معایب ماسک‌های فیلتردار

معایب ماسک‌های فیلتردار

وقتی نفس خود را به داخل فرو می‌کشید، این دریچه بسته می‌شود، اما زمانی که نفس خود را بیرون می‌دهید، این دریچه باز می‌شود و اجازه می‌دهد که هوای بازدم شما بدون فیلتر خارج شود.

کد خبر : ۸۳۳۷۳
بازدید : ۱۱۴۷۰
معایب ماسک‌های فیلتردار
این نوع چهره‌بند‌ها از سایر افراد در برابر ویروس کرونا محافظت نمی‌کنند
با توجه به تداوم مبارزه علیه ویروس کرونا و لزوم استفاده از ماسک در سراسر جهان، متخصصان هشدار داده‌اند که همه انواع پوشش‌های محافظتی صورت، از کسانی که آن را پوشیده‌اند یا اطرافیان آن‌ها محافظت نمی‌کند. اخیرا چندین خط هوایی مقررات پوشیدن ماسک را اصلاح کرده‌اند و به دنبال آن، پوشیدن چهره‌بند‌های محافظی فیلتردار را ممنوع کرده‌اند.

خطوط هوایی دلتا ایرلاینز (خطوط هوایی یونایتد ایرلاینز و دلتا بلو هم بیانیه‌ای مشابه منتشر کرده‌اند) هفته گذشته اعلام کرد: «هر نوع پوشش صورت با دریچه خروجی که مشتریان این خطوط هوایی به عنوان ماسک صورت پوشیده باشند، از جانب تمامی پرواز‌های خطوط هوایی دلتا غیرقابل پذیرش است.»

روز چهارشنبه، خطوط هوایی آلاسکا ایرلاینز هم مقررات پوشیدن ماسک در خطوط هوایی خود را روزآمد کردند و «ماسک‌هایی را که دریچه‌های خروجی مسقیم دارند»، در زمره «پوشش‌های صورت غیرقابل پذیرش» قرار دادند.

در ماه آوریل، سانفرانسیسکو و چندین شهر دیگر در کالیفرنیا اعلام کردند که ماسک‌های صورت فیلتردار با قوانینی که مردم را ملزم به پوشیدن ماسک می‌کند، مطابقت ندارد. یک اصلاحیه مشابه هم در دنور کلورادو اعلام شد. ممنوعیت ماسک‌های فیلتردار به این دلیل است که محققان پیرامون چگونگی شیوع ویروس کرونا و خطری که دریچه‌های این ماسک‌ها به وجود می‌آورند، آگاهی بیشتری به دست آورده‌اند.

آنچه لازم است درباره ماسک‌های فیلتر دار بدانید، در اینجا آورده‌ایم.

ماسک صورت فیلتردار چیست؟ و دریچه (محل سوپاپ) آن چه کاری انجام می‌دهد؟
برخی از انواع چهره‌بند‌ها مانند ماسک فیلتردار ان۹۵ (N۹۵) و همچنین ماسک‌های پارچه‌ای، یک دریچه پلاستیکی یک طرفه جلو ماسک دارند که نفس کشیدن را آسان می‌کند. وقتی نفس خود را به داخل فرو می‌کشید، این دریچه بسته می‌شود، اما زمانی که نفس خود را بیرون می‌دهید، این دریچه باز می‌شود و اجازه می‌دهد که هوای بازدم شما بدون فیلتر خارج شود.

طبق گفته‌های «فست کامپنی»، ماسک‌های فیلتردار در اصل برای کار صنعتی ساخته شده‌اند تا کارگران در کارخانه‌ها بتوانند در صورت لزوم استفاده از پوشش صورت، راحت‌تر نفس بکشند.

چرا این ماسک‌های فیلتر‌دار برای محافظت در برابر ویروس کرونا توصیه نمی‌شوند؟
طبق گزارش‌های مرکز پزشکی «مایو کلینیک»، این نوع چهره‌بند‌ها از سایر افراد در برابر ویروس کرونا محافظت نمی‌کنند، چرا که آن دریچه یک‌طرفه اجازه می‌دهد تا افرادی که آن را پوشیده‌اند هوای بازدم خود را بدون فیلتر آزاد کنند و در نتیجه، می‌توانند ویروس را به راحتیٍ زمانی که ماسک نزده‌اند، انتقال دهند.

کایی سینگارتل، دکتر داروسازی که رئیس بخش پیشگیری و کنترل عفونت در مرکز پزشکی مایو کلینیک در آریزوناست، به «یو اس‌ای تودی» گفت: «این وسیله عامل شکست در رسیدن به هدف‌مان است. این ماسک‌ها فیلتر شده نیستند و آن دریچه‌ها کمترین مقاومت را در برابر حرف زدن دارند و آزاد کردن بازدم و خلاص شدن از گرما و رطوبت با آن‌ها آسان‌تر است.»

دکتر سینگارتل گفت که گرچه آن گونه ماسک‌ها ما را از شر گرما و رطوبت خلاص می‌کنند، اما دریچه‌های آن‌ها همچنین به کسانی که آن را پوشیده‌اند امکان می‌دهد تا «ذرات و قطرات ویروس» را هم بیرون بدهند. بر اساس به گزارش سی دی سی (مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها) تصور می‌شود که ویروس کرونا به طورعمده از یک فرد به فرد دیگر و از طریق قطرات تنفسی که در سرفه یا عطسه فرد آلوده تولید شده است، منتشر می‌شود.

با در نظر گرفتن افراد مبتلا به ویروس کرونا که هنوز نشانه‌ای ندارند و می‌توانند این ویروس را انتقال دهند، پوشیدن ماسکی که هم از خود فرد و هم از اطرافیان او حمایت کند، حائز اهمیت است.

سی دی سی در تارنمای خود تصریح می‌کند: «هدف استفاده از ماسک، پیشگیری از انتقال قطرات تنفسی به دیگران با هدف کنترل منبع تولید است. ماسک‌هایی که دریچه‌های یک طرفه دارند، اجازه می‌دهند که هوای بازدم از طریق حفره‌های این وسیله به بیرون منتقل شود، و این امر باعث می‌شود که قطرات تنفسی خارج شوند به دیگران منتقل شوند و بدین ترتیب، موجب شیوع احتمالی ویروس کوید-۱۹ می‌شوند.»

«بنابراین سی دی سی استفاده از ماسک‌هایی را که سوپاپ یا دریچه‌های خروجی دارند، توصیه نمی‌کند.»

آیا متخصصان کادر درمانی ماسک‌های فیلتردار می‌پوشند؟
سی دی سی به بیمارستان‌ها توصیه می‌کند که از ماسک‌های ان۵۹ که دریچه (فیلتر) دارند، استفاده نکنند.

سازمان بهداشت توضیح می‌دهد: «این ماسک‌های طبی که به دریچه‌های خروجی بازدم مجهزند، نباید در مواردی که حفظ پاکیزگی محیط ضروری است، استفاده شوند، (بر فرض، طی یک عمل جراحی باز در اتاق عمل یا محل جراحی)، زیرا این دریچه‌های خروجی اجازه می‌دهند که هوای بازدم فیلتر نشده وارد فضای استرلیزه شود.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید