آخرین وضعیت دارو‌های ضد کرونا

آخرین وضعیت دارو‌های ضد کرونا

برخی از اولین درمان‌های احتمالی، دارو‌هایی خواهند بود که پیش‌تر برای بیماری‌های دیگر تایید شده‌اند یا روی ویروس‌های دیگر آزمایش شده‌اند.

کد خبر : ۸۳۹۳۶
بازدید : ۱۰۴۴۵
آخرین وضعیت دارو‌های ضد کرونا
تکمیل داروی جدید گاه ممکن است ده سال یا بیشتر وقت ببرد
آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از ۹ میلیون نفر گذشته و در حال افزایش است. دانشمندان در سراسر جهان در تلاشند واکسن‌ها یا درمان‌هایی برای کاهش سرعت همه‌گیری و تخفیف آسیب‌های ناشی از این بیماری پیدا کنند.

برخی از اولین درمان‌های احتمالی، دارو‌هایی خواهند بود که پیش‌تر برای بیماری‌های دیگر تایید شده‌اند یا روی ویروس‌های دیگر آزمایش شده‌اند.

دکتر بروس ئی. لی، استاد دانشگاه نیویورک، به وبسایت «هلت لاین» گفت: «محققان مشغول بررسی اند که ببینند دارو‌های ضدویروس موجود روی بیماران کرونا اثر دارند یا دارو‌های جدیدی باید برای این کار ساخته شوند.»

ماه می‌امسال، سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای) مجوز استفاده از دو داروی «رمدیسویر» و «هیدروکسی کلروکوئین» را صادر کرد، اما بعدا این مجوز را پس گرفت، زیرا مطالعات نشان داد که احتمالا در درمان کووید-۱۹ بی‌تاثیرند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، چند بار مصرف این دارو را توصیه کرد، و گفت که خودش نیز مدتی آن را مصرف کرده‌است.

تکمیل درمانی برای کرونا ممکن است ماه‌ها طول بکشد. معمولا تکمیل واکسن بیش از دارو زمان می‌برد. تکمیل داروی جدید گاه ممکن است ده سال یا بیشتر وقت ببرد. برای همین است که بسیاری از دارو‌هایی که به عنوان درمان بالقوه کرونا مورد مطالعه‌اند، هم اکنون در بازار موجودند.

بسیاری از دارو‌های در دست تکمیل یا آزمایش، ضدویروس‌ها هستند. این دارو‌ها ویروس را پس از ایجاد عفونت در فرد مبتلا هدف قرار می‌دهند. به گفته دکتر لی، «بهتر است پیش از آن که ویروس فرصت کند در ابعاد زیاد تکثیر شود، از این دارو‌ها استفاده کرد.»

دارو‌هایی که برای درمان عوارض ناشی از کرونا به کار می‌روند و آزمایش می‌شوند، کدامند؟
رمدسویر: این دارو تقریبا یک دهه پیش تکمیل شده، اما در آزمایش‌های بالینی برضد بیماری ایبولا در سال ۲۰۱۴ نتیجه نداد. با آین همه، مصرف آن بی‌خطر تشخیص داده شده، و اکنون در آزمایشگاه‌های زیادی در دست بررسی است، از جمله به همراه داروی ضدالتهاب «باریسیتینیب». در ماه آوریل، دکتر آنتونی فاوچی، رئیس موسسه بیماری‌های عفونی آمریکا، گفت که تاثیر این دارو مثبت بوده‌است.

آربیدول: این داروی ضدویروس همراه داروی «آیوپیناویر/ریتوناویر» برای درمان عوارض ناشی از کرونا به کار می‌رود، اما در ماه آوریل پژوهشگران گزارش دادند که این نتیجه بالینی مثبتی برای افراد مبتلا به کووید-۱۹ خفیف تا ملایم نداشته است.

اید-۲۸۰۱: این دارو را دانشمندانی در یک شرکت غیرانتفاعی متعلقه به دانشگاه اموری آمریکا تکمیل کردند. آزمایش بر روی موش‌ها نشان داده که این دارو می‌تواند تکثیر ویروس‌های چند‌گانه کرونا را کاهش دهد. در ماه می، شرکت دارویی «مرک» قراردادری برای تکمیل این دارو امضا کرد. این دارو هم‌اکنون در بریتانیا در دست آزمایش بالینی است. برخلاف رمدسویر، «اید-۲۸۰۱» از راه دهان مصرف می‌شود، که یعنی می‌تواند در دسترس عده بیشتری قرار گیرد.

فاویپیراویر: این دارو در برخی از کشور‌ها برای درمان آنفلوانزا تایید شده‌است. برخی گزارش‌ها از چین حاکی است که ممکن است برای درمان بیماران کرونا هم مفید باشد. ژاپن که تولید کننده این داروست، آن را برای آزمایش‌های بالینی بر روی بیماران مبتلا به کرونای خفیف یا ملایم به ۴۳ کشور فرستاده‌است.

کالترا: این ترکیبی از دو داروی «آیوپیناویر/ریتوناویر» است که علیه ویروس اچ‌آی‌وی موثر نشان داده‌اند. آزمایش‌های بالینی در باره تاثیر آن بر بیماران کرونا در جریان است. مطالعات انجام شده، به نتیجه قاطعی در باره تاثیر آن نرسیده‌است.

مریمپودیب (وی‌اکس-۷۹۷): این دارو قبلا اثرات ضدویروسی و سرکوب دستگاه ایمنی از خود نشان داده‌است. شرکت سازنده دارد مرحله دوم آزمایش‌ها را بر روی بیماران مبتلا به کرونای حاد آزمایش می‌کند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید