افت قیمت دلار وسکه

افت قیمت دلار وسکه

در روزی که دلار رو به سوی قیمت‌های پایین‌تر داشت و از کانال ۲۳ هزار تومانی نیز فاصله گرفت، طبیعی بود که قیمت سکه نیز رو به سوی قیمت‌های پایین‌تر بردارد.

کد خبر : ۸۳۸۱۵
بازدید : ۵۸۸۸
در اولین روز شهریورماه، دلار به زیر کانال ۲۳ هزار تومانی بازگشت و سکه به سوی سطح ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی قدم برداشت. روز شنبه، اسکناس آمریکایی ۲۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۲ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.

بخشی از این افت ناشی از کاهش بهای حواله درهم به زیر محدوده ۶ هزار و ۳۰۰ تومانی بود. گروهی از معامله‌گران هم عنوان می‌کردند که کاهش قیمت دلار از بعدازظهر روز جمعه و در معاملات پشت خطی شروع شد. به گفته این عده، نوسان‌گیران از هراس اینکه بازارساز روز شنبه در بازار مداخله زیادی کند، ترجیح دادند در موقعیت فروش قرار بگیرند.
علت این تصور آن بود که، وقتی بازارساز احساس می‌کند ممکن است نوسان‌گیران بخواهند با استفاده از اخبار سیاسی، جو قیمت‌ها را رو به بالا ببرند، فروش بیشتری صورت می‌دهد.
روز شنبه نیز چنین احتمالی وجود داشت که نوسان‌گیران با تکیه بر تلاش‌های آمریکا مبنی بر بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، بخواهند قیمت دلار را در مسیر صعودی قرار دهند. در نتیجه این موضوع می‌توانست زمینه‌ساز ورود بازارساز به معاملات شود. دسته‌ای از فعالان اعتقاد داشتند، معامله‌گران از هراس چنین اتفاقی خود در موقعیت فروش قرار گرفتند.

همچنین، روز شنبه گزارش می‌شد که در برابر یکی از صرافی‌های دولتی خیابان فردوسی هم صف زیادی برای خرید ارز شکل گرفته بود. دیروز صرافی‌های منتخب بازارساز قیمت فروش دلار خود را روی عدد ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان قرار دادند که نسبت به روز پنج‌شنبه تغییر خاصی نداشت و در مقایسه با بازار آزاد نیز حدود ۳۰۰ تومان اختلاف را نشان می‌داد.
به گفته فعالان هر قدر فاصله بین دلار بازار آزاد و صرافی‌ها کمتر شود، احتمال ورود تقاضای آربیتراژی به بازار کمتر می‌شود. در روزی که دلار رو به سوی قیمت‌های پایین‌تر داشت و از کانال ۲۳ هزار تومانی نیز فاصله گرفت، طبیعی بود که قیمت سکه نیز رو به سوی قیمت‌های پایین‌تر بردارد.
سکه تمام بهار آزادی دیروز ۲۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، عدم توان طلای جهانی برای عبور از سطح هزار و ۹۵۰ دلار نیز در کاهشی شدن بازار سکه اثرگذار بود. در واقع روز شنبه قیمت سکه از دو سو تحت فشار قرار داشت و به همین دلیل افت آن کمی از دلار بیشتر بود.
البته سکه تمام بهار آزادی در مردادماه نیز رشد چندان زیادی را از خود نشان نداده بود. سکه در مرداد ۸/ ۳ درصد رشد کرد که اگر نرخ تورم ماهانه ۵/ ۳درصدی را از آن کم کنیم، میزان بازدهی واقعی سکه در این ماه را ۳/ ۰ درصد نشان می‌دهد.
نیم‌سکه نیز در مردادماه کمی بیشتر از ۴ درصد رشد کرده بود که با کسر تورم ماهانه، بازدهی واقعی آن به حدود ۸/ ۰ درصد می‌رسید. در این میان، تنها دلار و گرم طلای ۱۸ عیار بودند که حتی با کسر تورم ماهانه ۵/ ۳ درصدی همچنان رشد مناسبی را تجربه کرده بودند.
افت قیمت دلار وسکه
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید