میراث شوم کرونا برای ورزش جهان

میراث شوم کرونا برای ورزش جهان

تنها در استان تهران خسارت ناشی از کرونا برای حوزه ورزش از ابتدای اسفند تا پایان تیر، حدود ۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

کد خبر : ۸۳۴۲۶
بازدید : ۵۵۰۷
میراث شوم کرونا برای ورزش جهان
کرونا بسیاری از تعاریف و مفاهیم را در تمامی حوزه‌ها دستخوش تغییر کرد و صدالبته عرصه ورزش نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در حال حاضر دست‌کم سه پیامد یا به تعبیر درست‌تر «میراث» شوم برای کرونا در حوزه ورزش قابل تصور است.

نوشتن از مصائب تحمیلی کرونا تازه نیست، اما درد‌های ناشی از شیوع این ویروس هم کهنه نمی‌شود. یک سال پیش در چنین روزهایی، قطعا بشر حتی تصورش را نمی‌کرد که رواج یک بیماری، دنیا را در چنین شرایط عجیبی قرار دهد. امروز، اما این اتفاق رخ داده و غیر از برهه بحرانی کنونی، حتی در مورد آینده نزدیک هم چشم‌انداز روشنی وجود ندارد.
آنچه مسلم است این که کرونا بسیاری از تعاریف و مفاهیم را در تمامی حوزه‌ها دستخوش تغییر کرد و صدالبته عرصه ورزش نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در حال حاضر دست‌کم سه پیامد یا به تعبیر درست‌تر «میراث» شوم برای کرونا در حوزه ورزش قابل تصور است.

تعطیلی مستقیم و غیر مستقیم هزاران شغل
مسلما اولین آسیب اقتصادی کرونا به همه اقشار در همه جای جهان، بیکاری و رکود و تعطیلی کسب‌وکار‌ها بوده است. این مساله در حوزه ورزش هم کاملا صادق است و در حال حاضر شاید ویروس تاجدار روی معیشت صد‌ها هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم تاثیر گذاشته باشد.
تنها در استان تهران خسارت ناشی از کرونا برای حوزه ورزش از ابتدای اسفند تا پایان تیر، حدود ۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین در همین استان ۲۸ هزار شاغل حوزه ورزش در خطر تعدیل قرار گرفته‌اند. تعطیلی استخر‌ها و سالن‌های بدن‌سازی از مهم‌ترین مصادیق بیکاری و تعدیل نیرو در عصر کرونا بوده است.
اداره سالن بدن‌سازی از فراگیرترین حرفه‌های مرتبط با ورزش است و افراد بسیار زیادی در سراسر کشور صرفا از همین طریق امرار معاش می‌کنند. خبر بدتر این که حتی با رفع احتمالی محدودیت‌ها هم ممکن است تا مدت‌ها تمایل عمومی به استفاده از امکانات این سالن‌ها یا حتی استخر‌های ورزشی و سایر باشگاه‌ها به سطح قبلی برنگردد.
همچنین اگرچه در حال حاضر لیگ برتر فوتبال در جریان است، اما به دلیل غیبت تماشاگران طبیعتا هزاران نفری که سرویس‌هایی همچون ایاب و ذهاب، فروش مواد خوراکی، اقلام هواداری و... به مردم می‌دادند خانه‌نشین شده‌اند. یک بازی مهم لیگ برتری با ۶۰ هزار تماشاگر شاید شام شب چند هزار خانواده را تامین می‌کرد، اما فعلا همه چیز متوقف شده است.

تقویم ورزشی جهان شخم خورد
بزرگ‌ترین تورنمنت ورزشی جهان یعنی المپیک تابستانی، الان باید در نیمه‌های راه می‌بود، اما شیوع کرونا باعث شد برگزاری آن یک سال عقب بیفتد و این در شرایطی است که همین حالا هم در توکیو، میزبان این بازی‌ها نسبت به برگزاری مسابقات خوشبینی وجود ندارد. گفته می‌شود تعویق دومی در کار نیست و اگر شرایط برای برگزاری المپیک در تابستان آینده کاملا امن و مهیا نباشد، بازی‌های این دوره به طور کامل لغو خواهد شد.
در مورد تک‌تک رشته‌های ورزشی در جهان هم همین شرایط وجود دارد و تقویم برگزاری مسابقات به شکلی اساسی شخم خورده است. در فوتبال، بیشتر لیگ‌های معتبر اروپایی در اثر وقفه ناشی از کرونا دیرتر از موعد به پایان رسیدند؛ بنابراین فصل جدید هم دیرتر آغاز خواهد شد و طبعا سال‌ها طول می‌کشد تا نظم درست و اولیه حاکم شود. این تازه به شرطی است که موج‌های بعدی کرونا، وقفه‌های دیگری ایجاد نکند.

تغییر قوانین بنیادی
کرونا همچنین رسوم، قواعد رفتاری و حتی قوانین بسیاری از رشته‌های ورزشی را تغییر داد و بیم آن می‌رود که این دگرگونی‌ها حتی بعد از پایان تاخت‌وتاز ویروس تاج‌دار نیز ادامه داشته باشد. برگزاری تمرینات کشتی و مسابقات تکواندو با ماسک، واقعا باورنکردنی است.
همان‌طور که نهادینه شدن پنج تعویض در فوتبال و حذف وقت‌های اضافی از مسابقات حذفی هم روزگاری غیر قابل باور به نظر می‌رسید. گفته می‌شود شاید اجازه انجام پنج تعویض یا ثابت ماندن زمان آبخوری در هر دو نیمه، بعد از کرونا هم در فوتبال باقی بماند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید