چطور سفر هوایی ایمن دردوران کرونا داشته باشیم؟

چطور سفر هوایی ایمن دردوران کرونا داشته باشیم؟

اگر بخواهیم محکم‌کاری بیشتری کنیم باید دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده شخصی خودمان را به درون هواپیما بیاوریم. فقط باید از دستمال‌هایی استفاده کنیم که ضدکرونا بودنشان روی بسته آن‌ها درج شده باشد.

کد خبر : ۸۴۲۸۶
بازدید : ۶۷۶۸
چطور سفر هوایی ایمن دردوران کرونا داشته باشیم؟
۵۰‌درصد هوا پس‌از خروج از هواپیما با تلمبه به درون آن بازگردانده می‌شود، اما از فیلتر‌هایی می‌گذرد که در اتاق‌های جراحی استفاده می‌شوند

با توجه به آن که همه‌گیری جهانی کرونا همچنان ادامه دارد، شرکت‌های هواپیمایی برای ضدعفونی کردن هواپیما‌ها قبل از پرواز به ضدعفونی‌کننده‌های قوی متوسل می‌شوند.

در شرکت هواپیمایی کاتای پاسفیک هنگ‌کنگ که از لغو پروازهایش به سرزمین اصلی چین لطمه دیده است، سطوح درون هواپیما شامل میز‌های غذا و دسته صندلی‌ها را بعد از هر تک‌پرواز ضدعفونی می‌کنند. هواپیمایی را هم که مشخص شده باشد مسافر مبتلا به کرونا را به مقصد رسانده است بیشتر و عمیق‌تر ضدعفونی و تمیز می‌کنند.

شرکت هواپیمایی کانتاس از ماده ضدعفونی کننده وایراکلین استفاده می‌کند که از «هپاتیت ب» تا ویروس «تب‌خال» را از بین می‌برد. این شرکت هواپیمایی استرالیا بعد از هر پرواز زیرسری‌ها، پتو‌ها و روکش بالش‌ها را هم عوض می‌کند.

شرکت هواپیمایی کره جنوبی نیز در ضدعفونی کردن هواپیما‌های خود کم نمی‌گذارد و از محلول پاک‌کننده ام‌دی-۱۲۵ استفاده می‌کند که به گفته شرکت سازنده‌اش باکتری‌ها و ویروس‌های مختلف از اچ‌آی‌وی گرفته تا سرخک را از بین می‌برد.

اما مسافران هم خودشان برای محکم‌کاری می‌توانند احتیاط‌های بیشتری به خرج دهند.

احتمال ابتلا به کرونا در هواپیما چقدر است؟
خطر ابتلا به کرونا هنگام مسافرت هوایی نسبتاً کم است، مگر آن که درست کنار فرد مبتلا به کرونا نشسته باشیم.

حین پرواز از بیرون هوای تازه وارد هواپیما می‌کنند که عاری از عفونت است، زیرا هم در ارتفاعی که هواپیما پرواز می‌کند میکروب‌های اندکی وجود دارد و هم این که به گفته مرکز جلوگیری از بیماری‌های اروپا (ای‌سی‌دی‌سی) هوای ورودی را تا دمای بیش از ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند.

حدود ۵۰ درصد هوا پس از خروج از هواپیما با تلمبه به درون آن بازگردانده می‌شود، اما قبل از آن از درون فیلتر می‌گذرد که مشابه فیلتر مورد استفاده در اتاق‌های جراحی هستند.

یعنی اگر هنگام پرواز با هواپیما میکروبی هم به ما سرایت کند احتمالاً از فرد مبتلا یا سطوح درون هواپیما است.

مدت ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح چقدر است؟
به گفته سازمان جهانی بهداشت (دبلیو. اچ. او) روشن نیست که این نوع ویروس کرونا یعنی کووید-۱۹ چه مدت می‌تواند روی سطوح دوام بیاورد.

ولی به نظر می‌رسد شبیه سایر انواع ویروس کرونا باشد یعنی مدت ماندگاری آن چند ساعت تا چند روز است.
برای ضدعفونی کردن صندلی‌ام در هواپیما می‌توانم کاری بکنم؟
شرکت‌های هواپیمایی از آغاز شیوع کرونا روال‌های نظافتی خودشان را افزایش چشم‌گیری داده‌اند، اما برخی مسافران هم ممکن است دوست داشته باشند خودشان هم برای رعایت احتیاط کاری انجام دهند.

اگر بخواهیم محکم‌کاری بیشتری کنیم باید دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده شخصی خودمان را به درون هواپیما بیاوریم. فقط باید از دستمال‌هایی استفاده کنیم که ضدکرونا بودنشان روی بسته آن‌ها درج شده باشد.

کلی ای. رینولدز میکروب‌شناس و استاد دانشگاه آریزونا در مصاحبه با پوینتز گای می‌گوید: «از بین بردن ویروس کرونا واقعاً آسان است. تحقیقات نشانگر آن است که دستمال‌های مرطوب و مواد ضدعفونی‌کننده دست می‌توانند باکتری‌ها و ویروس‌هایی بسیار سخت‌جان‌تر از ویروس کرونا را هم از بین ببرند.»

باید به تمام سطوح غیرمتخلخل که با دست در تماس هستند مثل دسته صندلی و سینی دستمال مرطوب کشید. اگر کنار پنجره نشسته باشیم که بهترین جا برای دوری از میکروب‌های منحوس است دیواره‌ها و پرده‌ها را هم نباید از قلم بیندازیم.

دستورعمل مندرج روی دستمال‌های مرطوب را نیز باید حتماً خوانده باشیم، چون در برخی موارد باید سطح مورد نظر به مدت چند دقیقه مرطوب باقی بماند تا عملیات ضدعفونی کارساز باشد.

ضدعفونی کردن صندلی‌های مبلی دشوارتر است، زیرا دستمال مرطوب برای چنین سطوحی کارساز نیست و آن‌هایی که نگران هستند، می‌توانند از روکش‌های شست‌وشوپذیر صندلی استفاده کنند.

البته موثرترین کار همچنان شستن مکرر دست با آب و صابون یا ژل‌های الکلی است.

ارزش دارد که از دستکش استفاده کنیم؟
بعید است که در سفر‌های هوایی دستکش بتواند از ما حفاظت کند. سخنگوی سازمان بهداشت عمومی انگلستان در مصاحبه گفت: «سازمان بهداشت عمومی انگلستان استفاده از دستکش را برای محافظت در برابر کووید-۱۹ به مردم عادی توصیه نمی‌کند.

آن‌هایی که نگران انتقال بیماری‌های واگیر هستند باید به نظافت مطلوب شخصی، بهداشت تنفسی و نظافت دست‌ها اولویت بدهند.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید