هشدار موج سوم کرونا؛ چه اتفافی می‌افتد؟

هشدار موج سوم کرونا؛ چه اتفافی می‌افتد؟

براساس پیش بینی مسئولان وزارت بهداشت، موج بعدی کرونا به احتمال زیاد در هفته‌های ابتدایی پاییز آغاز خواهد شد. اما مسئله نگران کننده همزمانی شیوع کرونا و آنفلوآنزای فصلی در یک بازه زمانی است. اپیدمیولوژیست‌ها در این رابطه می‌گویند همزمانی این دو پاندمی در فصل پاییز می‌تواند خطر مرگ را افزایش دهد. از طرفی پزشکان نسبت به شباهت علائم آنفلوآنزا، کرونا و سرماخوردگی ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که تشخیص و تفکیک این سه بیماری از یکدیگر بسیار دشوار است.

کد خبر : ۸۴۵۸۴
بازدید : ۱۲۴۲
هشدار موج سوم کرونا؛ چه اتفافی می‌افتد؟
فرادید | حجم گسترده سفر‌ها در شهریورماه باعث شده تا مسئولان وزارت بهداشت نسبت به موج سوم کرونا در روز‌های آینده هشدار دهند. سفر‌هایی که زحمات کادر درمان را به سرعت بر باد می‌دهد و شرایط کشور را در هفته‌های آینده پیچیده و خطرناک می‌کند.

به گزارش فرادید، ابتدای شهریور ماه بود که حسن روحانی نسبت به موج سوم کرونا هشدار داد. پس از آن ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت که با حجم سفر‌های فعلی آمار کرونا مانند تیر بالا می‌رود.

براساس پیش بینی‌های او، در روز‌های پایانی شهریورماه روزانه بیش از ۲ میلیون تردد بین شهری ثبت خواهد شد و همه این تردد‌ها باعث افزایش تماس اجتماعی و شمار مبتلایان به کرونا می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت همچین میگوید پیش بینی این است که یک هفته پس از بالارفتن حجم تردد‌ها وتماس‌ها موارد سرپایی، ۲ تا ۳ هفته بعد موارد بستری، ۴ تا ۶ هفته بعد موارد مرگ بر اثر کرونا افزایش یابد.

حریرچی اعلام کرده که میزان موارد بستری در تهران دوبرابر شده و در کل کشور هم نیز موارد بیماری رو به افزایش است.

از طرفی دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، فصل پیش رو را "سختترین پاییز معاصر" خوانده و درباره بروز موج سوم کرونا هشدار جدی داده است.

در این میان، سعیدرضا مهرپور، رئیس بیمارستان شریعتی تهران هم گفته " تعطیلات خرداد وسفر‌ها در آن مدت باعث شد تا موج دوم در اوایل تیرماه حمله ور شود، اما پس از آن شاهد کاهش موارد مبتلا بودیم که کم کم در موارد بستری به تعداد ۳۰ نفر رسیدیم، البته حالا دوباره آمار‌ها رو به افزایش است و در ۱۵ روز گذشته آمار ابتلا تقریبا دو برابر شده است. "

از سوی دیگر، حسین قشلاقی، عضو شورای عالی نظام پزشکی معتقد است که موج سوم کرونا با شدت بیشتری رخ می‌دهد. او گفته " این امکان وجود دارد که موج سوم با شدت بیشتری رخ داده و شاهد افزایش ناگهانی آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا باشیم. "

قشلاقی می‌گوید: "یکی از عوامل موثر در کاهش و کنترل موج سوم کرونا عدم بازگشایی مدارس بود که متاسفانه دولت بدون در نظر گرفتن فرسودگی شدید کادر درمان این ریسک خطرناک را پذیرفت و نگرانی شدیدی را برای کادر درمان کشور ایجاد کرد. "

بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار گرفته اند.

آخرین آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد که تاکنون بیش از ۴۱۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا و بیش از ۲۳ هزار نفر نیز تاکنون جان خود را از دست داده اند.
هشدار موج سوم کرونا؛ چه اتفافی می‌افتد؟

بروز موج سوم کرونا چه خطراتی به همراه دارد؟

براساس پیش بینی مسئولان وزارت بهداشت، موج بعدی کرونا به احتمال زیاد در هفته‌های ابتدایی پاییز آغاز خواهد شد. اما مسئله نگران کننده همزمانی شیوع کرونا و آنفلوآنزای فصلی در یک بازه زمانی است. اپیدمیولوژیست‌ها در این رابطه می‌گویند همزمانی این دو پاندمی در فصل پاییز می‌تواند خطر مرگ را افزایش دهد.

از طرفی پزشکان نسبت به شباهت علائم آنفلوآنزا، کرونا و سرماخوردگی ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که تشخیص و تفکیک این سه بیماری از یکدیگر بسیار دشوار است.

از سوی دیگر گزارش ها نشان می دهد که میزان مراجعین برای تزریق واکسن آنفلوآنزا نسبت به سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

در این رابطه دکتر عبدالله کریمی، فوق تخصص عفونی کودکان و استاد دانشگاه شهید بهشتی ضمن هشدار نسبت به چالش کاهش مراجعه مردم برای واکسیناسیون در شرایط کرونایی می‌گوید: "اگر مردم نسبت به واکسیناسیون اقدام نکنند، مطمئنا بعد از مدتی شاهد شیوع مجدد بیماری‌هایی هستیم که سال‌هاست ریشه‌کن یا کمرنگ شده‌اند. به طوری که افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، به تدریج افزایش یافته و منجر به بروز و اپیدمی این بیماری‌ها می‌شود. "

او همچنین به احتمال بالای ابتلا به آنفلوآنزا در میان مردم هم اشاره کرده و می‌گوید: "کودکان بالای شش ماه و تا پنج سال باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. البته اگر واکسن به میزان کافی نبود، حداقل کودکان بالای شش ماه تا زیر دو سال حتما باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. در عین حال زنان باردار و افرادی که به بیماری‌های مزمن، نقص سیستم ایمنی و... مبتلا هستند، کادر درمان و. باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. "

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان اضافه می‌کند: "واکسن‌ها یا از ویروس‌ها یا از باکتری‌ها ایجاد شده اند؛ بنابراین بشر برای تولید واکسن از میکروب ضعیف شده یا کشته شده استفاده کرده که زمانی که وارد بدن انسان می‌شوند، ایجاد بیماری نمی‌کنند. اما سلول‌های ایمنی و سربازان بدن را در مواجهه با بیماری طبیعی تحریک میکنند و این باعث می‌شود که وقتی واکسن می‌زنید، بدن ایمن می‌شود و وقتی ویروس وارد بدن شد، بدن آن را شناسایی می‌کند و در برابر آن مسلح می‌شود؛ بنابراین از واکسن‌ها چه به صورت ویروس زنده ضعیف شده و چه به صورت ویروس کشته شده استفاده می‌کنیم تا ایمنی بدن را در مواجهه با یک میکروب خاص به طور قطعی بالا ببریم. "

دکتر کریمی نسب به همزمانی دو پاندمی کرونا و آنفلوآنزا هشدار داده و می‌گوید: "تجربه سارس و مرس در دنیا و نیز کرونا ویروس جدید در چین نشان می‌دهد که متاسفانه عفونت همزمان این دو را می‌توانیم داشته باشیم؛ به طوری که در چین تا ۵۷ درصد همزمانی آنفلوآنزا و کرونا ویروس جدید را گزارش داده اند. "

او همچنین گفته " اگر این دو با هم باشند، عوارض هم بیشتر خواهد بود. جالب اینکه این دو از نظر بالینی و تصویربرداری قابل افتراق نبوده و تست‌های اختصاصی هم به راحتی بیماری ناشی از آنفلوآنزا و کووید۱۹ را از هم جدا نمی‌کنند. مساله دیگر این است که اگر آنفلوآنزا در گردش باشد، می‌تواند برای کودکان خطرناک باشد. زیرا کرونا ویروس در کودکان زیر ۵ سال ریت کمتری دارد، اما آنفلوآنزا در این کودکان ریت بیشتری داشته و میزان کشندگی بیشتری هم دارد. "

کریمی تاکید کرده که "باید برای پاییز و زمستان و برای برخورد علمی و اجرایی مناسب، سناریو‌های مختلف مدیریتی را در نظر داشته و خودمان را برای بدترین وضعیت ممکن آماده کنیم. باید از نظر مدیریتی، آمادگی مدیریت موج سوم و چهارم احتمالی را داشت و تاکتیک‌های عقب‌نشینی و سفت کردن محدودیت‌ها و برگشت به آموزش دوگانه حضوری یا آموزش کامل مجازی را برای مواردی در نظر گرفته و برنامه مدونی در این حوزه داشت. "
هشدار موج سوم کرونا؛ چه اتفافی می‌افتد؟

چالش دستیابی به نسخه واکسن موفق کرونا و کمبود واکسن آنفلوآنزا

بیش از ۷ ماه از شیوع کرونا در جهان گذشته و در این مدت بسیاری از شرکت‌های داروسازی و دولت‌ها عملیات ساخت و کار آزمایی واکسن کرونا را آغاز کرده اند. اما با این وجود واکسن‌هایی که به مرحله سوم یا نهایی کارآزمایی بالینی رسیده اند، تعدادشان به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد.

از طرفی واکسن‌های مرحله نهایی هم هربار به دلیل بروز عوارض جانبی در میان داوطلبان مجبور به توقف کارآزمایی می‌شوند. با این حال در حال حاضر مشخص نیست که دستیابی به نسخه موفق واکسن کرونا چه زمانی فراهم می‌شود.

اما علاوه بر شیوع کرونا، بسیاری از کشور‌های جهان با شروع فصل پاییز درگیر مقابله با آنفلوآنزای فصلی هم خواهند شد. این موضوع در روز‌های اخیر موجب کمیابی واکسن آنفلوآنزا در بازار‌های جهانی شد.

در این میان ایران هم نسبت به خرید میلیونی واکسن آنفلوآنزا اقدام کرد، اما به در بسته خورد. در این رابطه معاون سازمان غذا و داروی کشور روز‌های گذشته اعلام کرد بانکی که پول واکسن آنفلوانزا را قرار است دریافت کند از انتقال ارز ممانعت کرده و مسیر انتقال ارز واکسن آنفلوانزا در سایه تحریم‌ها قفل شده است.

در نتیجه عدم موفقیت در واردات واکسن به کشور، روز‌های آینده شاهد سهمیه بندی آن خواهیم بود.

با این حال به نظر می‌رسد که با وجود کمبود واکسن و عدم استقبال از تزریق آن، شیوع آنفلوآنزا و کرونا در پاییز و زمستان پیش رو گسترده باشد.با این حال شیوع بالای کرونا، آنفلوآنزاو سرماخوردگی می‌تواند میزان مراجعین به مراکز درمانی را افزایش دهد که این موضوع نیز در نتیجه می‌تواند منجر به تجمع‌های بالا در بیمارستان‌های کشور شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید