کرونا با مردم ایران می‌ماند؟!

کرونا با مردم ایران می‌ماند؟!

اکنون سازمان جهانی بهداشت بر این باور است که ممکن است، علت شیوع کووید ۱۹ در برخی اماکن مثل رستوران‌ها یا عبادت‌گاه‌ها که افراد در آن صحبت می‌کنند یا آواز می‌خوانند همین امکان انتقال آن از طریق ذرات هواپخش باشد.

کد خبر : ۸۲۳۲۸
بازدید : ۵۱۸۵
کرونا با مردم ایران می‌ماند؟!
آمار ابتلای کووید ۱۹ در جهان مرز ۱۲ میلیون نفر را هم رد کرد. تا ظهر دیروز و بنا به گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد کل مبتلایان کووید ۱۹ در جهان به ۱۲ میلیون و ۱۵ هزار و ۱۹۳ نفر افزایش یافت و تعداد فوت‌شدگان این بیماری ویروسی هم به ۵۴۹ هزار و ۲۴۷ نفر رسید در حالی که هشدار روز پنجشنبه سازمان بهداشت جهانی درباره سبک‌تر شدن وزن ویروس و پررنگ شدن خطر سیالیت ویروس در هوا، حالا ترس‌های جدیدی را رقم زده است.
این هشدار جدید که نشانه تغییر فعالیت و ماهیت ویروس کروناست در گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شد و گزارش این نشریه با استناد به هشدار سازمان جهانی بهداشت حکایت از آن داشت که: «قطرات حاوی ویروس کرونا می‌تواند در فضا‌های سرپوشیده از طریق هوا نیز منتقل شود و کسانی که مدت طولانی در چنین فضا‌هایی بدون تهویه کافی حضور داشته باشند، ممکن است در خطر آلوده شدن به این ویروس قرار گیرند.
اکنون سازمان جهانی بهداشت بر این باور است که ممکن است، علت شیوع کووید ۱۹ در برخی اماکن مثل رستوران‌ها یا عبادت‌گاه‌ها که افراد در آن صحبت می‌کنند یا آواز می‌خوانند همین امکان انتقال آن از طریق ذرات هواپخش باشد. با این وجود، این سازمان همچنان ذرات و قطرات درشتی را که از طریق سرفه یا عطسه پراکنده شده و از راه تنفس وارد بدن می‌شود و تماس با افراد آلوده را به عنوان عامل عمده انتقال ویروس کرونا می‌داند.»

تا قبل از این هشدار تمام نگرانی‌ها، محدود به انتقال کووید ۱۹ از طریق قطرات تنفسی منتشر شده از عطسه و سرفه مبتلایان در فاصله یک یا دو متری بود و گفته می‌شد که رعایت اولین توصیه‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک در اماکن عمومی و شست‌و‌شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون نقش بسیار موثری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ویروسی دارد.
حالا با این هشدار جدید در واقع هیچ نقطه‌ای از زمین؛ حتی محیط خانه هم از نفوذ و پراکنش این ویروس در امان نیست و حتی می‌توان این فرضیه نگران‌کننده را جدی تلقی کرد که خانه‌نشینی هم به مصونیت از ابتلا به کووید ۱۹ کمک نمی‌کند مگر آنکه استفاده از ماسک به یک اجبار شبانه‌روزی تبدیل شود.

در جهان چه خبر است؟
شیوع بیماری، هیچ یک از کشور‌ها را در امان نگذاشته است. آمار منتشر شده در سایت سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان با سرعتی نگران‌کننده‌تر از ماه قبل رو به افزایش است. تا ظهر دیروز تعداد مبتلایان ۲ کشور (امریکا و برزیل) از مرز میلیون نفر، دو کشور (هند و روسیه) از مرز ۵۰۰ هزار نفر و ۶ کشور (پرو، شیلی، انگلیس، مکزیک، ایران و اسپانیا) از مرز ۲۰۰ هزار نفر رد شده در حالی که این تعداد ابتلا، آمار موارد شناسایی شده مبتلایان در هر کشور است، اما تعداد واقعی بیماران در هر کشور قطعا بسیار بیش از این خواهد بود چراکه بنا به اعلام کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، تعداد زیادی از افراد، ناقلان بدون علامت هستند و تعداد بسیار زیادی هم علائم بسیار خفیفی دارند که حتی درباره ابتلای خود دچار تردید نمی‌شوند.
این موضوع از اولین روز‌های شیوع ویروس کرونا در ایران هم مورد هشدار برخی کارشناسان غیردولتی بود و در ایامی که گفته می‌شد، نرخ مرگ این بیماری ۲ الی ۳ درصد است این کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که این ضریب برای ایران حدود ۴ باشد و به استناد همان ضریب تخمین می‌زدند که ۴۰ برابر تعداد کل متوفیان، مبتلای کووید ۱۹ در کشور داریم که هنوز به طور کامل شناسایی نشده‌اند و حالا با آمار ابتلای ۲۵۲ هزار و ۷۲۰ نفری و آمار فوت ۱۲ هزار و ۴۴۷ نفری در ایران به استناد همین ضریب اولیه، می‌توان تخمین زد که تعداد مبتلایان نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر باشد.

کل جهان: ۱۲ میلیون و ۱۵ هزار و ۱۹۳ مبتلا، ۵۴۹ هزار و ۲۴۷ مرگ
امریکا: ۳ میلیون و ۳۸ هزار و ۳۲۵ مبتلا، ۱۳۱ هزار و ۸۸۴ مرگ
برزیل: یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۱۶۰ مبتلا، ۶۷ هزار و ۹۶۴ مرگ
هند: ۷۶۷ هزار و ۲۹۶ مبتلا، ۲۱ هزار و ۱۲۹ مرگ
روسیه: ۷۰۷ هزار و ۳۰۱ مبتلا، ۱۰ هزار و ۸۴۳ مرگ
پرو: ۳۱۲ هزار و ۹۱۱ مبتلا، ۱۱ هزار و ۱۳۳ مرگ
شیلی: ۳۰۶ هزار و ۲۱۶ مبتلا، ۶ هزار و ۶۸۲ مرگ
انگلیس: ۲۸۶ هزار و ۹۸۳ مبتلا، ۴۴ هزار و ۵۱۷ مرگ
مکزیک: ۲۷۵ هزار و ۳ مبتلا، ۳۲ هزار و ۷۹۶ مرگ
ایران: ۲۵۲ هزار و ۷۲۰ مبتلا، ۱۲ هزار و ۴۴۷ مرگ
اسپانیا: ۲۵۲ هزار و ۵۱۳ مبتلا، ۲۸ هزار و ۳۹۶ مرگ

در ایران چه خبر است؟
بنا به اعلام ظهر دیروز سخنگوی وزارت بهداشت به دنبال شناسایی ۲ هزار و ۲۶۲ بیمار جدید، تعداد کل مبتلایان کووید ۱۹ در کشور به ۲۵۲ هزار و ۷۲۰ نفر رسید و با فوت ۱۴۲ بیمار کووید ۱۹ تعداد متوفیان این بیماری ویروسی در کشور به ۱۲ هزار و ۴۴۷ نفر افزایش یافت.
به گفته سیماسادات لاری، استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند و شرایط استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل به وضعیت هشدار رسیده است.
در حالی که حالا تمام مسوولان کشوری برای اجرایی شدن الزام استفاده از ماسک به عنوان مهم‌ترین راهکار پیشگیرانه از ابتلا به کووید ۱۹ متفق شده‌اند و از ۱۵ تیر ماه هم استفاده از ماسک در تمام دوایر دولتی و خصوصی و اماکن عمومی مناطق قرمز با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا اجباری شده و در این مناطق برخی محدودیت‌ها برای صنوف غیرضروری هم دوباره به اجرا درآمده، ظرف روز‌های گذشته شواهد متعددی از نادیده گرفته شدن این الزام و تردد آزادانه و بدون ممنوعیت بسیاری از شهروندان در تمام مناطق قرمز مشاهده می‌شد.
شهروندان تهران البته سردمدار این بی‌توجهی‌ها هستند. با وجود آنکه حالا تعداد افرادی که در کوچه و خیابان و وسایل حمل و نقل عمومی، ماسک بر صورت دارند، افزایش یافته، اما تصویر نگران‌کننده ورود آزادانه افراد بدون ماسک به مترو و اتوبوس‌های درون شهری همچنان قابل مشاهده است.
نقض و ضعف جدی در نظارت‌ها همچنان باقی است و به نظر می‌رسد تا زمان وجود این اشکال نگران‌کننده، کرونا با مردم ایران خواهد ماند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید