توزیع واکسن کرونا تا پنج ماه دیگر؟!

توزیع واکسن کرونا تا پنج ماه دیگر؟!

ما می‌توانیم خروجی را در ماه سپتامبر تحویل دهیم، اما ممکن است یکی دو ماه دیگر طول بکشید. ما خیلی واکسن لازم داریم. همان طور که می‌بینید اینجا دو دوز لازم داریم. واکسن‌های دیگر دو دوز نیاز خواهند داشت. اگر بخواهیم خیلی‌ها را واکسن بزنیم باید خیلی واکسن داشته باشیم.

کد خبر : ۸۲۷۴۱
بازدید : ۷۶۲۸
توزیع واکسن کرونا تا پنج ماه دیگر؟!
کارخانه آسترازنکا در لیورپول در شمال غرب انگلستان
پس از بررسی نتایج آزمایش‌های مقدماتی واکسن کویید-۱۹ دانشگاه آکسفورد، شرکت آسترازنکا اظهار امیدواری کرده که توزیع این واکسن را تا پایان امسال آغاز کند. نتایج آزمایش حاکی از عملکرد قوی واکسن در مقابل ویروس بوده و هیچ خطری نداشته است.

در تحقیقی که روز دوشنبه در مجله علمی لانست منتشر شد، دانشمندان گفته‌اند که واکسن واکنش ایمنی مضاعفی را در افراد بین ۱۸ تا ۵۵ سال نشان داده است. این واکسن در دوره ۱۴ روزه، واکنش سلول تی، و در دوره ۲۸ روزه واکنش آنتی‌بادی را از خود نشان داده است.

برای پی بردن به این که سلول‌ها تا چه مدت در بدن دوام می‌آورند نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتر است. به علاوه هنوز معلوم نیست که واکسن بتواند از بیمار شدن افراد جلوگیری کرده یا نشانه‌های کویید-۱۹ را کمتر کند. پروفسور سارا گیلبرت، از همکاران این تحقیقات، نتایج را امیدبخش دانسته، اما معتقد است «هنوز باید خیلی کار کنیم تا مطمئن شویم واکسن می‌تواند همه‌گیری کویید-۱۹ را مدیریت کند یا نه.»

دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا با همکاری یکدیگر به تولید واکسن در سطح جهانی خواهند پرداخت. این شرکت غول داروسازی هم اکنون پذیرفته دو میلیارد دوز از واکسن را تولید کند. پیرو خبر روز دوشنبه، پاسکال سوریوت، رئیس آسترازنکا، گفت که شرکت امیدوار است واکسن تا پایان امسال برای توزیع آماده باشد.

وی گفت: «این که ما چه زمانی می‌توانیم توزیع را شروع کنیم عملا بستگی به سرعت ابتلا در جامعه دارد. یعنی ما به چه سرعتی می‌توانیم کارآمدی خود را نشان دهیم.»

و در ادامه گفت: «و پس از آن به عهده قانون‌گذاران است که اطلاعات را در نقاط جغرافیایی مختلف بررسی کنند. امید ما این است که بتوانیم توزیع واکسن را عملا تا پایان سال آغاز کنیم. اما چقدر قبل از پایان سال واقعا به این بستگی دارد که ویروس با چه سرعتی در جامعه نفوذ کند.»

به گفته سوریوت، آسترازنکا که برای تأمین واکسن با انگلستان، فرانسه، آلمان و آمریکا وارد معامله شده، فرآیند تولید را به موازات اجرای فاز بعدی مطالعات انجام خواهد داد. او گفت: «اگر می‌خواهیم آماده باشیم که به محض گرفتن نتایج، توزیع را شروع کنیم، تنها راه این است که به موازات توسعه بالینی، فرآیند تولید را پیش ببریم.»

در فاز دوم و سوم آزمایش‌ها، که میزان اثربخشی واکسن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، میدان تحقیق از انگلستان فراتر رفته و به آفریقای جنوبی، برزیل و آمریکا می‌رسد. در این مناطق، نرخ ابتلا هنوز بالا است و به محققان امکان می‌دهد قدرت واکسن را در متوقف یا محدود کردن شیوع ویروس در جوامع بزرگ مورد ارزیابی قرار دهند.

محققان همچنین متذکر شده‌اند که برای تأیید نتایج در گروه‌های متفاوت مردم، نظیر گروه‌های سنی بالاتر یا کسانی که بیماری‌های دیگری دارند، یا جوامعی که به لحاظ جغرافیایی یا قومی پراکنده هستند، تحقیقات بیشتری لازم است.

به گفته سوریوت نتایج واکسن به لحاظ میزان اثربخشی و دوامی که به سیستم ایمنی می‌دهد، احتمالا بین سپتامبر و نوامبر آماده می‌شود. وی افزود عوامل متعددی بر حمع‌آوری نتایج تأثیر خواهد گذاشت از جمله نرخ ابتلا در جامعه.

او گفت: «وقتی کشوری مثل انگلستان نرخ ابتلا را مدیریت می‌کند، البته که خبر خوبی است، اما در خصوص گرفتن نتایج آزمایش‌های بالینی و واکسن‌رسانی، خبر خوبی نیست چرا که موجب تأخیر در یافته‌ها می‌شود.» به گفته او «ما داریم تا جایی که ممکن است سریع عمل می‌کنیم، اما مواردی هست که از کنترل ما خارج هستند. به طور مشخص نرخ ابتلا در جامعه، که روی نتایج اثر می‌گذارد، از دست ما خارج است.»

وی ادامه داد «ما می‌توانیم خروجی را در ماه سپتامبر تحویل دهیم، اما ممکن است یکی دو ماه دیگر طول بکشید. ما خیلی واکسن لازم داریم. همان طور که می‌بینید اینجا دو دوز لازم داریم. واکسن‌های دیگر دو دوز نیاز خواهند داشت. اگر بخواهیم خیلی‌ها را واکسن بزنیم باید خیلی واکسن داشته باشیم.»

دانشمندان و محققان پزشکی سراسر انگلستان نیز از نتایج «بسیار امیدبخش» دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا استقبال کرده‌اند. سرعت انجام آزمایش‌ها نیز مورد تمجید قرار گرفته، به طوری که نتایج مقدماتی حکایت از ایمن بودن واکسن داشته و اثرات جانبی در حد ناچیز بوده است.

پروفسور فیونا وات، رئیس اجرایی مرکز تحقیقات پزشکی، که در تأمین بودجه آزمایشات همکاری کرد، می‌گوید «واقعا قابل تقدیر است که این واکسن، با حمایت ما، با چنین سرعتی از مراحل اولیه آزمایش بالینی عبور کرده و بسیار جای دلگرمی دارد که هیچ مشکل ایمنی دیده نشده و از قدرت کافی برخوردار است.»

وی ادامه داد «هنور خیلی چیز‌ها در مورد این ویروس و کویید-۱۹ نمی‌دانیم. اما به نظر می‌رسد که ایمنی هم آنتی‌بادی و هم سلول تی مهم هستند و این واکسن واکنش هر دو را در نظر دارد.»

به گفته او «هدف بعدی که می‌توان متصور شد رسیدن به نتایج آزمایش‌های وسیع‌تری است که هم‌اکنون در حال انجام است تا معلوم شود مردم واقعا در مقابل این ویروس واکسینه خواهند شد.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید