علت اضطراب زنان چیست؟

علت اضطراب زنان چیست؟

علت اضطراب زنان چیست؟ برای بیش‌تر زنان اضطراب وابسته به موقعیت (برای مثال ناشی از سخنرانی در جمع یا فعالیت‌های مهم زندگی مانند خرید خانه یا ماشین) معمول است. مشکل، زمانی خود را نشان می‌دهد که نگرانی‌های شخص دائمی و فزاینده شود. در یک نظرسنجی، تقریبا یک نفر از هر ۱۰۰۰ زن شرکت کننده دچار اضطراب بودند و درصد بالایی از آن‌ها یعنی ۸۱٪ گفته‌اند که حداقل هفته‌ای یک بار احساس اضطراب کرده‌اند.

کد خبر : ۸۳۲۹۲
بازدید : ۶۶۸۶
علت اضطراب زنان چیست؟
فرادید | مطالعات صورت گرفته در مورد عوامل مرتبط با افسردگی نتایج متعددی را نشان داده‌اند، ولی تقریبا همیشه در زنان شیوع افسردگی بیش از مردان گزارش شده است. در پژوهش‌های صورت گرفته دلایل احتمالی این مسئله نوسانات هورمونی یا حتی نقش سنتی زنان در نگهداری از فرزندان گزارش شده‌اند.

برای بیش‌تر زنان اضطراب وابسته به موقعیت (برای مثال ناشی از سخنرانی در جمع یا فعالیت‌های مهم زندگی مانند خرید خانه یا ماشین) معمول است. مشکل، زمانی خود را نشان می‌دهد که نگرانی‌های شخص دائمی و فزاینده شود. در یک نظرسنجی، تقریبا یک نفر از هر ۱۰۰۰ زن شرکت کننده دچار اضطراب بودند و درصد بالایی از آن‌ها یعنی ۸۱٪ گفته‌اند که حداقل هفته‌ای یک بار احساس اضطراب کرده‌اند.

تشویش یا ترس یک امر عادی و در برخی حالات موجه نیز است، به خاطری که ما را در برابر خطرات محافظت می‌کند. اما بیماری «اختلال اضطراب» به وضعیتی گفته می‌شود که در آن خطر مشخصی وجود ندارد، ولی انسان از چیز مبهمی ترس و تشویش دارد. از نقطه نظر عقلانی اضطراب بی‌پایه است، اما احساس آن کاملاَ واقعی است.

انواع مختلف اختلال اضطراب وجود دارد؛ مثلاَ یکی از این بیماری‌ها «فوبیا» یا ترس بیمارگونه است. یکی دیگر از انواع آن اختلال اضطراب فراگیر یا کلی است. در حالی که در «فوبیا» ترس و اضطراب در وضعیت‌ها و حالات مشخص بروز می‌کند (مانند ترس از عنکبوت یا ترس از پرواز)، در اختلال اضطراب فراگیر چنین مشخص نیست. در اختلال اضطراب فراگیر، ترس مانند سایه انسان را همراهی می‌کند، مانند شبحی که بر سر راه انسان قرار دارد و هر لحظه ممکن است حمله کند.

البته داشتن اضطراب به این مفهوم نیست که مبتلایان به این نوع بیماری روانی همیشه در بدبختی و بیچارگی به سر ببرند. برای بسیاری مبتلایان، داشتن استرس و پریشانی متداوم به یک امر عادی تبدیل می‌شود. آن‌هایی که در نوجوانی دچار این نوع اختلال روانی می‌شوند، به مرور زمان یاد می‌گیرند که اضطراب شان را مخفی کنند و در زندگی روزمره با آن کنار بیایند. با این حال، اضطراب تاثیرات خود را به جا می‌گذارد.

علت اضطراب زنان چیست؟

چه چیزهایی زنان را نگران می‌کند؟

موفقیت در کار و کسب درآمد کافی، به‌خصوص با بالارفتن سن و پیش‌آمدن بازنشستگی، موضوع اصلی نگرانی‌های زنان است. چنین نگرانی‌هایی در زنان عمیق‌تر از مردان بروز می‌کند که البته این تفاوت منحصر به موضوع کار و پول نیست. روی‌هم‌رفته، طبق گزارش انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، تشخیص اختلال اضطراب در زنان دو برابر مردان اتفاق می‌افتند.

این تفاوت دور از ذهن نیست چرا که، طبق گفته‌ی جنیفر شنون (Jennifer Shannon)، یک روان‌درمانگر فعال در کالیفرنیا: «زنان اغلب گمان می‌کنند باید در تمام زمینه‌های زندگی خود درست به مرکز هدف بزنند و اگر نتوانند، فکر می‌کنند به نحوی شکست خورده‌اند. زنان تمایل دارند که عالی باشند، هرگز سر فرزندان‌شان داد نزنند، خانه را تمیز نگه دارند، بیشتر از دخل خرج نکنند و در ملاقات‌ها اثر خوبی روی دیگران بگذارند.» در‌نهایت زن‌ها مسئولیت همه را روی دوش خود می‌بینند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

خبر خوب اینکه ۵۷٪ زنان شرکت‌کننده در نظرسنجی گفتند از درمیان گذاشتن اضطراب خود با متخصصین شرمی نداشته‌اند، و۶۴٪ پاسخ‌دهندگان از این کار رضایت داشتند. حالا چطور باید بفهمیم که لازم است با یک متخصص دیدار کنیم؟ پاسخ شنین این است: «زمانی که علائم اضطراب در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرد.» اگر به‌مدت دوماه یا بیشتر است که هر هفته حداقل سه روز دچار بی خوابی می‌شوید یا هر هفته حمله پانیک را تجربه می‌کنید زمان مراجعه به متخصص است. پزشک ممکن است به شما توصیه کند به مشاور مراجعه کنید تا مشخص شود به جلسات منظم روان درمانی نیاز دارید یا مصرف دارو.

چرا به خواب نیاز داریم؟

اگر پیش از خواب ذهن‌تان آشفته باشد، چنین تحریکی به خواب رفتن را دشوار می‌کند. طبق تحقیق دانشگاه برکلی، کمبود خواب نواحی‌ای از مغز را تحریک می‌کند که به تحلیل احساسات و نگرانی فزاینده مرتبط است. چرخه‌ی معیوبی که زندگی و سلامت‌تان را تخریب می‌کند. قابل ذکر است که نیمی از زنان شرکت‌کننده در نظرسنجی معمولا کمتر از ۷ ساعت می‌خوابند، که میزان مطلوبی نیست.

اگر می‌خواهید خوب بخوابید، به روال روزانه‌تان دوباره فکر کنید. هر روز زمانی را به نوشتن نگرانی‌هایتان و اختصاص راه‌هایی برای اداره‌ی آن‌ها اختصاص دهید. با این روش مسائلی که آزارتان می‌دهند کمتر مزاحم افکار شبانه‌تان خواهند شد. اگر ساعت ۳ صبح افکاری آشفته نمی‌گذارند دوباره بخوابید، کاغذ و قلمی کنار تخت داشته باشید و افکارتان را یادداشت کنید. حواس‌تان باشد که قرار نیست با گوشی این کار را کنید، چون نور صفحه‌ی گوشی خواب را بیشتر از سرتان می‌پراند.

یائسگی چه تأثیری بر اضطراب زنان دارد؟

هشتاد درصد زنان گفته‌اند که یائسگی باعث اضطراب آن‌ها شده است. هورمون استروژن در تنظیم خلق و خو، تنظیم خواب، و احساس کلی سلامتی و راحتی شما نقش دارد. سطح این هورمون در پیش‌یائسگی شروع به بالا و پایین رفتن می‌کند. حتی اگر پیش‌از‌این روحیه آرام‌تری داشتید، تحقیقات نشان می‌دهد در دوره‌ی پیش‌یائسگی و بعد از آن نسبت به اضطراب آسیب‌پذیرتر خواهید بود.

علاوه بر اختلال هورمونی، گرگرفتگی‌ می‌تواند در خواب اختلال ایجاد کند و مصیبت تازه‌ای به بار بیاورد. دراین‌مورد چه باید کرد؟ شاید دکتر پیشنهاد کند هورمون درمانی، مثلا کنترل‌کننده‌های بارداری با دز پایین، را امتحان کنید که می‌توانند نوسان هورمونی را تعدیل کنند. علاوه‌براین، کمی مراقبت عاشقانه و باملاحظه را به خودتان تقدیم کنید و زمانی که احساس خوشایندی ندارید از کار‌ها و عوامل استرس زا دوری کنید.
علت اضطراب زنان چیست؟

چطور هراس را کنترل کنیم؟

۶۱ درصد از زنان شرکت‌کننده گزارش دادند که به حمله پانیک دچار می‌شوند. این حمله احساس ناگهانی و مقاومت‌ناپذیر از ترس است که با تپش قلب، عرق کردن، لرزش، تنگی نفس و اطمینان از اینکه اتفاق بدی قرار است رخ بدهد همراه است.

ادنا فائو، دارای دکترای روانشناسی و مدیر مرکز درمان و مطالعات اضطراب در دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: اگر احساس می‌کنید در شرف یک حمله‌ی پانیک هستید، سعی کنید به‌آرامی یا در کیسه‌ای کاغذی تنفس کنید. او می‌گوید اگر نمی‌توانید مانع حمله‌ی پانیک بشوید، اشکالی ندارد که بگذارید اتفاق بیافتند. این حملات خواهند گذشت - حملات پانیک معمولا کمتر از ۱۰ دقیقه طول می‌کشند.

اما ازآنجاکه فشار مداوم اضطراب می‌تواند بر روی بدن و ذهن‌تان تاثیر بگذارد، بسیار مهم است که راه‌هایی برای اداره‌ی علائم اضطراب پیدا کنید. ما آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

کمی نفس عمیق بکشید

دلیلی دارد که متخصصان این کار را توصیه می‌کنند. تنفس عمیق اکسیژن‌رسانی به مغز را افزایش می‌دهد. این تکنیک را از دکتر فائو داشته باشید: دمی عمیق داشته باشید و در حالیکه تا ۴ می‌شمرید به خود بگویید «آرام باش»، سپس بازدم را بیرون بدهید. این کار را به‌مدت یک دقیقه، یا اگر اسیر ترافیک شده‌اید طولانی‌تر، انجام بدهید.

خودتان را در آغوش بگیرید

دقیقا منظورمان همین بود. دکتر جین لاو تامپسون، روان درمانگر از فلوریدا می‌گوید: «تماس انسانی باعث ترشح هورمون اندروفین می‌شود که در زندگی‌مان به اندازه‌ی کافی دریافت نمی‌کنیم.» اگر دوست یا همسرتان کنارتان نیست دکتر تامپسون روشی را به شما پیشنهاد می‌کند که به تنهایی قابل انجام است: «ساعدهایتان را از بالا به پایین بمالید، سپس بازوان‌تان را به دور خودتان بپیچید و فشار دهید.»

کلمات آرامش‌بخش را تکرار کنید

زمزمه‌ی آهنگین نه تنها به ذهن تمرکز می‌بخشد بلکه ضربان قلب و فشار خون را کاهش می‌دهد، که هر دو اینها هنگام اضطراب افزایش پیدا می‌کنند. خواندن موجب تحریک عصب واگ می‌شود که به تنظیم خلق کمک می‌کند. نمی‌دانید چه چیزی را بخوانید؟ ترانه‌های دوران کودکی یا ترانه‌هایی که دوست دارید هر دو می‌توانند اثربخش باشند.

علت اضطراب زنان چیست؟

ذهن خود را آزاد بگذارید

تامپسون می‌گوید: «در میان سیل پیام‌ها، خبرهای شبکه های اجتماعی، سریال‌های درانتظار برای دیده‌شدن و پادکست‌های درانتظار برای شنیده‌شدن احساس برانگیختگی بیش از اندازه متداول است.» برای اینکه میزان شوید گوشی‌تان را خاموش کنید، در حیاط خلوت بنشینید و به اطراف نگاه کنید. او می‌گوید: «وقتی به آسمان، خورشید و درختان نگاه ‌کنید، مشکلات‌تان پیش چشم شما کوچک‌تر جلوه می‌کنند.»

به‌دنبال صلح‌ باشید

احساسات اضطراب‌آور هم می‌گذرند. تسلیم شدن و آرامش داشتن در میانه‌ی اضطراب تا زمانی که به‌طور‌طبیعی تمام شود کمک‌کننده است. زمانی که تحت فشارید به جای اینکه فکر کنید حتما باید از آن خلاص شوید، به این فکر کنید که می‌توانید با تجربه‌ی این حس همین حالا کنار بیایید.

ارزیابی واقع‌گرایانه‌ای از خود بکنید

آنچه آزارتان می‌دهد را بنویسید، سپس از خود سؤال کنید احتمال اینکه چنین اتفاقی بیفتد چقدرا ست؟ چه شواهدی دارم که دلالت بر رخداد آن می‌کنند؟ چه کاری از من برمی‌آید؟ فائو می‌گوید: «با اینکار خیلی زود می‌فهمید که همه چیز مرتب می‌شود، دلیلی برای هراس وجود ندارد و قرار نیست کنترل اوضاع از دست‌تان خارج شود.»

علت اضطراب زنان چیست؟

آیا به خوبی با اضطراب کنار آمده‌اید؟

۴۴ درصد زنان گفته‌اند که در هنگام اضطراب تلویزیون می‌بینند. متخصصان معتقدند که کمی فرار از واقعیت‌های زندگی با رفتن به سراغ تلویزیون اشکالی ندارد. اما اخبار استرس آفرین را زیاد دنبال نکنید و آنچه شما را آرام می‌کند ببینید. همچنین، پشت‌سر‌هم به تماشای فیلم و سریال ننشینید، زیرا مطالعات نشان می‌دهد مانع خواب‌تان می‌شود.

۴۱ درصد از زنان گفته‌اند که به سراغ غذا می‌روند. متخصصان معتقدند که باید در این عادت تجدیدنظر کنید. غذا‌های پرچرب و شیرین می‌توانند توجه شما را از استرس منحرف و مرکز پاداش مغزتان را روشن کنند، اما منجر به افزایش و سپس افت قند خون‌ می‌شوند که اتفاق خوشایندی در هنگام درگیری با اضطراب نیست؛ بنابراین با هوس شیرینی بجنگید و تا حد ممکن به سراغ غذا‌های سالم بروید.

۳۳ درصد زنان می‌گویند که در مواجهه با اضطراب ورزش‌ می‌کنند. متخصصان این کار را انتخابی هوشمندانه می‌دانند. مثلا یوگا‌ می‌تواند سیستم اعصاب را آرام کند، که بخشی از آن به تمرکزی است که این تمرینات روی تنفس دارند. علاقه‌ای به یوگا ندارید؟ برای اینکه آرام شوید، کمی قدم بزنید. محققان هاروارد کشف کرده‌اند که حتی ۲۰ دقیقه پیاده روی‌ می‌تواند ذهن را خالی کند و هورمون استرس را کاهش بدهد.

۳۳ درصد زنان گفته‌اند که هنگام اضطراب، انزوا و تنهایی را ترجیح می‌دهند. متخصصان معتقدند: اگر مضطربید فاصله گرفتن از آدم‌هایی که احساس خوبی به شما نمی‌دهند هوشمندانه است. اما ارتباط با افراد مثبت اندیش‌ می‌تواند به مدیریت اضطراب کمک کند. انسان‌ها برای ارتباط ساخته شده‌اند. اگر درگیرید از دوستی بخواهید برای یک گفتگو به شما سر بزند.

۳۱ درصد زنان گفته‌اند در مواجهه با اضطراب کتاب یا مجله می‌خوانند. متخصصان معتقدند خواندن متنی خوب افکارتان را به جایی جدید می‌برد، یعنی دقیقا جایی که هنگام اضطراب می‌خواهید باشید. این کار برای متوقف ساختن افکار درونی اضطراب‌آور راهکاری عالی است.

۳۳ درصد از زنان گفته‌اند برای غلبه بر اضطراب به نوشتن افکار و مشاهدات یا انجام سایر کار‌های خلاقانه روی می‌آورند. متخصصان معتقدند صرف زمان روی فعالیت‌های هنرمندانه به بیرون ریختن آنچه در ذهن‌تان می‌گذرد کمک می‌کند. سعی کنید در یک کلاس منظم نام‌نویسی کنید، مثلا سفال‌گری یا نویسندگی، تا به‌صورت منظم خود را در محیطی مبتکرانه قرار دهید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید