بلوا بر سر فیلمسازی یک اینفلوئنسر؛ ماجرا چیست؟

بلوا بر سر فیلمسازی یک اینفلوئنسر؛ ماجرا چیست؟

پس از انتشار مجوز‌های جدید شورای ساخت سازمان سینمایی، بسیاری به مجوز کارگردانی محمد امین کریم پور واکنش نشان دادند. البته بیشتر واکنش‌ها رنگ و بوی مخالفت و انتقاد دارد و در این میان عده کمی نیز از ورود کریم پور به عرصه کارگردانی حمایت می‌کنند. خشی از منتقدان معتقدند که اینفلوئنسر با روابط وارد سینما و تلویزیون می‌شوند، درحالی که بسیاری از فیلمسازان کوتاه یا مستندسازان برای ساخت فیلم اول شان به آن‌ها مجوز کارگردانی داده نمی‌شود.

کد خبر : ۸۲۹۷۱
بازدید : ۶۶۴۸
بلوا بر سر فیلمسازی یک اینفلوئنسر؛ ماجرا چیست؟
فرادید | اوایل هفته جاری بود که شورای ساخت سازمان سینمایی با ۸ فیلمنامه موافقت و برای آن‌ها مجوز صادر کرد. اما در میان اسامی عوامل این ۸ فیلم نام "محمد امین کریم پور، اینفلوئسر فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان کارگردان جنجال آفرین شد.

به گزارش فرادید، «حکم تجدید نظر» عنوان فیلمنامه‌ای ست که "محمد امین کریم پور" کارگردانی آن را برعهده گرفته است. البته رضا کریمی که تجربه کارگردانی ۶ فیلم و یک مجموعه تلویزیونی را در کارنامه دارد، تهیه کننده این اثر است.

این اولین فیلم بلند محمد امین کریم پور در مقام کارگردان است.

او در شبکه اجتماعی اینستاگرام بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دنبال کننده دارد و محور فعالیتش هم ساخت ویدئو‌های طنز و اخلاقی کوتاه است.

کریم پور تاکنون در یک فیلم تجربه جدی بازیگری داشته است. فیلم "سرکوفت" به کارگردانی کریم رجبی که سال ۹۷ پخش شد، محمد امین کریم پور در آن نقش سیاوش را ایفا می‌کرد. البته این فیلم موفقیت چندانی نداشت و تنها منجر به انتقاد از او شد. در آن زمان برخی از فعالان سینما به ورود کریم پور به عرصه بازیگری واکنش نشان داده بودند.

او نیز در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به ورودش به عرصه بازیگری منتشرشده بود در گفتگو با یکی از رسانه‌ها گفته بود که "هنرمندان حرف مفت زیاد می‌زنند. مگر تلویزیون ارث پدری هنرمندان است؟ "

این اظهارات باعث شد تا آتش اعتراض‌ها و انتقاد‌ها نسبت به او شعله ورتر شود.

"جواد خواجوی"، "علی صبوری"، "دانیال خیرخواه"، " سهیل مستجابیان" از جمله اینفلوئنسر‌هایی هستند که پیش از محمد امین کریم پور وارد عرصه سینما و تلویزیون شدند.

بلوا بر سر فیلمسازی یک اینفلوئنسر؛ ماجرا چیست؟
موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

پس از انتشار مجوز‌های جدید شورای ساخت سازمان سینمایی، بسیاری به مجوز کارگردانی محمد امین کریم پور واکنش نشان دادند. البته بیشتر واکنش‌ها رنگ و بوی مخالفت و انتقاد دارد و در این میان عده کمی نیز از ورود کریم پور به عرصه کارگردانی حمایت می‌کنند.

بخشی از منتقدان معتقدند که اینفلوئنسر با روابط وارد سینما و تلویزیون می‌شوند، درحالی که بسیاری از فیلمسازان کوتاه یا مستندسازان برای ساخت فیلم اول شان به آن‌ها مجوز کارگردانی داده نمی‌شود.

"سامان سالور"، کارگردان سینمای ایران در این بار نوشته است: "از سرزمینی که بیضایی‌ها را مجبور به ترک وطن می‌کند و تقوایی‌ها را سال‌ها خانه نشین؛ و استعداد‌های جوانش را بدلیل نداشتن روابط و نشناختن سرمایه گذار و معروف نبودن در فضای لجن مال مجازی سال‌ها پشت دیوار بلند مجوز معطل مانده اند هیچ بعید نبود که به شاخ‌های اینستاگرام و دلقک‌های مزاجی و مجازی مجوز فیلمسازی دهد تا از سفره پهن بی صاحب و بلبشوی پر سر و صدا لقمه‌ای چرب بگیرد. "

البته در میان منتقدان و مخالفان تندترین واکنش را کریم امینی که این روز‌ها فیلم "گربه سیاه" به تهیه کنندگی بهرام رادان را در نوبت اکران دارد، نشان داد. این کارگردان سینما در صفحه توئیترش نوشت: "سینمایی که ناصر تقوایی باید خونه نشین باشه و رقصنده‌های اینستاگرام پروانه ساخت سینمایی بگیرن، باید درش رو تخته کرد. استاد تقوایی، استاد بیضایی ما از شما عذر میخوایم. "

"رامتین لوافی" کارگردان فیلم‌های "هت تریک" و "برلین منفی هفت" هم نوشت: "همیشه می‌گفتم هیچ کس جای کسی را تنگ نمی‌کند. اگر فیلمبردار تهیه کننده شود یا کارگردان بازیگر یا منتقد کارگردان، اما هیچ کدوم از این‌ها شان و منزلت و جایگاه آن شغل را از بین نمی‌برد. اما دادن پروانه ساخت سینمایی به یک بلاگر جای خیلی‌ها را تنگ می‌کند. جای تمام فیلم کوتاه سازها. جای تقوایی و بیضایی و کیارستمی و... اگر من‌هوس کنم پشت هواپیمایی ۷۴۷ بنشینم گناهکار نیستم، اون که اجازه می‌دهد مقصر و گناهکارست. ".

اما انتقاد‌ها و مخالفت ها تنها به فعالان سینما و تلویزیون ختم نشد، در این میان برخی از رسانه‌ها سینمایی و غیر سینمایی نیز با انتشار گزارش‌های انتقادی واعتراضی به مخالفت با کارگردانی محمد امین کریم پور پرداخته اند.

در طرف مقابل، اما تعداد موافقان کارگردانی کریم پور اندک است. آن‌ها معتقدند که هر کسی این حق را دارد تا در دنیای هنر خود را عرضه کند و هیچ کس نباید برای آن مانع ایجاد کند. آن‌ها می‌گویند که نباید زود قضاوت کرد و بلکه باید اثر را دید.

هادی حجازی‌فر، بازیگر سینما و تئاتر که به تازگی اولین فیلم خود را جلوی دوربین می‌برد، شاخص‌ترین موافق کارگردانی محمد امین کریم پور است. او ضمن حمایت از کریم‌پور و اعتراض به سازمان سینمایی، این اعتراض‌ها را "ابتذال" خواند.

او در صفحه اینستاگرامش نوشت: "بچه‌های تئاتر و پشت صحنه و دوربین سینما با سیلی صورت سرخ می‌کنند و صدا از کسی درنمیاد که بگه وزارتِ ارشاد بی‌خاصیت، یقه رئیس‌ات را بگیر و حالیش کن این تعطیلی و نیمه تعطیلی کرونا چه‌ می‌کنه با اهالی شریف و بی‌صدای فرهنگ و هنر. اونوقت همه فریاد وا فرهنگا سرمیدن، چون یه نفر مجوز کارگردانی گرفته. ابتذال از اعتراضمون هم بالا میره چه برسه به خودمون. کسی نمیگه اصلا به شورا‌ها چه ربطی داره یکی می‌خواد کارگردان بشه یا نشه؟ گیر دادیم به ابرو و شخصیت یک فرد که میخواد فیلم بسازه اصلا رویاش رو بسازه. به من یه ور وایساده مثلا صاحب نظر چه ربطی داره؟ به شورا و شورا‌ها چه ربطی داره؟ بس کنیم. ضعیف کشی مرام ترسوهاست."

حجازی فر در ادامه به محمد امین کریم پور تبریک گفته است.

حسین سلیمانی بازیگر سینما وتلویزیون نیز در صفحه اینستاگرامش نوشت: "صبور باشید. شاید او فیلمساز بهتری باشد. شاید سینماگر بهتری شود. سینما ملک پدری من و شما نیست. قرار هم نیست برای سوارکار بودن، حتماً اسب بودن را تجربه کرده باشی. آنقدر بی مهر نباشید و زود قضاوت نکنید. بعد‌ها فیلمش را که ساخت، بیایید و فیلمش را انتقاد کنید. هیچ کس جای کس دیگر را تنگ نکرده، با دروغ و تهمت و افترا چیزی درست نمی‌شود. "
منوچهر هادی کارگردان سینما هم در صفحه اینستاگرامش ضمن حمایت از کریم پور، نوشت: " محمد امین عزیزخیلی خوش اومدی به سینما. هیچ‌کس حق نداره به ورود تو معترض باشه نه تو نه هیچ‌کس دیگه چه فوتبالیست چه خواننده چه موزیسین چه چهره فعال اینستاگرامی.خود سینما به اندازه کافی بی‌رحمی‌های خودش رو داره و آدم غیرسینمایی رو خیلی سریع از گردونه خارج میکنه با قدرت کارتو پیش ببر و جواب منتقدین رو فقط با ساخت یک فیلم خوب بده. "
بلوا بر سر فیلمسازی یک اینفلوئنسر؛ ماجرا چیست؟
پاسخ تهیه کننده و مسئولان سازمان سینمایی چه بود؟
پس از بالاگرفتن انتقاد‌ها، رضا کریمی تهیه کننده فیلم "حکم تجدید نظر" به دفاع از محمد امین کریم پور پرداخته است. او با انتشار یک یادداشت نوشت: "یک اتفاق ساده. اینکه جوانی قصد دارد فیلم اولش را بسازد اتفاق ساده‌ای است مثل ده‌ها فیلم اولی در سال که با داشتن شرایط لازم و طی کردن مراحل قانونی فیلم می‌سازند. "

او در ادامه آورده است: "محمدامین کریم‌پور در چند فیلم کارآموزی کرده، آموزش‌های لازم سینمایی دیده، چند فیلم کوتاه با موضوعات اجتماعی ساخته که مورد تایید اعضای شورای پروانه ساخت قرار گرفته است. نکته مهم اینکه ایشان بر خلاف تصور، تصمیم به ساخت یک قصه اجتماعی و کاملاً جدی بر اساس طرح مشترکی از خودشان و حسین سلیمانی به عنوان فیلم اول داشتند و از من خواستند که فیلمنامه‌اش را بنویسم، و فیلمنامه متفاوتی نوشته شد که در ادامه من را هم برای تهیه‌کنندگی کار ترغیب کرد. "

طباطبایی نژاد، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نیز در رابطه با صدور مجوز کارگردانی محمد امین کریم پور گفته است که: "برای صدور مجوز ساخت فیلم و کارگردانی با کسی رفاقت یا دشمنی نداریم بلکه براساس ضوابط و مهم‌تر از هر چیز نمونه کار تصمیم‌گیری می‌کنیم. ما به طور کلی درشورای پروانه ساخت به نمونه‌کارها، سوابق علمی و حرفه‌ای کسی که درخواست مجوز کارگردانی می‌کند نگاه می‌کنیم. در حوزه کارگردانی سوابق تحصیلی و نمونه کار‌های ارائه شده ملاک است و درخواست هر کارگردانی از جمله شخص مورد بحث بر همین اساس بررسی شده است. "

او همچنین گفته است که " در این مورد، ایشان هم تحصیلات سینمایی داشت و هم چند نمونه فیلم کوتاه فرستاده بود که اعضای شورا به اتفاق آراء نمونه کارهایش را مورد تایید و تصویب برای تولید فیلم بلند قرار دادند. یعنی اعضای شورا که اصلا این درخواست‌کننده را نمی‌شناخت، صرفا با دیدن نمونه کار‌ها متقاعد شدند که وی صلاحیت کارگردانی یک فیلم سینمایی را دارد. "



۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید