نهنگ؛ سلول‌هایی مشابه انسان دارد

نهنگ؛ سلول‌هایی مشابه انسان دارد

تیلیکوم» نهنگ قاتلی است که تا کنون در سه حادثه با انسان‌ها درگیر شده و دو مربی خود را کشته است. بسیاری از کمپین‌ها درخواست آزادی این نهنگ را به مراجع مربوط داده‌اند.

کد خبر : ۸۳۹۱۶
بازدید : ۲۷۵۷۲
نهنگ؛ سلول‌هایی مشابه انسان دارد
«نهنگ» نام مشترکی ا‌ست که برای گونه‌های مختلفی از پستانداران دریایی به کار می‌رود. شاید بخواهید معروف‌ترین نهنگ‌های دنیا را بشناسید. «کیکو» نهنگی بود که برای فیلم (Free Willy) انتخاب شد. او بعد از فیلمبرداری در طبیعت آزاد شد، اما پس از رسیدن به ساحل درگذشت.
«اسپرینگر» تنها نهنگ تاریخ است که بعد از تعاملی طولانی با انسان با موفقیت به دسته دیگر نهنگ‌ها پیوست. «شامو» نهنگ قاتلی است که بیش از ١٣ سال در اسارت و برای اجرای نمایش زنده ماند. «لولیتا» نهنگ قاتلی است که ٤٠ سال در آبشار میامی زندگی می‌کرد.
محل زندگی او بعد از مدتی جلب توجه زیادی کرد. خیلی‌ها به او کمک کردند تا از این شرایط رها شده و به زندگی در اقیانوس برگردد. «تیلیکوم» نهنگ قاتلی است که تا کنون در سه حادثه با انسان‌ها درگیر شده و دو مربی خود را کشته است. بسیاری از کمپین‌ها درخواست آزادی این نهنگ را به مراجع مربوط داده‌اند.

١- «نهنگ‌های دندان‌دار» دندان‌های ریزی دارند که در اغلب اوقات، برای شکار از آن‌ها استفاده می‌شود. از نمونه‌های مشهور نهنگ می‌توان به «نهنگ‌های قاتل» و «نهنگ‌های عنبر کوتوله» اشاره کرد. نهنگ‌ها دندان‌هایی مانند فیلتر دارند که ورود پلانکتون‌ها به بدن‌شان را آسان‌تر می‌کند.

٢- بزرگ‌ترین نهنگ جهان نهنگی آبی با طول ٣٠ متر و وزنی بیش از ١٨٠ تن بود. کوچک‌ترین نوع نهنگ هم «نهنگ عنبر ریز قد» یا «نهنگ عنبر کوتوله» با طول ٥/٣ متر است.

٣- نهنگ‌ها معمولا به علت گوشت، استخوان‌ها و مصارف درمانی و دارویی شکار می‌شوند. با توجه به روند شکار نهنگ‌ها، اکنون بیشتر گونه‌های آن در معرض خطر هستند.

٤- نحوه زندگی و ژنتیک نهنگ تقریبا مشابه اسب آبی است. در واقع، نزدیک‌ترین پستاندار زنده به خانواده این جانور اسب آبی است که نزدیک به ۴۰ میلیون سال پیش از آن‌ها جدا شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، نهنگ‌ها یکی از انواع دایناسور‌ها هستند که به مرور منقرض شده یا تغییر کرده‌اند.

٥- نهنگ‌ها موجوداتی خونگرم هستند. آن‌ها انرژی‎ دریافتی‌شان را در بدن ذخیره می‌کنند تا در فصول سرما راحت‌تر زندگی کنند. نهنگ‌ها جانوران اقیانوسی‌اند؛ آن‌ها در دریا غذا می‌خورند، جفت‌گیری می‌کنند، بچه به دنیا می‌آورند و بزرگ می‌شوند. زندگی آن‌ها وابسته به محیط دریاست به‌طوری که اصلا در خشکی زنده نمی‌مانند.

٦- بیشتر نهنگ‌ها یک نوزاد به دنیا می‌آورند، بدین صورت که ابتدا دُم از بدن مادر خارج می‌شود؛ سپس بقیه بدن. علتش هم آن است که خطر غرق‌شدن نوزاد به حداقل برسد. بچه‌های نهنگ بین ٧ تا ١٠ سال به بلوغ می‌رسند. نهنگ‌ها به صورت خانوادگی و گروهی زندگی می‌کنند.

٧- فقط یکی از نیمکره‌های مغز نهنگ‌ها در زمان استراحت، می‌خوابد! دانشمندان معتقدند که نهنگ‌ها توان آموزش، یادگیری، همکاری، برنامه‌ریزی، احساس شادی و ناراحتی‌کردن را دارند. این اعتقاد بعد از مطالعات بسیار و پیداکردن سلول‌هایی مشابه سلول‌های انسانی به وجود آمد. نهنگ‌ها هم مثل انسان‌ها با تعاملات اجتماعی درگیر می‌شوند.

٨- نحوه شناکردن نهنگ‌ها ممکن است نشانه‌ای از احساس خطر، تسلط‌داشتن بر محیط یا بازی‌کردن باشد. هدف نهنگ‌ها از بیرون نگه‌داشتن دُم‌شان برای ترساندن ماهی‌های کوچک‌تر است. نهنگ‌ها با موسیقی و از طریق آن ارتباط برقرار می‌کنند.

٩- تماشاکردن نهنگ‌ها یکی از سرگرمی‌های مشهور و توریستی است که معمولا در آن بازدیدکنندگان سوار بر قایق‌های بزرگ می‌شوند و به اقیانوس می‌روند تا این پستانداران دریایی را ببینند.

١٠- از نهنگ‌ها در حکایت‌های دینی و داستان‌های افسانه‌ای و تاریخی به‌کرات یاد شده است؛ مثل داستان حضرت یونس.

١١- داستان رمان‌های «موبی دیک» و «پینوکیو» از ترسناک‌ترین داستان‌ها درباره نهنگ‌هاست.

١٢- انسان‌ها برای نگهداری از نهنگ‌ها آن‌ها را اسیر می‌کنند، اما آن‌ها هرگز به سبک زندگی جدیدشان عادت نمی‌کنند و در اسارت تاب نمی‌آورند و در نتیجه می‌میرند. در اغلب موارد از نهنگ‌های اسیر برای نمایش‌دادن به عموم استفاده می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید