفید دارد؟

با توجه به اینکه در فراوری و تهیه شکر قهوه‌ای از مواد شیمیایی کمتری نسبت به شکر سفید استفاده می‌شود، برخی فکر می‌کنند که استفاده از آن بهتر از شکر سفید است. متخصصان تغذیه می‌گویند که شکر سفید، کربوهیدرات خالص است و به میزان چربی بدنی اضافه می‌کند و مشکلات دیگری هم به وجود می‌آورد. ناگفته نماند که شکر قهوه‌ای همان شکر سفید است که به آن شهد قند اضافه شده و آن را به رنگ قهوه‌ای درآورده است.

شکر قهوه‌ای مایع‌تر از شکر سفید است (یعنی حالت مرطوب‌تری نسبت به هم‌تای سفیدش دارد) و کالری آن در هر گرم، ۰.۲۵ کمتر از کالری شکر سفید است و به‌دلیل وجود مقدار اندکی شربت در آن، شیرینی کمتری هم دارد. وجود شهد قند در شکر قهوه‌ای باعث می‌شود که مواد معدنی آن هم نسبت به نمونه سفیدش بیشتر باشد. شکر تیره، حاوی ۹۵ درصد ساکاروز و پنج درصد شهد قند است. شهد قند به شکر تیره، رطوبت و طعم می‌دهد، اما مزیت خاصی از نظر مواد مغذی نسبت به شکر سفید ندارد. بنابراین، شکر قهوه‌ای و سفید از نظر مواد سازنده تقریبا مشابه هستند و نباید شکر قهوه‌ای را برای کاهش وزن به‌جای شکر سفید به بیماران دیابتی توصیه کرد.

در آخر

واقعیت این است که شکر قهوه‌ای و سفید به یک اندازه کالری دارند و اگر قرار باشد که با حذف شکر، به سلامت رژیم غذایی خود کمک کنید، باید هر دو را حذف کرده یا کاهش بدهید. در واقع، با اضافه کردن شکر قهوه‌ای به دستور‌های غذایی‌تان، گامی در جهت کاهش کالری و خطرات مصرف شکر برنخواهید داشت. پس بهتر است، تحت‌تأثیر تبلیغات قرار نگیرید و مضرات مصرف شکر سفید و شکر قهوه‌ای را فراموش نکنید.
منابع: دیاپدیا - چطور
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید