علت فرو رفتن ناخن در انگشت پا چیست؟

علت فرو رفتن ناخن در انگشت پا چیست؟

در ابتدا گوشه ناخن متورم و دردناک است، ولی بعد از مدتی ممکن است قرمز و عفونی شود. درد شدید ناخن موجب اشکال در راه رفتن و بروز لنگش میشود. این عارضه در نوجوانان زیاد دیده می‌شود و در هر انگشتی از پا ممکن است بوجود بیاید، ولی در انگشت بزرگ پا بیشتر است. در این عارضه ناخن در پوست کنارش رفته و آنرا زخمی می‌کند. بعد از مدتی بافت، عفونی شده و شروع به رشد می‌کند و روی کنار ناخن را هم می‌پوشاند. این بافت معمولاً عفونی بوده و ممکن است ترشح چرکی هم داشته باشد.

کد خبر : ۸۳۴۰۰
بازدید : ۶۲۹۳
فرادید | فرو رفتن ناخن در گوشه انگشت اکثراً در اثر کوتاه کردن بیش از حد ناخن بخصوص ناخن شست پا به وجود می‌آید. شما هم ممکن است مانند بسیاری افراد دیگر وقتی ناخن هایتان را کوتاه می‌کنید دو طرف آن را بصورت گرد و خمیده درآورید تا به شکل انگشت درآید.

البته این روش درست نیست، چون با رشد ناخن این احتمال وجود دارد که ناخن شما در پوست کنار ناخن رشد کرده و فرو رود. علت دیگر این ناراحتی پوشیدن کفش‌های تنگ است.

در ابتدا گوشه ناخن متورم و دردناک است، ولی بعد از مدتی ممکن است قرمز و عفونی شود. درد شدید ناخن موجب اشکال در راه رفتن و بروز لنگش میشود. این عارضه در نوجوانان زیاد دیده می‌شود و در هر انگشتی از پا ممکن است بوجود بیاید، ولی در انگشت بزرگ پا بیشتر است.

در این عارضه ناخن در پوست کنارش رفته و آنرا زخمی می‌کند. بعد از مدتی بافت، عفونی شده و شروع به رشد می‌کند و روی کنار ناخن را هم می‌پوشاند. این بافت معمولاً عفونی بوده و ممکن است ترشح چرکی هم داشته باشد.

این عارضه به علل مختلف به وجود می‌آید. گاهی مادرزادی است. در این موارد اندازه ناخن برای انگشت بزرگ است و، چون جای کافی ندارد به داخل پوست رشد کرده و فرو می‌رود.

گاهی اوقات ضربه به انگشت یا افتادن جسم سنگین روی آن موجب شروع عارضه است. با این حال شایع‌ترین علل به وجود آورنده، کوتاه کردن ناخن به روش نادرست و پوشیدن کفش تنگ است.

علت فرورفتگی ناخن در گوشت چیست؟

ناخن‌ها و پوست از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند. ناخن زمانی شکل می‌گیرد که لایه‌های فشرده از سلول‌های کراتینه‌شده به سطح انگشت بروند. خطوط روی ناخن، با خطوط زیر آن متناسب هستند. این تطابق باعث حفظ ناخن روی بستر انگشت می‌شود.

وقتی شکل ناخن‌ها تغییر می‌کند، ارتباط میان خطوط ناخن با بستر خود از دست می‌رود و همین باعث فرورفتگی ناخن در گوشت کناره‌ها و اطراف ناخن می‌شود. به این مشکل «در گوشت فرو رفتن ناخن» یا «فرورفتگی ناخن در گوشت» می‌گوییم. دلایل ایجاد این مشکل از این قرار است:
  • جراحت؛
  • عفونت قارچی؛
  • رشد خیلی سریع یا خیلی آرام ناخن؛
  • کوتاه کردن نامنظم ناخن، مثلا وقتی یک گوشه آن تیز می‌ماند؛
  • جویدن ناخن‌ها.

پارونشیا یا عقربک چیست؟

پارونشیا نوعی عفونت در اطراف بافت ناخن انگشتان دست و پاست. در بیشتر موارد، عفونت به‌خاطر استافیلوکوک اورئوس است. نوعی باکتری استافیلوکوک یا علت می‌تواند قارچ کاندیدا نیز باشد. عفونت‌ها می‌توانند آبسه دردناک و التهاب ایجاد کنند. اگر عفونت به‌طور جدی پیگیری نشود احتمال تشدید آن و تخریب ناخن وجود خواهد داشت.

علت فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا چیست؟

درمان خانگی فرورفتگی ناخن در گوشت

اگر دچار مشکلات دیابتی یا سایر وضعیت‌های ویژه‌ی درمانی نباشید، امکان درمان عفونت در خانه وجود دارد. گام‌های درمان ساده هستند:

  • استفاده از کمپرس آب گرم یا قرار دادن ناخن در آب گرم توأم با صابون به‌مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه. حداقل دو مرتبه در طول روز.
  • استفاده از پماد ضدقارچ یا آنتی‌بیوتیک؛
  • پوشاندن ناحیه عفونی با باند استریل؛

دیگر روش‌های درمان فرورفتگی ناخن در گوشت

وقتی فرورفتگی ناخن در گوشت باعث ایجاد عفونت شدید می‌شود، به ویژه در قالب تورم و آبسه، پزشک یکی از درمان‌های زیر را توصیه می‌کند:

۱. گوه نخی

خود فرد یا پزشک معالج می‌تواند به‌آرامی ناخن را بلند کند و یک گُوه نخی پزشکی بهداشتی را بین ناخن و پوست متورم قرار بدهد این کار درد را کاهش می‌دهد و امکان رشد صحیح را در اختیار ناخن می‌گذارد.

۲. از بین بردن تورم

اگر ناخن فرو رفته در گوشت باعث ایجاد تورم و آبسه شده باشد، پزشک باید این تورم را از بین ببرد. برای کشیدن چرک و آب ایجادشده باید قبل از ایجاد شکاف و برش برای کشیدن چرک و آب، بیهوشی موضعی و بی‌حسی در ناحیه‌ی انگشت صورت بگیرد. اگر نیاز به کشیدن مقدار زیادی چرک وجود داشته باشد، احتمالا پزشک از گاز پانسمان برای جذب چرک و آب برای ۱ تا ۲ روز استفاده خواهد کرد.

۳. جراحی

فرورفتگی ناخن در گوشت به‌ندرت به جراحی نیاز پیدا می‌کند. این مورد بیشتر برای ناخن‌های پا صورت می‌گیرد. اما اگر این مشکل به‌خودی‌خود حل نشد، لازم است به پزشک عمومی یا متخصص پوست مراجعه کنید. روش متداولی نیز وجود دارد که طی آن، پزشک بخشی از ناخن را برمی‌دارد تا ناحیه‌ی عفونی خشک و درمان بشود. برای این عمل می‌توان به مطب پزشک رفت و با بی‌حسی موضعی ناخن، کار را تمام کرد.

علت فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا چیست؟

پارونشیا و سایر خطرات

معمولا لازم نیست برای درمان فرورفتگی ناخن در گوشت به پزشک مراجعه بشود اما در مراقبت از این مشکل باید دقت زیادی به خرج بدهید. اگر مراقبت جدی صورت نگیرد، مشکلی ساده منجر به مسئله‌ای حاد می‌شود. پارونشیا یا عقربک نوعی عفونت است که به عمق نوک ناخن راه پیدا می‌کند. در برخی موارد نادر نیز بی‌توجهی به این مشکل می‌تواند باعث تورم اساسی استخوان‌ها بشود. به این حالت، عفونت استخوان گفته می‌شود. چنین عفونتی نیازمند توجه پزشکی شدید است.

اگر دچار علائم زیر هستید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید:

  • شدید و وخیم‌تر شدن درد؛
  • قرمزی تمام نوک ناخن؛
  • گسترش التهاب از محل اصلی عفونت به سایر بخش‌ها؛
  • وجود مشکل در خم کردن مفصل انگشتان؛
  • تب.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید