روز سیاه برای غول‌های تکنولوژی

روز سیاه برای غول‌های تکنولوژی

گزارش‌ها نشان می‌دهد که همه‌گیری ویروس کرونا و خانه‌نشینی انسان‌ها در سراسر جهان، تاثیر زیادی بر افزایش ارزش سهام شرکت‌های بزرگی مانند آمازون برجا گذاشته و با توجه به شرایطی که این روز‌ها بر جهان حاکم است، به نظر می‌رسد که این روند همچنان ادامه داشته باشد.

کد خبر : ۸۴۱۹۵
بازدید : ۹۰۲۴
روز سیاه برای غول‌های تکنولوژی
سهام شرکت‌های تکنولوژی که وزنه مهمی در بازار سهام آمریکا به حساب می‌آیند و تابستان امسال رکورد رشد جدیدی ثبت کردند، از روز پنج‌شنبه به سرعت سقوط کرده‌اند. این اتفاق باعث سقوط ۵ درصدی شاخص نزدک (Nasdaq) شد تا به این ترتیب بزرگ‌ترین سقوط این شاخص از ماه ژوئن باشد.
سهام شرکت اپل که در ماه اخیر رشد چشمگیری داشت، حالا با کاهش ۸ درصدی باعث کاهش بیش از ۱۵۰ میلیارد دلاری ارزش بازار شرکت سازنده آی‌فون شده است. این درحالی است که شرکت‌های آمازون، آلفابت و مایکروسافت هم هر کدام بیش از ۴ درصد کاهش قیمت سهام‌شان را در این چند روز تجربه کرده‌اند.
حتی سوپراستار‌های دوران کرونا مانند تسلا و زوم هم از این جریان جان سالم به در نبرده‌اند. این سقوط ارزش سهام شرکت‌های بزرگ یادآور شرایط مشابهی است که در ماه مارس گذشته و با اوج شیوع ویروس کرونا در جهان، ایجاد شده بود.

بررسی‌های استادان دانشکده اقتصاد دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که پنج شرکت بزرگ آمریکا یعنی اپل، آمازون، مایکروسافت، آلفابت و فیس‌بوک روی هم رفته ارزش بازاری حدود ۸ تریلیون دلار دارند، اما به‌طور متوسط ۴۴ برابر درآمد پیش‌بینی‌شده‌شان در بازار معامله می‌شوند.
با وجود آنکه محرک‌های پولی و مالی کمک کرده است تا بازار از ماه مارس گذشته به تدریج روند بهبود را طی کند، اما بعضی از سرمایه‌گذاران و تحلیلگران درباره اصلاحی که عقب‌افتاده است، نگرانی‌های جدی دارند؛ به خصوص با بررسی زخم‌های عمیق اقتصادی به جا مانده از گسترش ویروس کرونا که انتظار می‌رود موج دوم آن در اواخر سال‌جاری میلادی اوج بگیرد.
این در حالی است که بازار در انتظار تلاطم‌های ناشی از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در اوایل نوامبر امسال هم هست.

سهام شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در ماه‌های اخیر با تقاضای انبوهی از سرمایه‌گذاران مواجه بوده است، اما همچنان دیدگاه‌های متفاوتی درباره ثبات و رشد دوباره آن‌ها وجود دارد. بعضی معتقدند که با ادامه چنین شرایطی باید منتظر نوسان قیمت بیشتری هم بود، در حالی که بعضی دیگر انتظار دارند با وجود تقاضای بالای سرمایه‌گذاران قیمت سهام این شرکت‌ها دوباره رو به افزایش بگذارد.
«آلیسیا لوین» استراتژیست ارشد موسسه مدیریت سرمایه‌گذاری BNY Mellon در این مورد می‌گوید: «پنج‌شنبه روز زشتی بود. سهام شرکت‌های تکنولوژی در ماه‌های اخیر رشد خوبی داشتند، اما به نظر می‌رسد این روند اصلاح درست و بجا بوده است.» شاخص S&P ۵۰۰ کاهش ۵/ ۳ درصدی، شاخص نزدک کاهش ۵ درصدی و شاخص صنعتی داو جونز کاهش حدود ۳ درصدی داشته‌اند.
با این حال، اما جمعه دومین روز کاهش قیمت سهام شرکت‌های تکنولوژی بود، هرچند در آخرین ساعت‌ها افزایش اندک خریداران سهام شرکت‌های اپل و تسلا باعث شد تا کمی از ضرر هفته بد وال‌استریت جبران شود. شاخص نزدک که در روز پنج‌شنبه کاهش ۵ درصدی داشت، در ابتدای روز جمعه ۵ درصد دیگر هم سقوط کرد. با این حال، اما در پایان روز این کاهش به ۳/ ۱ درصد رسید.

سهام شرکت اپل که بزرگ‌ترین شرکت آمریکایی در دنیا به حساب می‌آید، قرار بود تابستان امسال را با اعداد و ارقام مثبت به پایان برساند. با این حال، اما قیمت سهام اپل با کاهش ابتدایی ۶ درصدی در نهایت روز پنج‌شنبه تا ۸ درصد سقوط کرد. در روز جمعه و در کمتر از ۲ روز ارزش بازار این شرکت تا بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.
شرکت تولیدکننده خودرو‌های الکتریکی تسلا هم با موج بزرگی از فروش سهم‌هایش در روز جمعه مواجه شد، البته قیمت سهام آن تا پیش از بسته شدن بازار در روز جمعه رشد ۸/ ۲ درصدی را هم تجربه کرد.

شاخص S&P ۵۰۰ روز جمعه را با کاهش ۸/ ۰ درصدی به پایان رساند و این اتفاق متاثر از تمرکز سرمایه‌گذاران بر گزارش وضعیت استخدامی در آمریکا بود که نشان داد در ماه آگوست بزرگ‌ترین اقتصاد جهان ۴/ ۱ میلیون شغل جدید ایجاد کرده است.
این آمار با پیش‌بینی‌های اقتصاددانان مطابقت داشته و کمک قابل‌توجهی به بهبود نرخ بیکاری در این کشور کرده است تا به این ترتیب از ۲/ ۱۰ درصد در ماه جولای به ۴/ ۸ درصد برسد.

کاهش قیمت سهام شرکت‌های تکنولوژی به‌طور طبیعی روی بازار تاثیرگذار است و سرمایه‌گذاران این موضوع را به خوبی می‌دانند. به همین خاطر هم هست که بسیاری از آن‌ها منتظر مانده‌اند تا قیمت سهام این شرکت‌ها یک بار دیگر در مسیر رشد قرار بگیرد.
با این همه جالب است بدانید که این افت قیمت سهام شرکت‌های تکنولوژی باعث شده است بزرگان این صنعت که اغلب در دسته ثروتمندترین مردان جهانند، شاهد سقوط چشمگیر ارزش دارایی‌هایشان باشند.

با افت ۵ درصدی شاخص سهام S&P ۵۰۰ در روز گذشته، مردان ثروتمند دنیای تکنولوژی در مجموع ۲۵ میلیارد دلار ضرر کرده‌اند. در ماه‌های اخیر، رشد چشمگیر ارزش سهام شرکت‌های بزرگ تکنولوژی باعث شد میلیارد‌ها دلار به ثروت افرادی مانند «جف بزوس» مدیرعامل آمازون و «ایلان ماسک» مدیرعامل تسلا اضافه شود.
اما این ثروت‌های ده‌ها میلیاردی به یک باره در روز پنج‌شنبه تحت تاثیر افت شاخص S&P ۵۰۰ قرار گرفت تا روی هم رفته حدود ۲۵ میلیارد دلار از ثروت بزوس، ماسک، زاکربرگ و گیتس کم شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که همه‌گیری ویروس کرونا و خانه‌نشینی انسان‌ها در سراسر جهان، تاثیر زیادی بر افزایش ارزش سهام شرکت‌های بزرگی مانند آمازون برجا گذاشته و با توجه به شرایطی که این روز‌ها بر جهان حاکم است، به نظر می‌رسد که این روند همچنان ادامه داشته باشد.
به لطف عملکرد موفق آمازون در ماه‌های اخیر، سرمایه جف بزوس مدیرعامل این شرکت به ۲۰۷ میلیارد دلار رسیده است. او حالا طبق شاخص میلیاردر‌های بلومبرگ، ثروتمندترین مرد جهان است. بزوس چندی پیش در مصاحبه‌ای عنوان کرد: «آنچه طی ۲۵ سال اخیر در آمازون اتفاق افتاد، فراتر از تصورات من بود. من همیشه به‌دنبال راه‌اندازی یک شرکت بودم، اما نه شرکتی -با این عظمت- که امروز شاهد آن هستیم.»

با این اوصاف چند روز اخیر، ساعت‌ها و لحظات بدی برای بزوس و مدیران هم رده‌اش در دیگر غول‌های دنیای تکنولوژی بوده است.
روز سیاه برای غول‌های تکنولوژی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید