چگونه خانه‌ را خنک نگه داریم

چگونه خانه‌ را خنک نگه داریم

از بستن پنجره‌ها در طول روز گرفته تا تهیه دستگاه تهویه هوای دست‌ساز، این همه آن چیزی است که برای پایین نگاه داشتن دما در خانه می‌توانید انجام دهید

کد خبر : ۸۳۵۴۰
بازدید : ۱۲۱۱۱
چگونه خانه‌ها را خنک نگه داریم
با توجه به سرد و بارانی بودن اغلب روز‌های سال در بریتانیا، روز‌های گرم تابستانی همان چیزی است که بیشتر ما در این کشور مشتاقانه در انتظارش هستیم. اما، با آن که روز‌های گرم تابستان ممکن است برای بسیاری از ما لذتبخش باشد، مهم است که فراموش نکنیم، چیزی به نام «بسیار داغ» وجود دارد.

این هفته، کارشناسان پیش‌بینی وضع هوا در اداره هواشناسی، هشدار‌هایی را درباره آسمان صاف و آبی صادر کردند و گفته‌اند که درجه حرارت به نظر می‌رسد که در اغلب اوقات هفته بالا خواهد بود. در شرایط موج هوای داغ در بخش‌هایی از جنوب و مرکز انگلیس، درجه حرارت به متوسط یا حداکثر ۳۰ درجه سانتیگراد خواهد رسید و دمای شبانگاهی نیز برای بسیاری بالا خواهد بود.

اندی پیچ، رییس بخش سنجش حرارت در اداره هواشناسی انگلیس گفت: «بیشتر مناطق جنوبی انگلیس و مناطق شرقی ویلز شاهد تداوم موج گرما تا اواسط هفته آینده خواهند بود، و درجه حرارت حداقل تا متوسط ۳۰ درجه سانتیگراد خواهد بود.»

او گفت: «ما در آخر هفته پیش رو شب‌های داغ و شرجی استثنایی نیز خواهیم داشت که ممکن است با باقی ماندن دمای شبانه تا بالای ۲۰ درجه در بخش‌هایی از جنوب شرق انگلیس، تا رکورد تازه‌ای پیش برود.»

ایشانی کار-پوکایاشا، مشاور بخش بهداشت عامه در خدمات سلامت همگانی انگلیس افزود: «بسیاری از ما از هوای گرم‌تر استقبال می‌کنیم، اما کنار آمدن با این هوا ممکن است برای برخی افراد مشکل باشد.

این تابستان، بسیاری از ما به دلیل کووید۱۹، وقت بیشتری را در خانه می‌گذرانیم. بسیاری از خانه‌ها بیش از حد گرم می‌شوند و بنابراین مهم است که حواس‌مان به سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای باشد، به ویژه اگر تنها زندگی می‌کنند و ارتباط اجتماعی چندانی ندارند.»

اداره هواشناسی بریتانیا در توییتی نوشت:‌
سطح اشعه ماوراء بنفش در بیشتر مناطق انگلیس و ویلز، امروز و فردا بالا و همراه با آفتاب شدید در میان رگبار‌های طوفانی خواهد بود.

کارپوکایاشا گفت: «مهم‌ترین توصیه، اطمینان از این نکته است که این افراد دچار کم‌آبی نشوند، خنک باشند، و بدانند که چطور خانه هایشان را خنک نگه دارند.» از بستن پنجره‌ها در طول روز گرفته تا تهیه دستگاه تهویه هوای دست‌ساز، این همه آن چیزی است که برای پایین نگاه داشتن دما در خانه می‌توانید انجام دهید:‌
چگونه خانه‌ها را خنک نگه داریم
پرده‌ها را بکشید
با آن که باز نگه داشتن پرد‌ه‌ها و کرکره‌ها و اجازه دادن به تابش نور آفتاب به خانه، وسوسه‌انگیز است، اما برنامه موج گرمای انگلیس می‌گوید، این کار می‌تواند دمای خانه شما را افزایش دهد. در عوض، این اداره پیشنهاد می‌کند که پرده‌ها را در طول روز بکشید و می‌گوید که مردم باید حواسشان به کرکره‌های فلزی و پرده‌های تیره‌رنگ نیز باشد، چرا که این‌ها می‌توانند گرمای بیشتری را جذب کنند.

توصیه‌نامه می‌گوید: «جایگزین کردن یا قراردادن مواد منعکس‌کننده در میان فضای موجود میان این پرده‌ها و شیشه می‌تواند یک گزینه باشد.»

پنجره‌ها را فقط شب‌ها باز کنید
طبق سازمان تامین انرژی او-وی‌-او در انگلیس، پنجره‌ها باید در طول روز بسته باشند، ولی وقتی که درجه حرارت شروع به کاهش می‌کند، می‌شود دوباره پنجره‌ها را باز کرد. علتش این است که دما در شب کاهش قابل توجهی می‌یابد، به این معنی که بازکردن پنجره در اوقات شامگاهی می‌تواند به هوای خنک اجازه دهد تا در خانه جریان یابد.

این شرکت گفت: «وسوسه باز کردن پنجره‌ها با مشاهده اولین علائم گرما، اقدامی است که ممکن است موجب پشیمانی‌تان شود.

اگر در طول روز احساس کردید که دما زیادی داغ است و واقعا باز کردن پنجره برایتان الزامی است، حتما طوری این کار را انجام دهید که موجب کوران هوا شود. به این معنی که پنجره‌ها را در دو سوی خانه باز کنید و در‌ها را باز بگذارید تا هوا بتواند آزادانه حرکت کند.»
چگونه خانه‌ها را خنک نگه داریم
دستگاه تهویه هوای دست‌ساز خود را بسازید
کولر ندارید؟ مسئله‌ای نیست. با آن که داشتن پنکه برقی در هنگام افزایش دما به نظر یک راه حل قطعی می‌رسد، اما راهی هست که می‌تواند برای خنک‌تر کردن هوا مورد استفاده قرار گیرد. یک ظرف پر از یخ را مستقیما در مقابل پنکه قرار دهید و آن را روشن کنید. با ذوب شدن یخ، نسیم پنکه هوای خنک سطح یخ را پراکنده می‌کند و نسیمی خنک را ایجاد می‌کند، درست شبیه یک دستگاه کولر.

اگر یخ ندارید، یک تکه پارچه یا حوله خیس روی پنکه و همچنین قرار دادن کاسه‌های آب در گوشه و کنار خانه برای ایجاد رطوبت نیز، می‌تواند همان کار را انجام دهد.

گیاهان خانگی تهیه کنید
سازمان خدمات بهداشت همگانی، گفته است که نگاه داشتن گیاهان خانگی می‌تواند به آوردن رطوبت به اتاق‌های پر از وسائل کمک کند، و گیاهانی، چون گل چمچه‌ای و فیکوس درست مانند «کولر طبیعی» عمل می‌کنند.

سازمان خدمات بهداشت همگانی انگلیس می‌گوید: «کاشتن درخت و گل و گیاه و ایجاد فضا‌های سبز برای تقویت تبخیر و ایجاد سایه از جمله گزینه‌های دیگر است، چرا که دما در اطراف فضا‌های سبز می‌تواند چندین درجه خنک‌تر از اطراف باشد.»

وسایل الکتریکی را خاموش کنید
بخش قابل توجهی از گرما، ناشی از کار کردن وسایل برقی در گوشه و کنار خانه است، بنابراین پرهیز از شارژ کردن وسائل برقی در طول شب و یا خاموش کردن آن‌ها می‌تواند به کاهش دمای داخلی کمک کند. به گفته دکتر نرینا راملاکان، کارشناس خواب در سایلنت‌نایت، دمای مناسب اتاق برای خوابیدن بین ۱۶ تا ۲۱ درجه سانتیگراد است و مغز شما نیاز دارد که خنک‌تر از بقیه بدنتان باشد.

بنا به این دلیل او پیشنهاد می‌کند که وسایل برقی را در اتاق خواب از برق بکشید، چرا که این کار باعث کاهش گرما و خاموش شدن پریز‌های برق می‌شود. این کار به معنای آن است که تلفن‌هایتان را هم از شارژ بکشید. راملاکان گفته بود: «خواب خوب شبانه برای پردازش اطلاعات در روز و همچنین احیا و متعادل‌سازی روحی و جسمی بدن، مهم است.»

خاموش کردن چراغ‌ها
لامپ‌ها نیز مانند وسایل الکتریکی، گرما ایجاد می‌کنند، و این امر زمانی که شما تلاش می‌کنید دما را خنک نگاه دارید، چاره‌ساز نیست. بنابراین، با خاموش کردن چراغ‌ها در مصرف برق نیز صرفه‌جویی کنید. شرکت او-وی-او گفته است که لامپ‌های معمولی به شکل ناکارآمدی نور ایجاد می‌کنند و ۹۰ درصد انرژی را در قالب تولید گرما هدر می‌دهند.

به این ترتیب، روی آوردن به لامپ‌های کم‌مصرف، می‌تواند به کاهش تولید حرارت و همچنین صرفه‌جویی در هزینه برق منجر شود.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید