«کرونا» تا کی در نزدیکی ما زندگی می‌کند؟

«کرونا» تا کی در نزدیکی ما زندگی می‌کند؟

در حال حاضر تصور مردم جهان بر این است که با تولید، توزیع و تزریق واکسن کرونا، پاندمی پایان می‌یابد و جهان به سرعت به آرامش پیش از شیوع دست می‌یابد. مسئله که هر روزه از زبان سیاستمداران بیان می‌شود و همین موضوع باعث شده تا مردم در برابر این ویروس مقاومت کنند.اخبار هر روزه در مورد موفقیت واکسن‌ها هم این پیام را منتقل می‌کند که به زودی مردم می‌توانند ماسک‌های خود را دور بیاندازند و به روال عادی زندگی بازگردند. این درحالی است که خوش بین‌ترین محققان و متخصصان اپیدمیولوژی هم چنین سناریویی را باور ندارند. آن‌ها معتقدند که پایان کرونا، نیازمند یک دوره بلند مدت است و نباید چنین انتظاری را در مردم ایجاد کرد.

کد خبر : ۸۳۸۸۱
بازدید : ۸۴۳۵
«کرونا» تا کی در نزدیکی ما زندگی می‌کند؟
فرادید | شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که یک ویروس بتواند اوضاع جهان را در سال ۲۰۲۰ به هم بریزد و بیش از ۸۰۰ هزار نفر را هم به کام مرگ ببرد. حالا با گذشت ۷ ماه از همه گیری ویروس کرونا در جهان، بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی ورشکست شده و برخی نیز با تعدیل نیروی کار فعالیت خود را ادامه می‌دهند. اما مهم‌تر از همه ترس و دلهره از مرگ در اثر ویروس کووید ۱۹ علاوه بر تاثیر روانی، فعالیت روزانه مردم را دچار اختلال کرده است. از همین رو مهم‌ترین خبری که می‌تواند مردم جهان را خوشحال کند، خبر پایان کرونا است. اما این مسئله تنها با ایمنی جمعی و از طریق واکسن کرونا فراهم می‌شود.

به گزارش فرادید، تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در تازه‌ترین اظهارنظرش ابراز امیدواری کرده که ویروس کرونا تا دو سال دیگر پایان یابد.

او برای این پیش بینی، به آنفلوآنزای اسپانیا اشاره کرده و آن را نمونه مشابهی از شیوع کرونا قلمداد کرده است. به گفته مدیر کل سازمان جهانی بهداشت این آنفلوآنزا در قرن بیستم کنترل شد.

آدهانوم در این رابطه گفته است که شیوع آنفلونزای اسپانیایی، بیماری همه‌گیری که در سال ۱۹۱۸ میلادی اروپا و آمریکا را در بر گرفت و جان بیش از ۵۰ میلیون نفر را ستاند و مهار این بیماری نیز دو سال طول کشید.
مدیر کل سازمان جهانی بهداشت بهم پیوستگی جوامع در عصر کنونی را یکی از دلیل عمده شیوع ویروس کرونا خوانده و امیدوارنه گفته است که "در عین حال ما امروز دانش و تکنولوژی این را داریم تا ویروس کرونا را متوقف کنیم. "

البته آدهانوم هشدار داده که موفقیت‌های به دست آمده در در روند مقابله با شیوع کرونا نباید به عنوان پیروزی کامل تلقی شود. او گفته است که برخی کشور‌ها پس از مهار نسبی همه‌گیری با موج تازه‌ای از ابتلا روبرو شده‌اند.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت معتقد است که در نهایت ابزار اصلی مهار کووید۱۹ دستیابی به واکسن و تولید آن خواهد بود. اما واکسن نیز به تنهایی همه‌گیری کرونا را ریشه‌کن نخواهد کرد.
او گفته فناروی‌های پیشرفته‌تر این امیدواری را ایجاد می‌کند که در کمتر از دو سال همه‌گیری کووید۱۹ مهار شود.

براساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت تا ظهر دوشنبه سوم شهریور ماه، ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کووید ۱۹ مبتلاء و بیش از ۸۱۳ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده اند. ویروس کرونا برای نخستین بار ۲۴ آذر ۱۳۹۸ خورشیدی (۱۵ دسامبر ۲۰۱۹ میلادی) در شهر «ووهان» چین گزارش شد و به تدریج به دیگر کشور‌ها سرایت کرد.
«کرونا» تا کی در نزدیکی ما زندگی می‌کند؟

واکسن پایان کروناست؟

در حال حاضر تصور مردم جهان بر این است که با تولید، توزیع و تزریق واکسن کرونا، پاندمی پایان می‌یابد و جهان به سرعت به آرامش پیش از شیوع دست می‌یابد. مسئله که هر روزه از زبان سیاستمداران بیان می‌شود و همین موضوع باعث شده تا مردم در برابر این ویروس مقاومت کنند.
اخبار هر روزه در مورد موفقیت واکسن‌ها هم این پیام را منتقل می‌کند که به زودی مردم می‌توانند ماسک‌های خود را دور بیاندازند و به روال عادی زندگی بازگردند. این درحالی است که خوش بین‌ترین محققان و متخصصان اپیدمیولوژی هم چنین سناریویی را باور ندارند. آن‌ها معتقدند که پایان کرونا، نیازمند یک دوره بلند مدت است و نباید چنین انتظاری را در مردم ایجاد کرد.

در این رابطه یوناتان گراد، استادیار بیماری‌های عفونی در دانشگاه هاروارد در گفتگو با « واشنگتن پست » گفته است که "به نظر من خیلی بعید است که واکسن دکمه خاموش کردن پاندمی و برگشت به زندگی قبلی باشد. "

البته او در این رابطه هم نظران دیگری هم دارد. آنجلا راسموسن، ویروس‌شناس دانشگاه کلمبیا هم می‌گوید که "تولید واکسن به این معنا نیست که ما به راحتی وارد سرزمین افسانه‌ها می‌شویم و ماجرای پاندمی به اتمام می‌رسد. ".

اما مسئله که باید مد نظر قرار گیرد این است که در حال حاظر میان شرکت‌های جهان مسابقه‌ای بر سر ساخت واکسن برقرار است و هر کس اولین سازنده باشد، پیروز است. البته این به آن معنا نیست که نخستین واکسن حتما بهترین واکسن است. پس زمان زیادی نیاز است تا بهترین واکسن شناسایی شود. واکسنی که ایمنی طولانی ایجاد کند.

میشل کینچ، متخصص تولید دارو در دانشگاه واشنگتن هم در این رابطه به روزنامه «واشنگتن پست» گفته است که "سناریو واقع‌بینانه احتمالا بیشتر شبیه چیزی نیست که درباره ایدز دیدیم. وقتی به عقب برمی‌گردیم متوجه می‌شویم که در آن زمان نسل اول دارو‌های متوسطی تولید کنند، مردم دوست ندارند این حرف من را بشنوند، اما ما باید خودمان را این ایده آماده کنیم که اولین نسل واکسن‌ها کیفیت خیلی خوبی نخواهند داشت. "
البته برخی هم معتقدند که نباید بیش از حد مردم را در مورد واکسن امیدوار کرد. چرا که ممکن است، واکسن کرونا با موفقیت مرحله سوم کارآزمایی را پشت سر نگذارد و شکست بخورد. در این رابطه واکسن مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفته اسکه "واکسن یک ابزار اساسی در مبارزه جهانی با ویروس کرونا است، اما این واکسن به تنهایی به نابودی کووید-۱۹ ختم نمی‌شود و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که دانشمندان بتوانند چنین واکسنی تولید کنند. "

از طرف دیگر در خوش بینانه ترین حالت هم اگر واکسن تولید شد و از میان آن ها موثرترین واکسن هم شناسایی شود. بخش اعظم جمعیت ۷ میلیاردو ۸۰۰ میلیون نفری جهان به دنبال دریافت این واکسن خواهند بود. در نتیجه حداقل بین ۶ ماه تا یک سال طول خواهد کشید که واکسن کرونا در تمام جهان در دسترس قرار گیرد.
«کرونا» تا کی در نزدیکی ما زندگی می‌کند؟

واکسن کرونا در چه مرحله ای قرار دارد؟

در حال حاضر بیش از هفتاد واکسن آزمایش شده در بخش کارآزمایی‌های بالینی توسط سازمان بهداشت جهانی در حال پیگیری است. اما از میان آن‌ها تنها تعداد انگشت شماری در حال انجام مرحله سوم و نهایی کارآزمایی بالینی هستند. واکسن دانشگاه آکسفورد، واکسن شرکت مدرنا، شرکت فایزر، شرکت بیوتکنولوژی کانسینو، شرکت سینوفارم، شرکت بیوتکنولوژی سینوواک، شرکت بیو دارویی کلوور، شرکت آلمانی بیو ان تک از جمله واکسن‌هایی هستند که طی هفته‌های گذشته کارآزمایی سوم در مقیاس بزرگ انسانی را آغاز کرده اند.

اما در میان تمامی واکسن ها، موفقیت واکسن «دانشگاه آکسفورد» بیش از دیگران چشم گیر بوده است. به گفته محققان ارشد سازمان بهداشت جهانی، این واکسن که توسط شرکت سوئدی «آسترازنکا» تولید شده، احتمالاً نامزد اصلی واکسن در جهان است. این واکسن در حال حاضر در مراحل نهایی آزمایشات بالینی است و محققان انتظار دارند نتایج آزمایشات بالینی تا پیش از شروع پاییز سال جاری پایان یافته و چند ماه بعد این واکسن ارائه شود.

با این حال شرکت‌های آمریکایی هم در تولید واکسن پس آکسفورد، به موفقیت‌های قابل قبولی دست یافته اند. البته نخستین آزمایش‌های انسانی در ایالات متحده با واکسن ساخته شده توسط «شرکت مدرنا» در ماه مارس در سیاتل آغاز شد. این آزمایش توسط مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی انستیتوی ملی بهداشت انجام می‌شود. این واکسن قرار بود در مرداد ماه بر روی سی هزار داوطلب، آزمایش و نتایج آن اعلام شود. در حال حاضر آزمایشات انسانی این شرکت در حال اجرا بوده و گفته شده به‌زودی نتیجه قطعی این واکسن اعلام خواهد شد.

شرکت زیست فناوری «نوآواکس» مستقر در آمریکا هم به عنوان نامزد دیگر تولید واکسن، آزمایش‌های خود را از ماه مه آغاز کرده و انتظار می‌رود بزودی نتایج این آزمایش‌ها اعلام شود.

شرکت آلمانی «بیو ان تک نیز» در حال همکاری با «شرکت فایزر»، غول دارویی ایالات متحده و شرکت چینی فوسان فارما بر روی واکسنی است که مرحله انسانی آزمایش‌های آن در ماه آوریل در آلمان انجام شده و به زودی در ایالات متحده نیز انجام می‌گیرد. این واکسن هم اکنون روی داوطلبان انسانی آزمایش و مشخص شده قادر است آنتی‌بادی مناسبی را علیه ویروس کرونا در بدن ایجاد کند. همچنین باعث تولید سلول‌های ایمنی شده است که می‌تواند به ویروس پاسخ دهد. با این وجود، بعضی از داوطلبان در روند آزمایش‌ها عوارضی، چون اختلال خواب و درد در محل تزریق را تجربه کردند.

در چین نیز حداقل شش شرکت در حال انجام آزمایش بر روی واکسن کروناویروس جدید هستند. «شرکت بیوتکنولوژی کانسینو» و مرکز تحقیقات پزشکی ارتش آزادی‌بخش خلق چین نیز آزمایشات را در ماه مارس برای واکسن کووید ۱۹ آغاز کردند. نمونه تولید شده این شرکت برای استفاده توسط نیرو‌های نظامی چین به تصویب رسید. مرکز تحقیقاتی ارتش همچنین با سایر شرکت‌های بیوتکنولوژی در حال همکاری است.

موسسه محصولات بیولوژیکی پکن و ووهان، زیرمجموعه‌های شرکت «سینوفارم» نیز آزمایش‌های خود را بر روی واکسن ویروس غیرفعال (استفاده از نسخه مرده ویروس) انجام می‌دهد. همچنین محققان آکادمی علوم پزشکی چین در حال انجام آزمایش برای دو نامزد دیگر هستند. گفته شده آزمایشات در مراحل آخر هستند و آزمایش‌های بعدی این واکسن به زودی توسط «شرکت چینی بیوتکنولوژی سینوواک» در برزیل آغاز می‌شود.

در استرالیا نیز چندین واکسن در مرحله آزمایش انسانی قرار دارند. یکی از این واکسن‌ها از سوی شرکت بیو دارویی کلوور مستقر در چین تولید می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید