باید و نبایدهای درمان دیسک کمر

باید و نبایدهای درمان دیسک کمر

باید و نبایدهای دیسک کمر؛ شاید کمی برایتان عجیب باشد، اما واقعیت این است که بیشتر وسایلی که در طول روز با آن‌ها در ارتباط هستیم می‌توانند در جلوگیری از انواع دیسک‌ها و حتی پیشگیری از حاد شدن وضعیت بیماری موثر باشند. به این ترتیب تمامی وسایلی که رابطه مستقیم با نشستن، قرار گرفتن زاویه گردن، ایستادن، خم و راست شدن، خوابیدن و راه رفتن ما دارند، می‌توانند در بهبود وضعیت بیماری دیسک و حتی آرتروز موثر باشند.

کد خبر : ۸۴۴۷۱
بازدید : ۱۱۰۴۸
باید و نبایدهای دیسک کمر
فرادید | همه بیماران و پزشکان تمام تلاش خود را می‌کنند که بیماری دیسک کمر تا مرحله رسیدن به عمل جراحی پیشرفت نکند. مهم‌ترین چیزی که می‌تواند در مقابله و حتی پیشگیری از دیسک کمر موثر باشد سبک زندگی فرد است. در این مطلب قرار است با هم اصلی‌ترین راهکار حفظ سلامت و ساده‌ترین نکات مربوط به آن را یاد بگیریم و در زندگی روزمره خود از آن‌ها استفاده کنیم.

شاید کمی برایتان عجیب باشد، اما واقعیت این است که بیشتر وسایلی که در طول روز با آن‌ها در ارتباط هستیم می‌توانند در جلوگیری از انواع دیسک‌ها و حتی پیشگیری از حاد شدن وضعیت بیماری موثر باشند. به این ترتیب تمامی وسایلی که رابطه مستقیم با نشستن، قرار گرفتن زاویه گردن، ایستادن، خم و راست شدن، خوابیدن و راه رفتن ما دارند، می‌توانند در بهبود وضعیت بیماری دیسک و حتی آرتروز موثر باشند.

استفاده از تشک طبی مناسب، بهترین گزینه برای جلوگیری از دیسک کمر

سبک زندگی سالم، درمان همه بیماری هاست و عموما افراد در رعایت این عامل سهل انگاری می‌کنند. به همین دلیل آمار افراد مبتلا به دیسک‌های کمر و گردن، چاقی یا بیماری‌های دیگر روز به روز افزایش می‌باید. طرز صحیح راه رفتن و نشستن مهم‌ترین عاملی است که در جلوگیری و بهبود بسیاری از بیماری‌ها خصوصا دیسک کمر و گردن نقش مهمی ایفا می‌کند. نحوه خوابیدن، زاویه گردن هنگام نشستن، تماشای تلویزیون یا کار کردن جزو مواردی است که باید به آن‌ها توجه کافی صورت گیرد.

استفاده از تشک طبی استاندارد، میز کار با ارتفاع مناسب، صندلی‌هایی با طراحی صحیح و ارگونومیک جزو مهم‌ترین وسایلی هستند که باید در انتخاب آن‌ها دقت لازم انجام شود. تشک و بالش از جمله وسایلی هستند که بدن ما بیش از ۸ ساعت در شبانه روز روی آن بی حرکت قرار می‌گیرد. پس فراموش نکنیم که صرف هزینه کافی برای این موارد جزو چیز‌هایی است که سلامتی ما را در پی خواهند داشت.

آیا مبل شنی برای افرادی که دیسک کمر دارند مناسب است؟

مبل شنی یکی از جدید‌ترین کالا‌هایی است که به تازگی در دکوراسیون خانه‌ها از آن استفاده می‌شود. با وجود اینکه مبل‌های شنی ظاهر بسیار راحتی دارند، اما آیا استفاده از آن برای افرادی که دچار عارضه دیسک کمر هستند هم پیشنهاد می‌شود؟

طراحی‌های مبل‌های شنی گوناگون است؛ اما اصلی‌ترین چیزی که برای داشتن یک مبل شنی اهمیت دارد، راحتی و ارگونومیک بودن آن است. مبل‌های شنی استاندارد به گونه‌ای طراحی می‌شوند که دارای رویه صاف و وسط گود باشند.

البته فراموش نکنید مهم‌ترین چیزی که باید در نظر گرفته شود نحوه نشستن صحیح روی این مبل‌ها یا هر صندلی دیگر است. شما نیز می‌توانید این صندلی‌های دکوراتیو را در رنگ‌های مختلف با توجه به دکوراسیون فضایی که دارید سفارش بدهید.
باید و نبایدهای دیسک کمر

اگر دیسک کمر دارید این موارد را در لیست خرید لوازم خانه قرار بدهید

توجه به خم و راست شدن، میزان فشار وارد شده به کمر و زانو و همچنین زاویه آن‌ها جزو مهم‌ترین مواردی است که بیماران مبتلا به دیسک کمر باید آن را رعایت کنند. عمدتا در این شرایط کمر نباید تا جای ممکن خم شود. خصوصا بیمارانی که دیسک آن‌ها در مرحله حاد و دردناک قرا دارد به هیچ عنوان نمی‌توانند کمر خود را خم کنند. در این زمان اهمیت حضور وسایل استاندارد و همچنین لوازمی که استفاده از آن‌ها برای بیماران راحت باشد، به خوبی احساس می‌شود.

یکی دیگر از مهم‌ترین وسایلی که برای آن دسته از افرادی که از کمر درد رنج می‌برند پیشنهاد می‌شود، استفاده از جالباسی ایستاده است که برای خانه همه سالمندان و بیماران مبتلا به دیسک و آرتروز بسیار ضرورت دارد. طراحی جالباسی‌های جدید به گونه‌ای است که هر فردی با هر دکوراسیون و سلیقه‌ای که دارد می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. از دیگر مزیت‌های جالباسی‌های ایستاده کم جا بودن آن هاست که این امکان را دارد تا داخل دیوار و همراه با جاکفشی و آینه نیز طراحی شود.

ضروری‌ترین لوازم منزل را استاندارد بخرید

اگر شما هم جزو کسانی هستید که دیسک کمر دارید یا می‌خواهید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید حتما در خرید لوازم منزل خود تجدید نظر کنید. این روز‌ها علاوه بر زیبایی ظاهری باید طراحی استاندارد وسایلی که شبانه روز با آن‌ها در ارتباط هستیم را در نظر بگیریم. فروشگاه اینترنتی بلج، یکی از معتبر‌ترین سایت‌های اینترنتی در زمینه فروش بهترین برند‌های انواع تشک، سرویس خواب و کالا‌های چوبی است که در انتخاب محصولات خود زیبایی و سلامت را با هم در نظر می‌گیرد. شما می‌توانید همین حالا از وبسایت این مجموعه به صورت آنلاین، استاندارد‌ترین لوازم مورد نیاز خود را سفارش بدهید.

مواد مضر برای دیسک کمر

التهاب با بروز مشکلات مختلف در سطح سلامت شما ارتباط دارد. اگر شما دچار بیماری تحلیل برنده دیسک هستید باید از مصرف آن دسته از مواد غذایی که باعث التهاب ستون فقرات می‌شوند خودداری کنید. مواد غذایی که باعث بروز التهاب می‌شوند با افزایش وزن ارتباط دارند. همان طور که می‌‌دانید افرادی که دچار مشکل در ناحیه کمر خود هستند با کاهش وزن و حفظ تناسب اندام و کاهش فشار از روی ستون فقرات از بروز تحلیل رفتگی بیشتر این ناحیه جلوگیری می‌‌کنند. در بخش زیر فهرستی از مواد غذایی که با بیماری تحلیل برنده دیسک ارتباط دارند را توضیح می‌دهیم و شما باید آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

  • قند عامل اصلی تعداد زیادی از بیماری‌ها و اختلالات مزمن است زیرا افراد بیش از اندازه نیاز روزانه خود از قند استفاده می‌کنند. اگر در رژیم غذایی مقدار قند دریافتی زیاد باشد باعث چاقی و اضافه وزن بدن، مقاومت به انسولین و بروز التهاب خواهد شد.
  • روغن گیاهی و سایر روغن‌های فرآوری شده باعث افزایش اسیدهای چرب ترانس می‌شوند.
  • چیپس سیب زمینی و مصرف بیش از حد آن باعث افزایش ریسک بروز چاقی و افزایش سطح کلسترول خواهد شد.
  • راهنمای پخت و پز حاوی امگا ۶ هستند اما مصرف بیش از حد امگا ۶ و امگا سه باعث بر هم خوردن تعادل بدن و بروز التهاب خواهد شد.
  • در تحقیقی که محققان انجام دادند مشخص شد که مصرف غلات پالایش شده با تولید یک نوع پروتئین که باعث بروز التهاب می‌‌شود ارتباط مستقیم دارد.
  • برخی از افراد به منظور کاهش میزان قند مصرفی خود از شیرین ‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌‌کنند. اگر بدن شما واکنش بدی به آنها نشان دهد سیستم ایمنی باعث بروز واکنش التهابی خواهد شد.
  • مصرف چربی‌های اشباع شده با بروز چاقی و التهاب و همچنین دیابت نوع ۲ ارتباط دارد که فرد مبتلا به بیماری تحلیل برنده دیسک باید از مصرف آنها خودداری کند.
  • مصرف پروتئین‌های حیوانی و احتمال بروز التهاب و بیماری‌های مرتبط با التهاب همواره مورد بحث و گفتگو بوده است. برخی از افراد می‌گویند که وقتی از گوشت فراوری شده استفاده می‌‌کنیم در واقع درون یک محدوده خطر التهاب مزمن با گرید پایین گیر می‌افتیم. اگر شما دچار بیماری تحلیل برنده دیسک هستید سعی کنید میزان مصرف پروتئین‌های حیوانی و گوشت فرآوری شده را در طول هفته کاهش دهید.

باید و نبایدهای دیسک کمر

مواد مفید برای دیسک کمر

مواد غذایی نقش مهمی را در سلامت ستون فقرات و بهبود دیسک و سطوح مفاصل ستون فقرات ایفا می‌کنند. داشتن رژیم غذایی سرشار از کلسیم که برای سلامت استخوان‌ها ضروری است یک فاکتور بسیار مهم تلقی می‌‌شود شما می‌‌توانید با مصرف مواد خوراکی زیر به حفظ سلامت و قدرت استخوان‌های خود کمک کنید:

  • شیر
  • ماست کم چرب
  • پنیر
  • لوبیای قرمز و حبوبات پخته
  • کلم پیچ و بامیه
  • مغزهایی مانند بادام، گردو، فندق و کنجد
  • انواع ماهی مانند ساردین و سالمون
  • زرد آلو و انجیر
  • توفو، تخم مرغ و دانه سویا

گلوکزامین سولفات

گلوکزامین سولفات به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد و برای حفظ و بازسازی کلاژن که ترکیب اصلی در ساختار دیسک است ضروری می‌باشد. بدن از این ماده برای به وجود آوردن ترکیبات شیمیایی مورد نیاز برای بازسازی غضروف، تاندون و رباط و مایع سینوویال که به طور طبیعی در مفاصل ستون فقرات وجود دارد استفاده می‌کند. کلاژن به ترمیم و بازسازی غضروف مفاصل ستون فقرات کمک می‌کند.

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان به طور طبیعی باعث افزایش تولید کلاژن خواهد شد.

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ دارای خواص تولید کنندگی کلاژن هستند توسط بدن برای ترمیم غضروف و جلوگیری از بروز آسیب دیدگی غضروف و دیسک به علت التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مواد غذایی سرشار از سولفور

استفاده از مواد غذایی که حاوی مقدار زیادی سولفور هستند باعث تسریع فرایند تولید کلاژن و پروتئین خواهد شد.

خوراکی‌های ضد التهاب

مصرف خوراکی‌های ضد التهاب به طور طبیعی باعث کاهش میزان تورم می‌شود.

محصولات سویا

محصولات سویا سرشار از ژنیستئین هستند. تصور می‌شود که این ماده در تولید کلاژن نقش دارد و باعث سرکوب آنزیم‌هایی می‌‌شود که به تخریب کلاژن می‌پردازند.

فیبر

فیبر به هضم مواد غذایی کمک می‌کند و از بروز یبوست جلوگیری می‌نماید تا به دیسک ستون فقرات فشار وارد نشود. شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی زیر فرایند بهبود ستون فقرات خود را در سطح سلولی افزایش دهید:

  • مصرف میگو، صدف و خرچنگ
  • سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، اسفناج و مارچوبه
  • سبزیجات و میوه‌های قرمز مانند فلفل قرمز، گوجه فرنگی، لبو، توت سیاه و بلوبری
  • محصولات سویا مانند شیر سویا، پنیر سویا و توفو
  • زیتون سیاه
  • سیب و پیاز قرمز که دارای خواص ضد التهابی هستند
  • تخم کتان و تخم شربتی
  • لوبیای قرمز، دانه سویا و لوبیای سفید
  • ماهی‌های آب سرد مانند سالمون، ساردین، ماکرل، آنچوری و هرینگ
  • روغن زیتون
  • کدو حلوایی
  • انواع میوه، مغزها، سبزیجات و غلات
  • مصرف آب به مقدار کافی باعث می‌شود که فرایند آب رسانی به دیسک برای کمک به تسریع فرایند بهبود آن آغاز شود پس شما باید روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید.

مصرف این مواد غذایی ارزشمند یک راه حل ساده برای افزایش سطح سلامتی بدن است. این مواد غذایی حاوی خواص ترمیم کنندگی هستند و به تسریع فرآیند بهبود بدن کمک می‌کنند. هر نوع غذا یا مایعاتی که شما مصرف می‌کنید بر روی سلامت شما تاثیر می‌‌گذارد پس با مصرف هوشمندانه آنها به افزایش قدرت ترمیم کنندگی بدن خود کمک کنید. از آن جایی که درد کمر یا گردن به تنهایی و با مصرف مواد غذایی بهبود پیدا نمی‌‌کند باید تلاش کنید که قدرت ترمیم کنندگی بدن خود را افزایش دهید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید