اسپری بینی؛ کرونا را خنثی می‌کند؟!

اسپری بینی؛ کرونا را خنثی می‌کند؟!

پروتئین حدود یک روز در ریه دوام می‌آورد، بنابراین، این دارو باید به‌صورت روزانه استفاده شود. هنوز مشخص نیست که تأثیر یک بار اسپری کردن در بینی، چند ساعت باقی می‌ماند، اما احتمالاً باید چند بار در روز آن را مصرف کرد.

کد خبر : ۸۳۶۸۶
بازدید : ۱۰۱۴۵
اسپری بینی؛ کرونا را خنثی می‌کند؟!
پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا به پادتن‌های نوترکیبی دست یافته‌اند که ویروس کرونا را خنثی می‌کند. اگر آزمایش‌های بالینی خوب پیش برود، این ترکیب می‌تواند به‌صورت اسپری بینی یا استنشاقی در دسترس قرار گیرد. پژوهشگرانی که در حال کار روی این داروی استنشاقی هستند، معتقدند که این دستاورد می‌تواند نقطه عطفی در تلاش‌های جهانی برای متوقف‌کردن ویروس کرونا باشد و قواعد بازی را تغییر دهد.

این مولکول‌های پروتئینی مهندسی‌شده، در دو آزمایشگاه دانشگاه کالیفرنیا توسعه یافته‌اند. پادتن‌های کشف‌شده از سوی این دانشگاه، AeroNabs نامیده شده‌اند. این پادتن‌ها به پروتئین‌های اسپایک، که ویروس کرونا از آن‌ها برای نفوذ به سلول‌های انسانی استفاده می‌کند، می‌چسبند و آن‌ها را غیرفعال می‌کنند.

پیش‌نویس این پژوهش در سایت bioRxiv در دسترس قرار گرفته، اما هنوز مقاله علمی آن منتشر نشده است. پیتر والتر، پروفسور بیوشیمی و بیوفیزیک در دانشگاه کالیفرنیا، که در کشف مولکول‌های AeroNabs مشارکت داشته، می‌گوید: «مثل تله موش است. چنان محکم به پروتئین اسپایک می‌چسبد که به آن اجازه خلاصی نمی‌دهد.»

این مولکول‌ها از پادتن‌های انسانی که به‌صورت طبیعی برای مقابله با سارس-کو-۲ (ویروس کرونایی که منجر به کووید-۱۹ شد) تولید شدند، کوچک‌تر، اما قوی‌تر هستند. پژوهشگران می‌گویند که از باز شدن پروتئین اسپایک، همچون یک گل، قبل از آن‌که به سلول بچسبد، جلوگیری می‌کنند و از این روش، توانایی ویروس برای اتصال به گیرنده‌های ACE۲ روی سلول‌های انسانی را از بین می‌برند.

پروفسور والتر می‌گوید ترکیبی که تیم او به آن رسیده، بسیار انطباق‌پذیر است و می‌تواند به‌صورت خشک و پودر مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه، حمل آن به سراسر دنیا آسان‌تر است. او می‌افزاید: «آن‌ها شبیه پادتن‌ها هستند، اما اندازه‌شان یک‌دهم پادتن‌هاست و به‌طور باورنکردنی قوی هستند.»

فرمول AeroNabs از این جهت ارزش زیادی دارد که می‌تواند به‌عنوان اسپری توسط خود افراد مورد استفاده قرار گیرد. این پروفسور دانشگاه کالیفرنیا برآورد می‌کند که پروتئین حدود یک روز در ریه دوام می‌آورد، بنابراین، این دارو باید به‌صورت روزانه استفاده شود. هنوز مشخص نیست که تأثیر یک بار اسپری کردن در بینی، چند ساعت باقی می‌ماند، اما احتمالاً باید چند بار در روز آن را مصرف کرد.

هدف از توسعه این اسپری، حفاظت از انسان‌ها، تا زمانی است که واکسن کووید-۱۹ ساخته شود.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید