از بین رفتن سلول‎‌های سرطانی با سم زنبور عسل

از بین رفتن سلول‎‌های سرطانی با سم زنبور عسل

سرطان سه‌گانه منفی، یکی از بدخیم‌ترین انواع سرطان پستان، ۱۰ تا ۱۵ درصد سرطان‌های پستان را تشکیل می‌دهد و معمولا آن را با جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی معالجه می‌کنند.

کد خبر : ۸۴۱۷۲
بازدید : ۷۸۴۴
از بین رفتن سلول‎‌های سرطانی با سم زنبور عسل
دانشمندان استرالیایی می‌گویند در شرایط آزمایشگاهی سم زنبور عسل، سلول‌های مهاجم سرطان پستان را از بین می‌برد. آن‌ها این سم و ترکیب موجود در آن به نام ملیتین را، برای دو نوع سرطان پستان که درمانشان سخت است به کار گرفتند؛ "منفی سه‌گانه" و "HER ۲-مازاد".

این یافته "مهیج" توصیف شده است، ولی دانشمندان هشدار می‌دهند که به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

این تحقیق در موسسه پژوهش‌های پزشکی هری پرکینز در استرالیای غربی انجام و در نشریه "سرطان‌شناسی دقیق نیچر" منتشر شده است. پژوهش‌هایی که در این نشریه منتشر می‌شوند همتاداوری می‌شوند.

سرطان‌های پستان منفی سه‌گانه و HER ۲-مازاد سرطان‌های کمیاب‌تری هستند، اما میزان مرگشان بالاتر است. منفی سه‌گانه یعنی رشد سلول سرطانی پستان به هورمون‌های استروژن و پروژسترون و پروتئین HER ۲ وابسته نیست. HER ۲-مازاد یعنی ازدیاد پروتئین HER ۲ که باعث رشد سریع و متاستاز سلول سرطانی پستان می‌شود.

سرطان سه‌گانه منفی، یکی از بدخیم‌ترین انواع سرطان پستان، ۱۰ تا ۱۵ درصد سرطان‌های پستان را تشکیل می‌دهد و معمولا آن را با جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی معالجه می‌کنند.

سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در زنان در تمام دنیا است. در شرایط آزمایشگاهی هزاران ترکیب شیمیایی وجود دارند که می‌توانند با سلول‌های سرطانی مقابله کنند، ولی دانشمندان می‌گویند تعداد اندکی از آن‌ها را می‌توان برای درمان در انسان بکار گرفت.

پیش از این معلوم شده بود که سم زنبور در بعضی انواع سرطان مانند ملانوما (نوعی سرطان پوست) می‌تواند خواص ضدسرطان داشته باشد.
از بین رفتن سلول‎‌های سرطانی با سم زنبور عسل
کی‌یرا دافی دانشجوی ۲۵ ساله دکترا این پژوهش را سرپرستی کرده

آن‌ها سم بیش ازسیصد نوع زنبور عسل و خرزنبور را آزمایش کردند. کی‌یرا دافی دانشجوی ۲۵ ساله دکترا که این پژوهش را سرپرستی کرده می‌گوید سم زنبور عسل "بسیار قوی" است. این سم در یک غلطت خاص در عرض یک ساعت با کمترین آسیب به سلول‌های دیگر، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد، البته با افزایش غلظت سمیت آن برای سلول‌های سالم افزایش پیدا می‌کند.

این پژوهشگران همچنین دریافتند که ملیتین خود به تنهایی می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را متوقف یا مختل کند. ملیتین طبیعی در سم زنبور عسل وجود دارد، ولی می‌توان آن را مصنوعی هم ساخت.

آیا در آینده می‌توان از این یافته استفاده کرد؟
پروفسور پیتر کلینکن دانشمند ارشد دولت استرالیای جنوبی این تحقیق را "بسیار هیجان‌انگیز" توصیف کرد: "ویژگی جالب توجه این پژوهش این است که نشان می‌دهد چگونه ملیتین، راه‌های پیام‌رسانی را در داخل سلول سرطانی پستان مختل می‌کند و تکثیر سلولی را کاهش می‌دهد. این مثال بارز دیگری است که در درمان بیماری‌های انسان می‌توان از ترکیب‌های طبیعی استفاده کرد".

با این حال این پژوهشگران هشدار داده‌اند که برای بررسی کارآیی این سم به عنوان داروی ضد سرطان، به تحقیقات بیشتری احتیاج است.

سایر محققان سرطان هم موافقند. الکس سواربریک دانشیار موسسه تحقیقات پزشکی گاروان در سیدنی به بی‌بی‌سی گفت: "هنوز اول کار است. ترکیب‌های بسیاری می‌توانند سلول سرطانی پستان را در ظرف آزمایشگاهی یا موش از بین ببرند، ولی تا رسیدن به چیزی که بتواند رویه درمان بالینی را تغییر دهد فاصله زیادی داریم".
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید