"دیوار هوشمند"، مرزِ میان آمریکا و مکزیک!

"دیوار هوشمند"، مرزِ میان آمریکا و مکزیک!

او ضمن بیان این که واشنگتن در دهه‌های گذشته هم برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی از فناوری‌های گوناگون استفاده کرده تاکید می‌کند، در این زمینه گسترش همکاری ایالات متحده و مکزیک اقدام موثرتری خواهد بود.

کد خبر : ۸۲۵۴۲
بازدید : ۵۹۹۹
رئیس جمهور آمریکا مصصم است برای جلوگیری از ورود مهاجران از طریق مر مکزیک، از "دیوار هوشمند" استفاده کند. دولت برای این منظور با یک شرکت آمریکایی قرارداد بسته است. ساختن دیوار مرزی بین ایالات متحده و مکزیک یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ بود. او اکنون برای انجام این کار، دست به دامن هوش مصنوعی شده است.

حدود دو هفته پیش رئیس جمهور آمریکا گفت، به شرکت فناوری دبجیتال "آندوریل" سفارش داده است، یک دیوار مرزی مجازی بسازد. اداره گمرک و حفاظت از مرز ایالات متحده (CBP) هم اعلام کرد، در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰حدود ۲۰۰ برج دیدبانی مستقل از یکدیگر را در نوار مرزی نصب کند.

گفته شد، این برج‌ها مجهز به دستگاه‌های کنترل حرکت هوشمند هستند، با انرژی خورشیدی کار می‌کنند و قادرند هر گونه حرکت از جانب انسان، حیوان یا خودرو را اسکن کنند. شرکت "آندوریل" امضای قرارداد پنجساله با CBP را تأیید کرد.

به گزارش واشنگتن پست دیوار مجازی چند صد میلیون دلار هزینه خواهد داشت، در حالی که هزینه دیوار واقعی بیش از ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است. از آنجایی که کنگره ایالات متحده همواره از تأمین مالی پروژه بزرگ رئیس جمهور خودداری کرده، تاکنون تنها حدود ۳۳۸ کیلومتر دیوار واقعی ایجاد شده که حدود ۱۱ درصد از مرز سه هزار کیلومتری بین دو کشور است.

واکنش کارشناسان
بسیاری از کارشناسان نسبت به تاثیرگذاری دیوار بر ورود مهاجران به ایالات متحده تردید دارند و آن را اقدامی نمادین از جانب ترامپ می‌دانند. پاول آنجلو از اتاق فکر آمریکایی "شورای روابط بین‌الملل متفکران ایالات متحده (CFR) " در گفتگو با دویچه وله اظهار داشت: «تاریخ به ما آموخته است که دیوار‌ها مانع مهاجرت نامنظم نمی‌شوند.»

او ضمن بیان این که واشنگتن در دهه‌های گذشته هم برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی از فناوری‌های گوناگون استفاده کرده تاکید می‌کند، در این زمینه گسترش همکاری ایالات متحده و مکزیک اقدام موثرتری خواهد بود.

آدام آیسکسون، کارشناس سازمان حقوق بشری آمریکایی "وولا" (WOLA) نیز در گفتگو با دویچه ضمن اشاره به کماثر بودن دیوار مرزی تاکید می‌کند که مهاجرت‌های غیرقانونی به ایالات متحده در ۱۵ سال گذشته همواره کاهش یافته و از ۲۵۰ هزار نفر در ماه به ۳۰ هزار نفر رسیده است.

پل آنجلو معتقد است که به جای ایجاد دیوار، بهتر است ریشه‌های مهاجرت اجباری خشکانده شود. او در این راستا ضمن اشاره به خشونت‌های دولتی و گروه‌های مافیایی، عدم توسعه اقتصادی و فساد گسترده در کشور‌های آمریکای لاتین، به واشنگتن توصیه می‌کند که برای بهبود شرایط نامناسب زندگی در این کشور‌ها اقدام کند.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید