افزایش خطر مرگِ بیماران کرونایی مبتلا به سرطان خون

افزایش خطر مرگِ بیماران کرونایی مبتلا به سرطان خون

چیزی که در این تحقیق مشخص نیست این است که معلوم نیست چند نفر از افرادی که سرطان خون دارند و به این ویروس مبتلا شده‌اند به بیمارستان مراجعه نکرده و یا فقط علائم خفیف بیماری را نشان داده‌اند

کد خبر : ۸۳۹۳۹
بازدید : ۱۰۳۲۵
افزایش خطز مرگِ بیماران کرونایی مبتلا به سرطان خون
در ماه آوریل تحقیقی در نشریه لانست نشان داد این ویروس بر سلول‌های موجود در رگ‌های خونی اثر می‌گذارد

به یافته تحقیقی جدید، بیماران مبتلا به سرطان خون در مقایسه با سایر بیماران مبتلا به ویروس کرونا در معرض خطر مرگ بالاتری هستند. محققان می‌گویند این کشف آن‌ها به دکتر‌ها و بیماران کمک خواهد کرد تا خطر کووید-۱۹ را درمیان بیماران مبتلا به انواع مختلف سرطان در بیمارستان بهتر تشخیص دهند.

این تحقیق که در نشریه علمی «لانست انکولوژی» (Lancet Oncology) منتشر شده است، مرگ ۳۱۹ بیمار را که بخشی از پروژه نظارت بر ویروس کرونا در بین بیماران سرطانی در بریتانیا بودند، در فاصله ماه‌های مارس و مه سال جاری میلادی بررسی کرد.

آن‌ها دریافتند ۲۹۵ بیمار متوفی در اثر کووید-۱۹ جان باخته‌اند و بیمارانی که به سرطان‌های خونی نظیر لوکمیا، لیمفوما و میلوما مبتلا بودند به نحوی قابل توجه در معرض خطر بالاتری قرار داشتند به ویژه اگر اخیرا شیمی‌درمانی کرده بودند.

در میان ۲۲۴ نفری که از سرطان خون رنج برده و با ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شدند، تنها کمی بیش از ۳۶ درصد جان باختند. تاثیر کووید-۱۹ بر خون یکی از ویژگی‌های قابل توجه این بیماری در بیمارستان‌ها در میان بیماران وخیم است که دچار انسداد خون در ریه‌ها، قلب و مغز می‌شود که مضر است و گهگاه مرگبار خواهد بود.

در آغاز این ویروس به عنوان عامل یک بیماری تنفسی شناخته شد که عمدتا به ریه‌های فرد آسیب می‌رساند، اما دکتران اثری که «خون چسبناک» لقب گرفته را نیز گزارش کرده‌اند. در ماه آوریل تحقیقی در نشریه لانست نشان داد این ویروس بر سلول‌های موجود در رگ‌های خونی اثر می‌گذارد.

وقتی محققان حساب سن، جنسیت و دیگر ویژگی‌های فردی بیماران را کنار گذاشتند، افراد مبتلا به لوکمیا در مقایسه با فردی معمولی که به سرطان مبتلا است، دو برابر بیشتر احتمال دارد که در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان بازند. برای بیماران مبتلا به لیمفوما ۷۲ درصد و افراد مبتلا به میلوما ۶۵ درصد بیشتر احتمال دارد که در اثر ابتلا جان خود را از دست بدهند.

چیزی که در این تحقیق مشخص نیست این است که معلوم نیست چند نفر از افرادی که سرطان خون دارند و به این ویروس مبتلا شده‌اند به بیمارستان مراجعه نکرده و یا فقط علائم خفیف بیماری را نشان داده‌اند که با در نظر گرفتن آن افراد نرخ مرگ در میان این گروه کاهش خواهد یافت.

حدود ۲۰۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان خون در گروه «به شدت آسیب‌پذیر» تعیین شده توسط دولت قرار داشتند که پیشتر در سال جاری میلادی به آن‌ها توصیه شد در طول این بحران از خود در برابر ویروس محافظت نمایند.

جما پیترز، مدیرعامل سازمان سرطان خون بریتانیا گفت: «این یافته‌ها تایید می‌کند که ویروس کرونا به ویژه برای افراد مبتلا به سرطان خون خطرناک است و این مساله برای ۲۰۰ هزار نفری که در بریتانیا به خاطر آن در خانه‌های خود پناه گرفته‌اند خیلی نگران‌کننده است.»

او افزود: «پایان دادن به طرح پناه گرفتن در خانه، در عمل باعث شده بسیاری از افراد مبتلا به سرطان خون مجبور شوند سر کار خود برگردند. در حالی که به گونه‌ای روزافزون معلوم می‌شود آن‌ها در معرض خطر بالاتر مرگ در اثر ابتلا به این ویروس قرار دارند.»

او ادامه داد: «ما همینک نیز تماس‌هایی از افرادی دریافت می‌کنیم که در کار‌هایی مانند فروشگاه مواد غذایی یا مدارس کار می‌کنند که نمی‌شود خیلی آن‌ها را در برابر کووید ایمن کرد. مگر آن که دولت از این افراد حمایت مالی کند، افراد بیشتری در این وضعیت غیرممکن قرار خواهند گرفت که مجبور خواهند شد بین تامین منابع مالی و حفاظت از سلامت خود یکی را انتخاب کنند.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید