فروش پاسپورتِ "قبرس" به مجرمان فراری

فروش پاسپورتِ "قبرس" به مجرمان فراری

روش مشابهی هم درباره «نیکولای گورنوفسکی»، رئیس سابق شرکت گازپروم روسیه، اعمال شده است. هنگامی که گورنوفسکی در سال ۲۰۱۹ پاسپورت خود را از قبرس دریافت کرد، در کشور خودش تحت تعقیب بود. اما فعلاً تابعیت قبرسی جلوی استرداد وی را گرفته است.

کد خبر : ۸۳۸۹۷
بازدید : ۷۵۰۵
فروش پاسپورتِ
نشت اطلاعات بیش از ۱۴۰۰ درخواست تائید شده، سؤالات بسیاری را نزد افکار عمومی ایجاد کرده است. با توجه به اینکه قبرس عضو اتحادیه اروپاست، به دست آوردن پاسپورت آن بسیار ارزشمند است. زیرا امکان کار، افتتاح حساب بانکی و مسافرت به سایر ۲۷ کشور اروپایی را می‌دهد. قرار است طی روز‌های آینده الجزیره برخی از اطلاعات به‌دست‌آمده را افشا کند.

متقاضیان پاسپورت قبرس، می‌بایست ۲٫۱۵ میلیون یورو معادل ۲٫۵ میلیون دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. همچنین آن‌ها نباید سابقه کیفری داشته باشند. علی‌رغم اینکه افراد باید مدارکی برای اثبات عدم سو‌ءپیشینه خود ارائه کنند و این مدارک نیز توسط دولت قبرس بررسی می‌شود، اسناد به‌دست‌آمده نشان می‌دهد این موضوع همیشه اتفاق نمی‌افتد.

از زمان شروع به کار این برنامه در سال ۲۰۱۳، اتحادیه اروپا انتقاد‌های جدی را علیه آن وارد کرد و خواهان توقف آن شده است.

«اسون گیگولت» نماینده پارلمان آلمان، به‌عنوان یکی از جدی‌ترین منتقدان برنامه به الجزیره گفت: «این برنامه برای افرادی که از کشور‌هایی می‌آیند که با پول کثیف کار می‌کنند یا از روسیه و چین می‌آیند، بسیار ارزشمند است. آن‌ها به‌راحتی می‌توانند وارد قبرس شوند، روابط تجاری برقرار کنند حساب بانکی باز کنند و بدون ویزا با کمترین پرسش به هر جا که دوست دارند سفر کنند.»

از سال ۲۰۱۳ تا امروز، این کشور از برنامه فروش پاسپورت، نزدیک به ۷ میلیارد یورو درآمد داشته که برای اقتصاد روبه‌زوال قبرس بسیار حیاتی بوده است.

بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ بیشترین متقاضیان این برنامه را افرادی از کشور‌های روسیه، اوکراین و چین تشکیل می‌دادند. برای مثال یکی از متقاضیان «مایکل زولوچسکی»، مالک اکراینی شرکت بزرگ انرژی «بورسیما» بود. او پاسپورت خود را در سال ۲۰۱۷ دریافت کرد. این درحالی است که وی پیش از سال ۲۰۱۷ به دلیل فساد در کشور خود تحت بازجویی قرار داشته است.

در ژوئن ۲۰۲۰ دادستان‌های اوکراین اعلام کردند که ۶ میلیون دلار رشوه برای پایان تحقیقات به آن‌ها پیشنهاد شده است. اگرچه زولوچسکی و بوریسم هرگونه پرداخت رشوه را انکار می‌کنند. اما پاسپورت قبرسی به زولوچسکی اجازه می‌دهد تا فراتر از قوانین کشور خود زندگی کند.

روش مشابهی هم درباره «نیکولای گورنوفسکی»، رئیس سابق شرکت گازپروم روسیه، اعمال شده است. هنگامی که گورنوفسکی در سال ۲۰۱۹ پاسپورت خود را از قبرس دریافت کرد، در کشور خودش تحت تعقیب بود. اما فعلاً تابعیت قبرسی جلوی استرداد وی را گرفته است.

همچنین «علی بگلوف»، تبعه روسی، با وجود محکومیت زندان به دلیل اخاذی که مغایر با پیش‌شرط‌های دولت قبرس برای اعطای تابعیت است، گذرنامه خود را خریداری کرد.

در موردی دیگر، بازرگان چینی، «ژانگ کیچیانگ» نیز به‌رغم گذراندن مدت‌زمانی در زندان به دلیل معامله سهام جعلی، گذرنامه قبرس را دریافت کرد. گذرنامه ویتنامی «فام نات وو» یک ماه پس از اتهام وی مبنی بر پرداخت میلیون‌ها دلار رشوه در معامله ارتباطات از راه دور تائید شد. او اکنون سه سال است که در زندان به‌سر می‌برد.

به گفته یک افسر ارشد سازمانی غیردولتی با هدف مبارزه با فساد بین‌المللی، این نتایج نگران‌کننده است، اما جای تعجب ندارد. او در این مورد به الجزیره گفت: «این برنامه‌ها خطرات ذاتی پول‌شویی، فساد و فرار مالیاتی را به همراه دارند. آن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا افرادی که به دنبال یک مسیر سریع به اتحادیه اروپا هستند، به‌راحتی جذب آن شوند.»

در ماه مه ۲۰۱۹، مجلس قبرس قوانینی سخت‌گیرانه را تصویب کرد که جلوی ورود افرادی که دارای محکومیت بین‌المللی هستند را بگیرد. اما سیاستمداران این کشور با انتشار نام افرادی که گذرنامه قبرسی دارند، مخالفت کردند.

مطابق این قانون، تمام کسانی که پیش‌تر مجرم بوده‌اند و یا طی ۱۰ سال پس از اخذ پاسپورت قبرسی تحت تعقیب قرار بگیرند، اجرا می‌شود. قبرس در حال بررسی پرونده تمامی افرادی است که پیش‌تر پاسپورت گرفته‌اند. تا اینجا مشخص شده که ۳۰ نفر از این افراد لغو تابعیت خواهند شد. اگرچه نشریات قبرسی مدعی هستند تعداد بیشتری با این خطر مواجه خواهند بود.

در میان نام‌های این ۳۰ نفر، نام «لئوناردو گونزالز دلان» ونزوئلایی، که سابقاً به‌عنوان بانکدار فعالیت می‌کرد که به دلیل پول‌شویی میلیون‌ها دلار در معاملات غیرقانونی ارز برای دولت ونزوئلا توسط ایالات‌متحده تحریم شد نیز به چشم می‌خورد.

شخص دیگری که می‌تواند گذرنامه خود را از دست بدهد، «اولگ باخماتیوک» است که در اوکراین به جرم اختلاس و پول‌شویی در رابطه با شرکت غول‌پیکر کشاورزی خود تحت تعقیب است. البته وی اتهامات را «کاملاا ساختگی و دارای انگیزه سیاسی» دانست.

با این حال باکتاتیوک به الجزیره گفت که روند رسیدگی به پرونده وی با منع تعقیب قضایی به پایان رسیده است، ولی دادستان رسمی این کشور تائید کرد که او هنوز در لیست تحت تعقیب اوکراین قرار دارد.

برخی دیگر از افرادی که گذرنامه قبرسی دارند و که با اتهامات جدی روبرو هستند برادران روسی الکسی و دیمیتری آنانیف هستند که در سال ۲۰۱۷ تابعیت خریداری کردند. آن‌ها در روسیه متهم به اختلاس از بانکی هستند که زمانی متعلق به آن‌ها بوده است.
شخص دیگری که تابعیت قبرس را دریافت کرده، تبعه چینی «لی جی دونگ» است که به دلیل پول‌شویی ۱۰۰ میلیون دلاری در زمینه رمزنگاری مربوط به هکر‌های کره‌شمالی، توسط ایالات‌متحده تحریم شد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید