افت فاجعه‌بار جمعیت حیات وحش

افت فاجعه‌بار جمعیت حیات وحش

در سال ۲۰۱۹ یک هیات میان دولتی از دانشمندان نتیجه گیری کرد که یک میلیون گونه (۵۰۰ هزار حیوان و گیاه و ۵۰۰ هزار نوع حشره) در معرض انقراض هستند که گاه ظرف چند دهه آینده اتفاق خواهد افتاد.

کد خبر : ۸۴۳۶۶
بازدید : ۲۵۵۹۲
افت فاجعه‌بار جمعیت حیات وحش
حیات وحش از جهات مختف از جمله نابودی زیستگاه‌ها در معرض خطر است

گروه حفاظت از محیط زیست "دبلیو دبلیو اف" در گزارشی عمده می‌گوید که جمعیت حیات وحش جهان در مدتی کمتر از ۵۰ سال بیش از دو سوم کاهش پیدا کرده است. این گزارش می‌گوید که نشانه‌ای از کاهش سرعت این "افت فاجعه بار" دیده نمی‌شود و اخطار می‌دهد که انسان با سرعتی بی سابقه در حال تخریب طبیعت است.

تانیا استیل مدیر عامل "دبلیو دبلیو اف" می‌گوید حیات وحش با سوزاندن جنگل ها، صید بی رویه آبزیان و نابودی نواحی طبیعی "درحال سقوط آزاد است. "

"ما درحال تخریب جهان خود هستیم، و سلامت، امنیت و بقای خود در زمین را به خطر انداخته ایم. حالا طبیعت در حال ارسال درخواست کمکی عاجزانه است و وقت برای این کار تنگ است. "

معنی این اعداد چیست؟
این گزارش وضعیت هزاران گونه مختلف حیات وحش که محققان حفاظت از محیط زیست در زیستگاه‌های اطراف جهان زیر نظر دارند را بررسی کرد. آن‌ها به طور میانگین افت ۶۸ درصدی بیش از ۲۰ هزار جمعیت پستانداران، پرندگان، دوزیست ها، خزندگان و ماهی‌ها از سال ۱۹۷۰ را ثبت کردند.

دکتر اندرو تری مدیر حفاظت از محیط زیست در انجمن جانورشناسی لندن (زی اس ال) که این داده‌ها را فراهم می‌کند گفت: این افت گواه روشن خساراتی است که فعالیت انسانی به جهان طبیعی وارد می‌کند. او افزود: "اگر این روال ادامه پیدا کند، سقوط جمعیت‌ها بدون شک ادامه خواهد یافت، حیات وحش را به سوی انقراض می‌برد و سلامت اکوسیستم‌هایی که به آن‌ها تکیه داریم را به خطر می‌اندازد. "

این گزارش می‌گوید همه گیری کووید-۱۹ یادآور جدی رابطه تناتنگ انسان و طبیعت است. عواملی که تصور می‌شود منجر به ظهور همه گیری‌ها می‌شود - از جمله نابودی زیستگاه‌های طبیعی و تجارت حیات وحش - از دیگر عوامل افت حیات وحش است.

افت فاجعه‌بار جمعیت حیات وحش
طوطی خاکستری آفریقایی به دلیل تجارت حیات وحش و نابودی زیستگاه در معرض خطر است

شواهد به دست آمده از مدل‌سازی‌های جدید نشان می‌دهد که امکان متوقف کردن و حتی معکوس کردن روند نابودی زیستگاه‌ها و جنگل زدایی وجود دارد، به شرطی که بشر گام‌های عاجلی در زمینه حفاظت از محیط زیست و تغییر شیوه تولید و مصرف مواد غذایی بردارد.

سر دیوید اتنبورو طبیعت‌گرا و مجری تلویزیونی در بریتانیا گفت که آنتروپوسین، یا همان عصر زمین شناسی جدیدی که مشخصه آن پدیدار شدن آثار فعالیت انسانی بر زمین و اکوسیستم هاست، می‌تواند لحظه‌ای باشد که انسان به توازنی با جهان طبیعی دست می‌یابد و به نگهبان سیاره بدل می‌شود.

او گفت: "این کار نیازمند تغییرات سیستماتیک در چگونگی تولید غذا، تولید انرژی، مدیریت اقیانوس‌ها و استفاده از مواد است. "

تازه‌ترین مستند او در مورد انقراض قرار است روز یکشنبه ۱۳ سپتامبر در ساعت ۲۰:۰۰ از کانال بی بی سی یک در بریتانیا پخش شود.

محاسبه میزان نابودی
اندازه گیری کلیه انواع گونه‌های حیات در زمین پیچیده است، و راه‌های مختلفی برای سنجش آن وجود دارد. این محاسبات در کنار هم شواهدی از نابودی تنوع زیستی با سرعتی بی سابقه در تاریخ انسان به دست می‌دهد. این گزارش تازه از شاخصی استفاده می‌کند که نشان می‌دهد آیا جمعیت حیات وحش درحال افزایش است یا کاهش. این روش شمار گونه‌های نابود شده یا انقراض‌ها را نشان نمی‌دهد.
افت فاجعه‌بار جمعیت حیات وحش
گوریل‌ها در کنگوه در معرض شکار غیرقانونی هستند

بزرگترین افت در نواحی استوایی در جریان بوده است. افت ۹۴ درصدی در آمریکای لاتین و کارائیب بزرگترین مورد در کل جهان است، که عمدتا از تهدید خزندگان، دوزیست‌ها و پرندگان ناشی می‌شود. لوئییس مک‌ری از "زی اس ال" گفت: "این گزارش به تصویر جهانی نگاه می‌کند؛ و به نیاز برای اقدام عاجل به منظور معکوس کردن این روند‌ها اشاره می‌کند. "

سایر مقیاس‌ها درباره نابودی طبیعت چه می‌گوید؟
داده‌های مربوط به انقراض توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست (آی یو سی ان) جمع آوری می‌شود که وضعیت بیش از ۱۰۰ هزار گونه گیاه و حیوان را برآورد کرده است و می‌گوید بیش از ۳۲ هزار گونه در معرض خطر انقراض هستند.

در سال ۲۰۱۹ یک هیات میان دولتی از دانشمندان نتیجه گیری کرد که یک میلیون گونه (۵۰۰ هزار حیوان و گیاه و ۵۰۰ هزار نوع حشره) در معرض انقراض هستند که گاه ظرف چند دهه آینده اتفاق خواهد افتاد.

سازمان ملل قرار است سه شنبه آینده تازه‌ترین ارزیابی خود از وضعیت جهان طبیعی را منتشر کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید