جنجال ادامه دار خودرو قسطی مجلسی ها؛ از دنا پلاس تا شاسی بلند!

جنجال ادامه دار خودرو قسطی مجلسی ها؛ از دنا پلاس تا شاسی بلند!

در طول ۷۲ ساعت اخیر بسیاری از فعالان سیاسی، رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی به امتیاز نمایندکان مجلس برای دریافت خودروی دناپلاس قسطی واکنش نشان داده اند. بررسی این واکنش‌ها نشان می‌دهد که اغلب منتقدین مخالف این امتیاز بوده اند. بیشتر منتقدین می‌گویند که تفاوت قیمتی دنا پلاس ۳۰۲ میلیون تومانی با بازار حدود ۳۰۰ میلیون تومان است، از همین رو چرا نمایندگان مجلس خودروی ارزان تری را انتخاب نکردند. آن‌ها می‌گویند که این امتیاز مصداق بارز رانت است. برخی کاربران هم امتیاز خودرو دنا پلاس را به مسئله رای اعتماد به وزیر صنعت، معدن و تجارت ربط داده اند و مدعی شده اند که نمایندگان مجلس برای اینکه در روز رای گیری وزیر پیشنهادی صمت مخالفت نکنند از دولت این رانت را گرفته اند.    

کد خبر : ۸۴۹۹۴
بازدید : ۱۶۷۶
جنجال ادامه دار خودرو قسطی مجلسی ها؛ از دنا پلاس تا شاسی بلند!
فرادید | انگار قرار نیست که به این زودی‌ها جنجال مزایا مجلس یازدهم را رها کند. نخستین بار حواشی حقوق و ودیعه مسکن بود که در همان ابتدای راه دامن نمایندگان مجلس را گرفت. حالا هم براساس گفته‌های نمایندگان، به هر نماینده مجلس امتیاز یک خودروی دنا پلاس ۳۰۲ میلیون تومانی با اقساط سه ساله اعطاء شده است.

به گزارش فرادید، روز‌های گذشته بود که روح الله ایزدخواه، نماینده تهران در مجلس یازدهم در صفحه اینستاگرامش خبر داد که نمایندگان مجلس خودروی دناپلاس اتومات را با قیمت ۳۰۲ میلیون دریافت کرده و اقساط آن را سه ساله می‌پردازند و سند ماشین نیز بعد از یک سال به نام نمایندگان ثبت می‌شود.

البته ایزدخواه در توضیح این امتیاز گفته "نمایندگان مجلس برای رفت و آمد باید یکی از سه گزینه را باید انتخاب می‌کردند که شامل استفاده از خودروی مجلس با راننده و با هزینه روزانه ۵۰۰ هزار تومان، تحویل امانی خودروی صفر پژو پارس و عودت در پایان دوره با هزینه ماهانه حدود ۵ میلیون تومان و فروش اقساطی خودروی دناپلاس یا پژو پازس با برداشت اقساط از حقوق بود. "
او ابتدا اعلام کرد که خواستار گزینه سوم یعنی دریافت دناپلاس قسطی بوده، اما پس از بالا گرفتن انتقادها گفت که از دریافت خودرو انصراف داده است.

محاسبه اظهارات ایزدخواه نشان می‌دهد که حمل و نقل خودرویی هر نماینده مجلس بر اساس گزینه‌های اول و سوم از پنج تا ۱۵ میلیون تومان در ماه هزینه دارد.

پس از ایزدخواه، نوبت به احمد امیرآبادی فراهانی رسید تا از امتیاز تعلق گرفته به نمایندگان دفاع کند. او گفت که " این تصمیم چهار ماه پیش گرفته شده و درآن زمان خودروی دنا پلاس ۲۲۰ میلیون تومان قیمت داشت، این نرخ حالا در این مدت کوتاه به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. "

البته پیش از این هم، موضوع واریز ۲۰۰ میلیون تومان حق مسکن و ۲۰ میلیون تومان بابت سایر هزینه‌ها به حساب نمایندگان مجلس جنجال آفرین شده بود.

در این باره حسین جلالی، نماینده رفسنجان و انار در مجلس اواسط تیرماه گفته بود که در ماه اول حضورش در مجلس، ۲۳۱ میلیون تومان به حساب او واریز شد که از این مبلغ ۱۱ میلیون تومان مربوط به حقوق نمایندگی بوده، ۲۰۰ میلیون تومان بابت حق مسکن و ۲۰ میلیون تومان هم بابت سایر هزینه‌ها در نظر گرفته شده است.

جنجال ادامه دار خودرو قسطی مجلسی ها؛ از دنا پلاس تا شاسی بلند!
واکنش‌ها به دناپلاس قسطی مجلسی‌ها

در طول ۷۲ ساعت اخیر بسیاری از فعالان سیاسی، رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی به امتیاز نمایندکان مجلس برای دریافت خودروی دناپلاس قسطی واکنش نشان داده اند. بررسی این واکنش‌ها نشان می‌دهد که اغلب منتقدین مخالف این امتیاز بوده اند.

بیشتر منتقدین می‌گویند که تفاوت قیمتی دنا پلاس ۳۰۲ میلیون تومانی با بازار حدود ۳۰۰ میلیون تومان است، از همین رو چرا نمایندگان مجلس خودروی ارزان تری را انتخاب نکردند. آن‌ها می‌گویند که این امتیاز مصداق بارز رانت است.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این رابطه طی مکاتبه‌ای خواستار عذرخواهی مجلس از مردم بابت تحویل ۳۵۰ خودروی لوکس به نمایندگان شد و از آنان خواست تا با بازگرداندن آن ها، خودر‌های ارزان تری راجهت خدمت جایگزین کنند.

اما مهم‌ترین واکنش متعلق به امام جمعه لوسان بود. واکنشی که باعث شد این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام سیدسعید لواسانی در واکنش به این موضوع در توئیترش نوشت: "یکی از نمایندگان محترم توضیح دادند که قیمت دناپلاس تحویلی به نمایندگان ۳۰۲ میلیون است که ۳ساله از حقوق آنان کم می‌شود یعنی حدوداً ماهی ۸ میلیون و سیصد هزار تومان. اشتباه نکردم؟ نمایندگان ماهیانه چقدر می‌گیرند؟ خب میخواستید ماشین بدهید چرا پژو پارس یا تیبا ندادید؟ "

البته او به این توئیت اکتفا نکرد و در توئیت دیگری هم نوشت: "واقعاً غیرقابل پذیرش است اینکه چرا ماشین ایرانی این همه گران است؟ بماند؛ اما اینکه نمایندگان مجلس دنا پلاس را قسطی گرفتند، یعنی چه؟ آیا معنایش تضمین تخلفات خودروسازان و چراغ سبز برای سرکیسه کردن مردم نیست؟ شفافیت و پاسخگویی چه شد؟ منتظر روشن‌گری نمایندگان انقلابی هستیم! "

برخی کاربران هم امتیاز خودرو دنا پلاس را به مسئله رای اعتماد به وزیر صنعت، معدن و تجارت ربط داده اند و مدعی شده اند که نمایندگان مجلس برای اینکه در روز رای گیری وزیر پیشنهادی صمت مخالفت نکنند از دولت این رانت را گرفته اند.

کاربری در این رابطه نوشت: " اگر واقعیت داشته باشد یعنی؛ ۳۰۰نفر که ممکن بود در قرعه‌کشی مسخره خودروساز‌ها اسمشان دربیاید و خودرو بگیرند، حق آن‌ها را گرفتند و دادند به نماینده‌ها تا در روز مبادا صدایشان در نیاید! آقای مجلس، این ره که تو میروی به ترکستان است! خدا کند دروغ باشد... "

جنجال ادامه دار خودرو قسطی مجلسی ها؛ از دنا پلاس تا شاسی بلند!
دفاع تمام قد از دنا پلاس قسطی؛ درخواست یک نماینده برای دریافت خودروی شاسی بلند

پس از بالا گرفتن انتقادها، در حالی که انتظار می‌رفت نمایندگان مجلس تغییر موضع دهند، اما این بار بخشی از مجلسی‌ها این امتیاز را حق قانونی خود قلمداد کردند. حسن لطفی، نماینده رزن در این رابطه گفته " بر اساس ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، نمایندگان مجلس هم تراز وزرا هستند و بر این اساس هر حقوق، مزایا و امکاناتی که وزیران دارند، نمایندگان مجلس هم باید داشته باشد. اگر دریافت چنین خودرو‌هایی برای نمایندگان خلاف قانون است، پس وزرا، استانداران و دیگر مسئولان هم نباید چنین خودرو‌هایی را سوار شوند و باید مزایای مسئولان با یکدیگر همسان‌سازی شود. "

او همچنین گفته "نزدیک به ۴ ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد، اما هنوز هیچ خودرویی به نمایندگان مجلس تحویل داده نشده و از سوی دیگر اگر قرار است به نمایندگان خودرو داده شود، این خودرو باید هم تراز خودروی وزرا باشد. ".

اما عجیب‌ترین پاسخ مربوط به لطف الله سیاهکلی، نماینده قزوین و آبیک بود. او در این رابطه به ایلنا گفته" در دوره قبل نماینده‌ها شاسی بلند گرفتند، من برای رفتن به مناطق روستایی شاسی بلند می‌خواهم. اگر این ماشین را بفروشم با ۴۰۰ میلیون تومان اضافه هم نمی‌شود شاسی بلند خرید! "

البته نماینده قزوین توپ را به زمین دولت انداخته و گفته "دولت به جای اینکه نمایندگان را در مقابل هجمه افکار عمومی قرار دهد، باید دفتر کار، ماشین و نیروی انسانی بیشتری در اختیار نمایندگان بگذارد. واگذاری این امور به شکل هزینه‌ای به نمایندگان غلط است. "

سیاهکلی در دفاع از امتیازات نمایندگان مجلس هم گفته است: "نماینده می‌بایست هزینه‌های نیروی انسانی، دفتر و رفت و آمد را از جیب بپردازد و کار مردم را هم انجام دهد. اجاره چند دفتر، پرداخت حقوق پرسنل و رفت و آمد به همه نقاط نمایندگی بسیار پر هزینه است در حالی‌که استانداران و فرمانداران همه این امکانات را در اختیار دارند؛ چرا باید شان یک نماینده از یک بخشدار کمتر باشد و به او این امکانات را ندهند. "
در مقابل برخی نمایندگان هم کوتاه آمدند و در نامه ای به هیات رئیسه مجلس از امتیاز خودروی دناپلاس قسطی انصراف دادند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید