سه ایرانی در قلمرو شیر "ونیز"

سه ایرانی در قلمرو شیر "ونیز"

با وجود اینکه بزرگان سینمای جهان  به دلیل شیوع کرونا حضور کمرنگی در جشنواره امسال داشته اند، اما باز هم مجید مجیدی برای رسیدن به شیر طلایی ونیز باید مسیر سختی را پشت سربگذارد. اما این را هم نباید نادیده گرفت که مجیدی مجیدی با فیلم "بچه‌های آسمان" اولین کارگردانی بود که از ایران تا مرحله نهایی و نامزدی دریافت جایزه اسکار در بخش خارجی زبان پبش رفت. اما با این وجود مشهورترین رقبای مجیدی برای رسیدن به شیر طلایی ونیز، آندره‌ی کونچالوفسکی، میشل فرانکو، عاموس گیتاییکیوشی کوروساوا، اما دانته، جیان فرانکو روزی و مالگوزاتا اسزوموفسکا هستند.  

کد خبر : ۸۳۰۲۵
بازدید : ۵۸۱۸
سه ایرانی در قلمرو شیر
فرادید | با وجود شیوع کرونا در جهان قرار است هفتاد وهفتمین جشنواره فیلم ونیز ۲ تا ۱۲ سپتامبر (۱۲ تا ۲۳ شهریور ماه) در جزیره لیدوی برگزار شود. در این دوره سه فیلم، سینمای ایران را نمایندگی می‌کنند.
به گزارش فرادید، فیلم "خورشید" به کارگردانی " مجید مجیدی" در بخش رقابت اصلی و دو فیلم "جنایت بی دقت" ساخته "شهرام مکری" و "دشت خاموش" به کارگردانی " احمد بهرامی" در بخش افق‌های جشنواره ونیز حضور خواهند داشت.

ریاست بخش رقابتی جشنواره امسال نیز برعهده بازیگر برجسته استرالیایی، "کیت بلانشت" خواهد بود و چهره‌هایی، چون "کریستی پویو"، فیلمساز برجسته رومانیایی، و "لودوین سینیه"، بازیگر سرشناس فرانسوی، او را همراهی خواهند کرد.

براساس اعلام وب سایت "ایندی وایر" "ورونیکا فرانز"، کارگردان و فیلمنامه‌نویس اتریشی، "جوانا هاگ"، کارگردان و فیلمنامه‌نویس انگلیسی، "نیکولا لاجیویا"، نویسنده ایتالیایی، "کریستین پتزولد"، فیلمساز آلمانی به عنوان هیأت داوران هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز فعالیت خواهند کرد.

البته رئیس هیات داوران در بخش افق‌ها هم برعهده "کلر دنی"، فیلمساز جنجالی فرانسوی است. همچنین "کریستین واچون" تهیه‌کننده‌ی آمریکایی، "اوسکات آلگریا" کارگردان اسپانیایی، "فرانچسکا کومنچینی"، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی و "کاتریل شوری" تهیه‌کننده، دیگر اعضای هیات داوران این بخش خواهند بود

درجشنواره ونیز امسال ۶۰ فیلم نمایش داده می‌شود که نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته است. سال گذشته ۸۰ فیلم نمایش داده شد.

نکته دیگر جشنواره امسال این است که پس از یازده سال دوباره یک فیلم ایتالیایی افتتاح گر جشنواره ونیز باشد. براساس خبرها، جشنواره هفتاد و هفتم قرار است با فیلم ایتالیایی "پیوندها"، ساخته "دانیل لوچه تی" آغاز شود.

"پیوند‌ها داستان بحران در روابط چند زوج در رم و ناپل دهه هشتاد را روایت می‌کند.

سال گذشته جایزه شیر طلایی به فیلم «جوکر» رسید.

با این حال روز گذشته دست‌اندرکاران جشنواره سینمایی ونیز آثار شرکت‌کننده در بخش رقابتی هفتادوهفتمین دوره از این فستیوال را اعلام کردند. بر اساس این خبر در بخش رقابت اصلی ۱۸ فیلم برای دریافت شیر طلایی ونیز با یکدیگر رقابت دارند؛ که درمیان آن‌ها یک فیلم از ایران هم حضور دارد.

امسال، جشنواره ونیز به شکل کوچک‌تری برگزار خواهد شد و برخی از بخش‌های آن حذف شده است. بخش مسابقه، افق‌ها و خارج از مسابقه سه بخش اصلی جشنواره‌اند و روز‌های ونیز هم به عنوان بخش جنبی برگزار خواهد شد.

سه ایرانی در قلمرو شیر "خورشید" در برابر شیر ونیز

با وجود اینکه بزرگان سینمای جهان به دلیل شیوع کرونا حضور کمرنگی در جشنواره امسال داشته اند، اما باز هم مجید مجیدی برای رسیدن به شیر طلایی ونیز باید مسیر سختی را پشت سربگذارد. اما این را هم نباید نادیده گرفت که مجیدی مجیدی با فیلم "بچه‌های آسمان" اولین کارگردانی بود که از ایران تا مرحله نهایی و نامزدی دریافت جایزه اسکار در بخش خارجی زبان پبش رفت.

خورشید پیش از این عنوان بهترین فیلم و بهترین فیلمناه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده است. در این فیلم علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، صفر محمدی، علی غابشی با معرفی روح الله زمانی و شمیلا شیرزاد، ابوالفضل شیرزاد، محمد مهدی موسوی فر، مانی غفوری به ایفای نقش می‌پردازند. داستان این فیلم در رابطه با کودکان کار است.

اما با این وجود مشهورترین رقبای مجیدی برای رسیدن به شیر طلایی ونیز، آندره‌ی کونچالوفسکی، میشل فرانکو، عاموس گیتاییکیوشی کوروساوا، اما دانته، جیان فرانکو روزی و مالگوزاتا اسزوموفسکاهستند.

کونچالوفسکی، فیلمساز روس که بار‌ها در جشنواره مختلف تحسین شده، اما در سال‌های اخیر حضور پررنگی نداشته، با فیلم تازه‌ای به نام "رفقای عزیز" در ونیز حاضر خواهد بود. "سفارش تازه"، تازه‌ترین ساخته میشل فرانکو، فیلمساز مکزیکی، است که داستان ورود چند فقیر به یک مراسم عروسی مجلل را روایت می‌کند. او با فیلم‌های پیشین خود نظیر "بعد از لوسیا" و "دخترآوریل" جوایزی را از جشنواره کن به خانه برده بود.

عاموس گیتایی، هم با فیلم "شبی در حیفا" در بخش مسابقه حضور خواهد داشت.

البته فیلمسازانی، چون ابل فرارا، آلیس رورواچر و فردریک وایزمن نیز با فیلم‌های تازه خود در بخش خارج از مسابقه حضور خواهند داشت.
سه ایرانی در قلمرو شیر

«دشت خاموش» اثر احمد بهرامی

چشم امید بخش افق‌ها

در بخش افق‌های نو جشنواره ونیز، که توجه ویژه آن به فیلم‌های اول و استعداد‌های جوان است، ۱۹ فیلم به رقابت خواهند پرداخت.

دو فیلم "دشت خاموش" و "جنایت بی دقت" برای دریافت جایزه این بخش باید با فیلم‌هایی از کشورهایی، چون ایتالیا، هند، قزاقستان، آمریکا، فرانسه، تونس، فیلیپین، استرالیا، فلسطین، یونان، مکزیک، انگلیس و چین رقابت کنند.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که شهرام مکری برای بار دوم به جشنواره ونیز راه یافته است و در واقع فیلمساز محبوب این فستیوال است. او با فیلم "ماهی و گربه" پیش از این جایزه‌ی ویژه‌ی داوران بخش افق‌ها را در دوره هفتادم دریافت کرده است.

سه ایرانی در قلمرو شیر "جنایت بی‌دقت" به کارگردانی "شهرام مکری"
فیلم "جنایت بی‌دقت" درباره‌ی تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران یک فیلم در سینما درباره آن حرف می‌زنند و با شروع فیلم، داستان آن‌ها و قصه‌ی فیلم یکی می‌شود. یک تجربه‌ی جدید دیگر از سوی شهرام مکری که باز هم در آن با بابک کریمی همکاری داشته که در دو فیلم قبلی مکری هم جلوی دوربین رفته بود.

"دشت خاموش" احمد بهرامی هم به شرایط دشوار کاری و روابط انسانی پیچیده‌ی چند خانواده می‌پردازد که در یک محیط کارگری زندگی می‌کنند. فرخ نعمتی از بازیگران فیلم بهرامی است و تهیه‌کننده‌ی آن هم سعید بشیری است که در تلویزیون مجموعه‌ی "دو قدم مانده به صبح" را تهیه کرده بود.

پس از فیلم "پناه"، "دشت خاموش" دومین تجربه کارگردانی احمد بهرامی است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید