کشف ستاره‌ای ۲۰ برابر بزرگ‌تر از خورشید

کشف ستاره‌ای ۲۰ برابر بزرگ‌تر از خورشید

چنین شعله‌هایی ضمن این‌که می‌تواند تاثیر بزرگی روی زمین بگذارد، با طوفان‌های مغناطیسی در ارتباط است. این طوفان‌ها ممکن است زندگی روی سیاره ما را دچار فاجعه کنند.

کد خبر : ۸۲۵۷۱
بازدید : ۱۰۱۳۸
کشف ستاره‌ای ۲۰ برابر بزرگ‌تر از خورشید
دریافت تصویر کامل‌تری از این انفجار‌ها می‌تواند به پیش‌بینی شعله‌های عظیم در خورشید ما کمک کند

دانشمندان یک ستاره شعله‌ور عظیم در آسمان پیدا کردند که از خورشید ما ۲۰ برابر بزرگ‌تر است. انفجار شدید روی سطح این ستاره که نسبتا نزدیک است، با یک ابزار جدید در ژاپن دیده شد. چنین شعله‌هایی ضمن این‌که می‌تواند تاثیر بزرگی روی زمین بگذارد، با طوفان‌های مغناطیسی در ارتباط است. این طوفان‌ها ممکن است زندگی روزی سیاره ما را دچار فاجعه کنند.

اما این شعله‌ها روی خورشید بسیار نادر هستند. به‌طوری‌که دانشمندان اقبال زیادی برای مطالعه آن‌ها ندارند. آن‌ها به بخش‌های دیگر کهکشان نظر دارند تا رفتار رمزآلود ستارگان را درک کنند. دریافت تصویر کامل‌تری از این انفجار‌ها می‌تواند به پیش‌بینی شعله‌های عظیم در خورشید ما کمک کند. هم‌چنین، برخی روند‌های ناشناخته آن را توضیح می‌دهد، و حتی به ما کمک می‌کند درک کنیم چطور به زندگی در دیگر سیارات مرتبط هستند.

کاسوک نامکاتا، نویسنده اول مقاله‌ای که در مجله جامعه نجوم ژاپن درباره این موضوع منتشر شده می‌گوید: «شعله‌های خورشیدی انفجار‌هایی هستند که از سطح ستاره‌ها، از جمله خورشید ما، نشات می‌گیرند.»

«در معدودی از موارد، یک انفجار بسیار عظیم رخ می‌دهد که به طوفان‌های بزرگ مغناطیسی منجر می‌شود که وقتی از خورشید ما ساطع شود می‌تواند روی زیرساخت‌های فناوری زمین تاثیر بگذارد.»

این پژوهشگران تلالو‌های نور را پس از یک هفته اکتشاف «آ. دی. شیر» کشف کردند. آ. دی شیر یک کوتوله سرخ است که خنک‌تر از خورشید ماست و شعله‌های بیشتری دارد. هنگامی که آن‌ها انتظار داشتند تعدادی انفجار روی سطح آن ببینند، در نخستین شب رصد با یافتن شعله‌های عظیم شگفت‌زده شدند.

نامکاتا می‌گوید: «تحلیل‌های ما از این شعله‌های عظیم به یافتن اطلاعات بسیار جذابی منجر شد.»

گروه پژوهشی او، به‌طورکلی ۱۲ شعله اختری را روی این ستاره شناسایی کرده‌اند. روشن‌ترین آن‌ها، از شعله‌های خورشید ما ۲۰ برابر بزرگ‌تر است. این ستاره با یک تلسکوپ ۳.۸ متری Seimei شناسایی شد. این تلسکوپ متعلق به دانشگاه کیوتو است و بر روی تپه‌های نزدیک شهر واقع شده است. این پژوهشگران امیدوارند که از آن برای یافتن وقایع فضایی مهم‌تر و شدیدتر استفاده کنند.

کازوناری شیباتا، مدیر این پروژه تحقیقاتی می‌گوید: «اطلاعات بیشتر درباره این پدیده ستاره‌ای مهم، به ما کمک می‌کند که شعله‌های عظیم را پیش‌بینی کرده و احتمالا طوفان‌های مغناطیسی که موجب آسیب روی زمین می‌شود را ضعیف کنیم.»

«حتی ممکن به این دریافت هم برسیم که چطور این اتفاقات روی ستاره‌ها، بر هستی، یا شکل‌گیری، زندگی روی دیگر سیارات تاثیر می‌گذارد.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید