"مال ملا" یا "مال استریت"؛ اولین روستاری بورسی ایران

"مال ملا" یا "مال استریت"؛ اولین روستاری بورسی ایران

به گفته یکی دیگر از اهالی این روستا، عده‌ای با ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومان وارد بازار بورس شدند، اما الان سرمایه بالای یک میلیارد تومان دارند و به سود خوبی دست پیدا کردند. در کنار خرید و فروش سهام، دامداری و کشاورزی را هم دارند، اما در بورس نیز فعالیت می‌کنند.

کد خبر : ۸۲۸۴۸
بازدید : ۷۴۷۶
پریسا عظیمی | نه سن می‌شناسد نه جنس. از دختر بچه ۸ ساله تا پیرزن ۸۰ ساله همه بورسی‌اند. اهالی مال ملا چند سالی قبل از آنکه تب بورس همه ایران را بگیرد و همه عضو سامانه سجام شوند، با بورس آشنا شده بودند.

«مال ملا» در ۴ کیلومتری شهر لنده واقع دراستان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. مانند بسیاری دیگر از روستا‌های ایران فعالیت‌های روزمره مردم کشاورزی و دامداری است، اما علاوه بر آن در بازار بورس هم به خرید و فروش سهام مشغولند. روستایی که برخی به شوخی آن را «مال استریت» (متأثر از نام «وال استریت»، نام خیابانی در محله منهتن و مهد مهم‌ترین مراکز اقتصادی امریکاست) می‌نامند.
مال ملایی‌ها اعتقاد دارند بورس شغل دوم و درآمد اول آن‌ها شده است. نکته جالب فعالیت بورسی روستاییان مال ملا، جمع شدن آن‌ها در سایه‌سار درخت «کنار» پیری است که زیر آن به تبادل اطلاعات بورسی خود مشغول می‌شوند و از این درخت می‌توان به عنوان خاص‌ترین تالار بورس دنیا یاد کرد.

«جعفر محمدی»، دهیار ۳۵ ساله این روستا که ۱۱سال است دهیار مال ملاست؛ به خبرنگار ما می‌گوید: مردم روستا از سال ۹۲ به کمک یکی از اهالی که کارمند بانک بود، با بازار بورس آشنا شدند و با اطلاعات و آموزش‌هایی که وی به مردم می‌داد، کم کم علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بازار شدند.
وی اطلاعات اولیه بورس را به مردم می‌داد و آن‌ها نیز از این اطلاعات استقبال می‌کردند و کم کم وارد این کار شدند و امسال هم مشارکت مردم روستا به دلیل سوددهی خوبی که در بازار بورس اتفاق افتاد، بیشتر بود تا حدی که اکنون حدود ۸۵ درصد اهالی از سرمایه‌گذاران بازار بورس هستند.

محمدی می‌افزاید: روستای مال ملا ۳۵ خانوار و ۵۱۳ نفر جمعیت دارد که اکنون از هر خانوار دو تا سه نفر در بازار بورس فعالیت می‌کند.

به گفته وی، نداشتن اینترنت پرسرعت یکی از دردسر‌هایی است که در کار خرید و فروش سهام مردم روستا مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی در عین حال این نکته را هم یادآور می‌شود که اهالی روستا در کنار خرید و فروش سهام، کار کشاورزی و دامداری را رها نکرده‌اند و معتقد است با سرمایه‌گذاری در بورس کارشان رونق بیشتری هم پیدا کرده است.

دهیار مال ملا اظهار می‌دارد: قبلاً که از کنار جمع اهالی روستا گذر می‌کردیم، صحبت‌ها بر سر گاو و گوسفند و مرغ و خروس و این چیز‌ها بود، اما الان که از کنار کوچک‌ترین جمع‌ها می‌گذریم، می‌بینیم که مردم در مورد بورس و داد و ستد و اینکه کدام سهام را بخریم بهتر است و سود بیشتری دارد، صحبت می‌کنند.

کمک بورس به کشاورزی
«علی محمدی»، از اهالی روستای مال ملاست که مدتی است از سهامداران بازار بورس شده و سود خوبی هم به دست آورده است. وی که کشاورزی هم می‌کند،می‌گوید: در گذشته اگر در کار کشاورزی خسارتی به ما وارد می‌شد، به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانستیم خسارت را جبران کنیم، اما اکنون با استفاده از سود سهام می‌توانیم با خرید تجهیزات و مواد لازم مانند کود و سم و... خسارت وارده را جبران کنیم. در واقع با دانشی که در این زمینه پیدا کردیم، کار کشاورزی و دامداری‌مان هم رونق بهتری گرفته است.

به گفته یکی دیگر از اهالی این روستا، عده‌ای با ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومان وارد بازار بورس شدند، اما الان سرمایه بالای یک میلیارد تومان دارند و به سود خوبی دست پیدا کردند. در کنار خرید و فروش سهام، دامداری و کشاورزی را هم دارند، اما در بورس نیز فعالیت می‌کنند.

وی می‌گوید: نخبگان روستا مردم را آموزش می‌دهند و سعی می‌کنند بهترین سهام‌ها را برای آن‌ها انتخاب کنند تا در کمترین زمان به بیشترین سود برسند.

نکته حائزاهمیت برای فعالان بازار بورس روستای مال ملا این است که روستایشان از زیرساخت‌های ارتباطی بی‌بهره مانده است. آن‌ها می‌گویند: فعالیت در این زمینه اینترنت پرسرعت می‌خواهد، اما از آن بی‌بهره اند و این مسأله باعث شده که در کارشان وقفه ایجاد شود.
به خاطر همین مجبورند صبح زود با موتور و ماشین به نزدیکترین مکانی بروند که با روستایشان ۳ کیلومتر فاصله دارد تا بتوانند بموقع و سروقت به خرید و فروش سهام‌هایشان بپردازند تا از بازار بورس عقب نمانند.

به دنبال صحبت‌های اهالی روستای مال ملا درخصوص نداشتن اینترنت پرسرعت در روستایشان به سراغ «سید محمد‌هادی امیری»، مدیر مخابرات منطقه کهگیلویه و بویراحمد رفتیم. وی به محض شنیدن مشکلات اینترنتی این روستا، این نوید را به اهالی «مال ملا» داد که تا پایان مردادماه اینترنت پرسرعت برای مردم این روستا فعال خواهد شد.

وی البته ذکر این نکته را هم حائزاهمیت دانست که این کار در صورتی محقق خواهد شد که تکنولوژی‌هایی را که لازم است در این رابطه داشته باشیم و بتوانیم آن‌ها را تهیه کنیم، زیرا مسأله تحریم‌ها باعث شده که برخی از تکنولوژی‌ها و تجهیزات بموقع وارد کشور نشود.

مدیر مخابرات منطقه کهگیلویه و بویراحمد به این موضوع که اهالی روستای مال ملا در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شماره تلفن خانگی دارند که پوشش تلفن همراه اول را نیز دارد، اشاره و تصریح می‌کند: به محض تأمین تکنولوژی از طریق شرکت همراه اول نسبت به تأمین ارتباط اینترنت «۳G» و «۴G» برای مردم روستا اقدام خواهیم کرد.
تمام تلاش ما این است که همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان را تا پایان امسال به اینترنت «۳G» و «۴G» مجهز کنیم.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید