طاووس؛ حیوانی باشعور و مقدس؟!

طاووس؛ حیوانی باشعور و مقدس؟!

ماده‌ها معمولا همسران خود را براساس اندازه، رنگ و کیفیت دُم و پر‌ها انتخاب می‌کنند! یک طاووس ماده می‌تواند به‌طور همزمان ٦ تخم بگذارد، البته گاهی بیشتر از این هم پیش می‌آید.

کد خبر : ۸۳۰۴۰
بازدید : ۳۶۳۶۴
طاووس؛ حیوانی باشعور و مقدس؟!
یش از دو‌هزار‌سال است که در سرتاسر جهان، طاووس‌ها برای اهداف سرگرم‌کننده یا مذهبی، اسیر شده و در قفس‌ها و پارک‌ها نگهداری می‌شوند. واژه «طاووس» با آن شکل و شمایل باشکوه و پر‌های زیبا، فقط برای گونه نر این پرنده به کار برده می‌شود و ماده‌ها به دل‌فریبی نر‌ها نیستند!
طاووس‌های ماده، سه گونه مختلف دارند که دوتای آن آسیایی و دیگری از نژاد آفریقایی است. از اصلی‌ترین تفاوت‌های طاووس‌های نر و ماده، اندازه آنهاست؛ اندازه طاووس‌های نر تقریبا دوبرابر ماده‌هاست. طاووس‌های آفریقایی با عنوان «طاووس کنگو» نیز شناخته می‌شوند و اطراف رودخانه کنگو زندگی می‌کنند. گونه‌های آسیایی هم طاووس‌های هندی و طاووس‌های سبز هستند.
طاووس‌ها در ابتدا در جنگل‌ها، خصوصا جنگل‌های بارانی زندگی می‌کردند، محیط و طبیعتی که همچنان راحت‌ترین زیستگاه برای آنهاست. این پرنده از تیره قرقاولیان است.

١- طاووس‌های اهلی، که در محیط‌های حفاظت‌شده نگهداری می‌شوند، بعضا تا ٥٠‌سال عمر می‌کنند. اما زندگی برای طاووس‌هایی که در طبیعت و حیات‌وحش هستند، خطرناک‌تر است و آن‌ها عموما بیشتر از ٢٠‌سال دوام نمی‌آورند.

٢- میانگین سرعت دویدن طاووس، ١٦کیلومتر در ساعت است. گاهی دیده می‌شود که طاووس‌ها درحال پرواز به سوی درخت‌ها هستند. آن‌ها این کار را می‌کنند تا جان‌شان را از گزند شکارچی‌ها در امان نگه دارند.

٣- همه گونه‌های طاووس روی سرشان کاکُل دارند. حال طرح و رنگ این کاکُل‌ها ممکن است در بین گونه‌ها و جنس‌های مختلف، متفاوت باشد.

٤- طاووس‌ها از زندگی تنهایی هیچ لذتی نمی‌برند و تمایل دارند در گروه‌های کوچک باشند، چراکه حیواناتی وابسته و بسیار اجتماعی هستند.

٥- درحال حاضر طاووس جزو حیوانات در خطر انقراض محسوب نمی‌شود، به غیر از طاووس کنگو، که از گونه‌های آسیب‌پذیر اعلام شده است.
طاووس؛ حیوانی باشعور و مقدس؟!

٦- در فصل جفت‌گیری سالیانه، طاووس نر سعی می‌کند تا جایی که ممکن است طاووس ماده را تحت‌تأثیر قرار دهد. او به غیر از نمایش پر‌ها و دُمش، از قلمرویش محافظت می‌کند و با تولید سروصدایی بلند، سعی می‌کند نر‌های دیگر را ترسانده و دفع کند!

٧- در هندوستان و برخی نقاط آسیا، به دلایل شخصی و مذهبی تا حد ممکن، از طاووس‌ها محافظت می‌شود. «طاووس» هنوز هم در برخی نواحی هندوستان، بنگلادش، پاکستان و سری‌لانکا نوعی حیوان باشعور و مقدس تلقی می‌شود.

٨- ماده‌ها معمولا همسران خود را براساس اندازه، رنگ و کیفیت دُم و پر‌ها انتخاب می‌کنند! یک طاووس ماده می‌تواند به‌طور همزمان ٦ تخم بگذارد، البته گاهی بیشتر از این هم پیش می‌آید.

٩- طاووس با داشتن یک بال نسبتا بزرگ که طولش به ٥/١متر می‌رسد، در دسته یکی از بزرگ‌ترین پرندگان جهان قرار می‌گیرد.

١٠- روی پر‌های طاووس نر، بلور‌های ریز و براقی وجود دارد که در جذب طاووس ماده، بی‌تأثیر نیست. پر‌های طاووس‌های نر، هرساله از نو رشد می‌کند. ناگفته نماند طاووس‌ها از زمان تولد تا سه‌سالگی دُم ندارند و چندان هم زیبا و دل‌فریب نیستند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید