بایدها و نبایدهای احترام به همسر

بایدها و نبایدهای احترام به همسر

شما لازم است در تصمیمات مشترک مثل یک تیم فکر کنید و حتی در تصمیم‌های شخصی خود، همسرتان را مدنظر قرار دهید. با این نوع نگاه شما می‌توانید به‌جای اینکه همسرتان را در تضاد با خواسته‌های خود بدانید، به سوی اهدافی حرکت کنید که به نفع هر دوی شما باشد. در یک تیم قوی زمان‌هایی که یک مشکل یا اختلاف نظر وجود دارد؛ افراد با یکدیگر به صورت مهربانانه و محترمانه برخورد می‌کنند. بهتر است در صحبت‌هایتان راجع به تصمیمات مشترک کمتر از کلمه «من» و بیشتر از «ما» استفاده کنید و در یک جبهه حرکت کنید.

کد خبر : ۸۴۲۳۰
بازدید : ۱۱۷۶
فرادید | حرمت زندگی یکی از بنیان‌های خانواده است و لازم است برای حفظ آن بین شما و همسرتان یک «ما» شکل بگیرد و برای حفظ این «ما» باید حقوق یکدیگر را بشناسید. شناخت حقوق یکدیگر و دانستن باید‌ها و نباید‌های زندگی مشترک نیاز به آگاهی‌هایی دارد.

شما لازم است در تصمیمات مشترک مثل یک تیم فکر کنید و حتی در تصمیم‌های شخصی خود، همسرتان را مدنظر قرار دهید. با این نوع نگاه شما می‌توانید به‌جای اینکه همسرتان را در تضاد با خواسته‌های خود بدانید، به سوی اهدافی حرکت کنید که به نفع هر دوی شما باشد.

در یک تیم قوی زمان‌هایی که یک مشکل یا اختلاف نظر وجود دارد؛ افراد با یکدیگر به صورت مهربانانه و محترمانه برخورد می‌کنند. بهتر است در صحبت‌هایتان راجع به تصمیمات مشترک کمتر از کلمه «من» و بیشتر از «ما» استفاده کنید و در یک جبهه حرکت کنید.

قرار نیست دو نفر همیشه با هم اتفاق‌نظر داشته باشند. قرار به این است که در زمان برخورد با اختلاف‌نظر‌ها چطور موضع خود را توضیح می‌دهند و چطور نظر فرد مقابل را نقد می‌کنند. مثلا «این کار خیلی احمقانه است یا اینکه آدم باید خیلی احمق باشه که همچین کاری بکنه» چیز‌هایی هستند که باعث می‌شود تا همسرتان خود را از شما جدا کند و حالتی تدافعی بگیرد.

می‌توانید از جملات بهتری مثل «می‌فهمم چرا این حرف رو می‌زنی» یا «خب من می‌گم یه نکته‌ای هست که قضیه رو تغییر می‌ده» برای یک گفت‌وگوی سازنده استفاده کنید.

با تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارید کنار بیایید و به این تفاوت‌ها احترام بگذارید

هرچه بیشتر از آغاز زندگی مشترک‌تان بگذرد، متوجه خواهید شد که در برخی زمینه‌ها اصلاً هیچ شباهتی به همسرتان ندارید. ممکن است همسرتان وسواسی و خجالتی باشد، در حالی‌ که خودتان شلخته و اجتماعی هستید. شاید بتوانید خودتان را اندکی تغییر دهید و با ویژگی‌های همسرتان سازگارتر شوید، اما مطمئن باشید که هرگز نمی‌توانید کاملاً تغییر کنید. پس یاد بگیرید تفاوت‌های یکدیگر را بپذیرید و به این تفاوت‌ها احترام بگذارید تا خدشه‌ای به روابط‌تان وارد نشود.

از محبت‌های همسرتان قدردانی کنید

از همراهی و حمایت همسرتان قدردانی کنید و بگذارید بداند که سپاسگزارش هستید. به جای اینکه مدام نِق بزنید و دائما از مشکلاتی که در زندگی مشترک‌تان دارید شاکی باشید، نیمه‌ی پر لیوان را هم ببینید. مثلاً اگر همیشه همسرتان با خوش‌رویی به استقبال‌تان می‌آید، غذایی را که دوست دارید برای‌تان می‌پزد و در هر شرایطی پای صحبت‌های‌تان می‌نشیند، باید سعی کنید به طریقی نشانش دهید که متوجه همراهی و حمایتش هستید. مستقیما تشکر کنید یا اینکه یک یادداشت مهربانانه بنویسید.

به خودتان احترام بگذارید

کسی که به خودش احترام نمی‌گذارد، با همسرش هم نمی‌تواند محترمانه برخورد کند. احترامِ به خود رمز پیروزی در روابط زن و شوهری و به طور کلی زندگی است. به بدن خود احترام بگذارید و از رفتارهای پرخطری که برای‌تان بی‌احترامی به همراه خواهند آورد بپرهیزید. مثلاً دخانیات مصرف نکنید و با دیگران گلاویز نشوید.

وقتی به اختلاف نظر برمی‌خورید، به جای مشاجره، مصالحه کنید

برای اینکه احترام همسرتان را حفظ کنید، باید یاد بگیرید در مواقعی که به اختلاف نظر برمی‌خورید به مصالحه برسید. اگر قصد دارید در مورد قضیه‌ای یک تصمیم مشترک بگیرید، ابتدا باید صحبت‌های همدیگر را به دقت بشنوید و از موضع یکدیگر کاملا باخبر شوید. فقط در این صورت است که می‌توانید جوانب مثبت و منفی قضیه را به شکلی محترمانه به بحث بگذارید و در نهایت به نتیجه‌ای برسید که خوشایند هر دو نفرتان باشد.

به جای اینکه حرف‌تان را به قیمت جریحه‌دار کردن احساسات همسرتان به کُرسی بنشانید، سعی کنید به مصالحه برسید تا طرف مقابل‌تان را هم خشنود کرده باشید.

هم خودتان و هم همسرتان تمرین کنید که جوابگوی اشتباهات‌تان باشید

هم خودتان و هم همسرتان باید یاد بگیرید که مسئولیت رفتارهای‌تان را بپذیرید و جوابگوی اشتباهات‌تان باشید. اینکه در صورت به خطا رفتن فقط عذرخواهی کنید کافی نیست، بلکه باید کاملا آگاه باشید که کدام رفتارهای‌تان موجب رنجش همسرتان می‌شوند و در مقابل، همسرتان نیز باید بداند که از کدام رفتار‌های ریز و درشتش رنجیده‌خاطر می‌شوید.

۲. راهکارهایی برای احترام به همسر
وقتی اشتباهی مرتکب می‌شوید عذرخواهی کنید
یاد بگیرید خودتان را به جای همسرتان تصور کنید
شنونده‌ی خوبی باشید به خط قرمزهای همسرتان احترام بگذارید
به همسرتان کمک کنید تا اهدافش را تحقق ببخشد
با همسرتان همدردی کنید
تحت هیچ شرایطی به همسرتان دروغ نگویید گاهی وقت‌ها بگذارید همسرتان با خودش خلوت کند

۳. نبایدهای زندگی مشترک

همسرتان را در جمع خجالت‌زده نکنید
پشت سر همسرتان نزد دیگران بدگویی نکنید

نگذارید احساسات منفی‌تان تلمبار شوند

احساسات همسرتان را با تعریف و تمجیدهای بی‌جا از همجنس‌هایش جریحه‌دار نکنید
نسبت به محبت‌های همسرتان بی‌اعتنا نباشید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید