افرادی که ماسک نمی‌زنند ۱۰۰۰۰‌بار بیشتر قطرک‌های تنفسی را منتشر می‌کنند

افرادی که ماسک نمی‌زنند ۱۰۰۰۰‌بار بیشتر قطرک‌های تنفسی را منتشر می‌کنند

یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که ماسک نزدن ۱۰۰۰۰ بار بیشتر قطرک‌های تنفسی را به افراد دیگر منتقل می‌کند. آن‌ها نشان دادند اگر دو فرد نیم‌متر فاصله از هم داشته باشند، اما فردی که سرفه یا عطسه می‌کند یک ماسک نازک زده باشد، ۱۰۰۰۰ قطرک تنفسی کمتر استنشاق خواهد َشد؛ در مقایسه با زمانیکه فاصله به ۲‌متر افزایش پیدا می‌کند، اما فردی که سرفه یا عطسه می‌کند هیچ ماسکی روی صورتش ندارد.

کد خبر : ۸۳۶۹۶
بازدید : ۶۰۵۲
افرادی که ماسک نمی‌زنند ۱۰۰۰۰‌بار بیشتر قطرک‌های تنفسی را منتشر می‌کنند
فرادید | دانشمندان می‌گویند افرادِ بدون ماسک در هنگام سرفه و عطسه ۱۰۰۰۰ بار بیشتر قطرک‌های تنفسی خود را در هوا پخش می‌کنند.

گفته شده که قطرک‌های تنفسی - ذرات بزرگی که به دلیل سنگینی روی زمین و سطوح سقوط می‌کنند - علت اصلی انتقال بیماری کووید ۱۹ هستند.

دانشمندان برای شبیه‌سازی این موقعیت، آزمایش‌هایی را با مانکن‌هایی در اندازه واقعی انسان ترتیب دادند. این مانکن‌ها به ماشینی متصل بودند که سرفه و حرف زدن را شبیه‌سازی می‌کرد.

آن‌ها مانکن‌ها را در مقابل اشخاص قرار دادند و آزمایش را یک بار با ماسک و یکبار بدون ماسک انجام دادند و هر بار تعداد قطرک‌های تنفسی را که روی سطوح سقوط می‌کرد، شمردند.

یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که ماسک نزدن ۱۰۰۰۰ بار بیشتر قطرک‌های تنفسی را به افراد دیگر منتقل می‌کند. آن‌ها نشان دادند اگر دو فرد نیم‌متر فاصله از هم داشته باشند، اما فردی که سرفه یا عطسه می‌کند یک ماسک نازک زده باشد، ۱۰۰۰۰ قطرک تنفسی کمتر استنشاق خواهد شد؛ در مقایسه با زمانیکه فاصله به ۲‌متر افزایش پیدا می‌کند، اما فردی که سرفه یا عطسه می‌کند هیچ ماسکی روی صورتش ندارد.

آن‌ها تأکید کردند: «حتی یک قطرک تنفسی هم از داوطلبانی که ماسک جراحی داشتند به بیرون تراوش نکرد. حتی یک ماسک ساده از جنس کتان می‌تواند اثر شگفتی‌آوری داشته باشد.» تحقیقات زیادی درباره اثر ماسک زدن بر پیشگیری از کووید ۱۹ انجام نشده است.

نویسنده این پژوهش، دکتر ایگناسیو ماریا ویولا، از دانشگاه ادینبورو، می‌گوید: «ما می‌دانستیم ماسک‌هایی با جنس‌های مختلف اثرات متفاوتی در پیشگیری از انتشار قطرک‌های تنفسی ریز دارند.»

«اما متوجه شدیم که قطرک‌های بزرگتر که در انتقال بیماری نقش خطرناک‌تری ایفا می‌کنند هم فقط با استفاده از یک لایه نازک ماسک قابل فیلتر شدن هستند.»

«بنابراین پوشیدن ماسک واقعاً تفاوت ایجاد می‌کند.» محققان نشان دادند که در صورت استفاده از ماسک کمتر از ۱ ذره از ۱۰۰۰ ذره تنفسی وارد جریان هوا می‌شود.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که استفاده از ماسک در پیشگیری از انتشار بیماری بسیار مؤثر است. البته در انتقال ویروس کرونا قطرک‌های ریزتر (افشانه‌ای یا هوازی) نیز نقش دارند. این قطرک‌ها به مدت طولانی‌تری در هوا می‌مانند. محققان این پژوهش اظهار داشته‌اند که اگر علت اصلی انتقال بیماری این ذرات ریز و هوازی باشد، نتایج آزمایش آن‌ها متفاوت خواهد شد. آن‌وقت ممکن است حتی پوشیدن ماسک هم از انتقال این ذرات پیشگیری نکند.

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید