تخم‌ریزی ماهی خون‌آشام در اقیانوس اطلس

تخم‌ریزی ماهی خون‌آشام در اقیانوس اطلس

این ماهی شماری از فواید مهم زیست‌محیطی با خود دارد و در هر دو ایالت ورمونت و نیو همپشایر به عنوان گونه مهمی شناخته شده است که نیازمند محافظت بسیار زیادی است.

کد خبر : ۸۱۹۱۰
بازدید : ۲۳۷۰۹
تخم‌ریزی ماهی خون‌آشام در اقیانوس اطلس
مارماهی‌های جوان با چسباندن دهان مکنده خود به بدن شکار، از آن تغذیه می‌کنند

متخصصان حیات وحش در ایالت «ورمونت» در آمریکا هشدار داده‌اند که برای ماهی‌های به قول معروف «خون آشام» در فصل تخم‌ریزی، نباید مزاحمتی ایجاد شود. مرکزحیات وحش و ماهی ورمونت گفت که این هفته در آب‌های ایالت دو گونه مارماهی (لامپری) دریایی، که گاهی اوقات با عنوان «ماهی خون‌آشام» خوانده می‌شوند، شروع به تخم‌ریزی کرده‌اند.

«لال ویل»، زیست‌شناس شیلات این مرکز، در فیس‌بوک گفت: «اگر تصادفی شاهد تخم‌ریزی مارماهی یا کالبد آن بودید، نگران نباشید.» او افزود: «این ماهی شماری از فواید مهم زیست‌محیطی با خود دارد و در هر دو ایالت ورمونت و نیو همپشایر به عنوان گونه مهمی شناخته شده است که نیازمند محافظت بسیار زیادی است.»

مردم نباید آرامش این مارماهی‌های دریایی انگلی را که به عنوان گونه‌ای مهم در سیستم تصفیه آب رودخانه کانتیکات و آب‌های روان وسیع‌تر شناخته شده‌اند، مختل کنند. این ماهی‌ها به دلیل دهان دایره‌ای مکنده و دندان‌های تیز خود «ماهی خون‌آشام» لقب گرفته‌اند که به آن‌ها امکان می‌دهد تا از مواد تجزیه شده و سایر موجودات دریایی تغذیه کنند.

به گزارش مرکز حیات وحش ورمونت، «در حالی که مارماهی‌های دریایی جوان موجودات زنده اقیانوس را شکار می‌کنند، مارماهی‌های بزرگ وقتی در بهار برای تخم‌ریزی به رودخانه کانتیکت برمی‌گردند، مزاحمت انگلی (چسباندن دهان مکنده خود آن به بدن شکار و تغذیه از آن طریق) ایجاد نمی‌کنند.»

این مرکز افزود: «با توجه به زندگی ۳۵۰ میلیون ساله‌شان در اقیانوس اطلس، این مارماهی‌های دریایی (که برای تخم‌ریزی به سمت رودخانه‌ها حرکت می‌کنند) در همراهی با موجودات «انگل‌پذیر/ شکار» (host) اقیانوسی‌شان تکامل یافته‌اند و به نظر می‌رسد که جمعیت‌شان متوازن است.»

مارماهی‌های جوان دریایی بعد از ۵ سال ماندن در رسوبات آب شیرین رودخانه معمولا به سمت اقیانوس اطلس حرکت می‌کنند. در همین زمان، ورمونت همچنین سکونت‌گاه مارماهی دریایی غیربومی می‌شود که مقامات ایالتی آن را در رده «گونه‌های مزاحم» قرار می‌دهند.

آن گونه از «ماهی‌های خون‌آشام» که در دریاچه چمپلین دیده می‌شوند، به دلیل تهاجمی بودنشان، از گونه‌های حفاظت شده نیستند.

مرکز حیات وحش افزود: «ما باور داریم که متمایز و برجسته کردن محافظت از مارماهی دریایی رودخانه کانتیکات بسیار مهم است. باید به مردم آموزش دهیم و گروه‌ها را تشویق کنیم که نقش خود را در محافظت از این جمعیت مهم ماهی‌ها ایفا کنند.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید