پنیر یک ماده مخدر است!

پنیر یک ماده مخدر است!

این پژوهش با طراحی «رتبه‌بندی اعتیادآوری مواد غذایی ییل» برای اندازه‌گیری میزان اعتیاد افراد به مواد غذایی، نشان می‌دهد که پنیر اعتیادآوری بالایی دارد و این به دلیل وجود ماده شیمیایی موسوم به کازئین در پنیر است.

کد خبر : ۸۵۰۵۳
بازدید : ۱۱۴۴۰
پنیر یک ماده مخدر است!
[این مقاله بازنشر مقاله‌ای از سال ۲۰۱۵ است]دانشمندان دریافته‌اند که پنیر حاوی یک ماده شیمیایی است که در مواد مخدر موجب اعتیاد می‌شود.

شماری از پژوهشگران مطالعه‌ای انجام داده‌اند با هدف شناسایی علل اعتیادآوری برخی مواد غذایی. این پژوهش با طراحی «رتبه‌بندی اعتیادآوری مواد غذایی ییل» برای اندازه‌گیری میزان اعتیاد افراد به مواد غذایی، نشان می‌دهد که پنیر اعتیادآوری بالایی دارد و این به دلیل وجود ماده شیمیایی موسوم به کازئین در پنیر است.

این ماده که در همه محصولات لبنی وجود دارد، می‌تواند گیرنده‌های مخدر مغز را که با اعتیاد مرتبط هستند، تحریک کند. پژوهشگران همچنین دریافتند که غذا‌های فرآوری‌شده اعتیادآوری بالایی دارند، و بالاترین درجه اعتیادآوری متعلق به غذا‌های پرچرب است.

علاوه بر این، در رتبه‌بندی اعتیادآوری مواد غذای ییل، غذا‌هایی که در صدر فهرست جای گرفته‌اند، تقریباً همگی غذا‌هایی هستند که حاوی پنیرند. به گزارش تک‌تامیز، رتبه‌بندی مذکور بر یافته‌های پژوهشی استوار شده است که در آن از ۱۲۰ دانشجوی مقطع کارشناسی خواسته شده بود تا بین ۳۵ ماده غذایی با ارزش‌های غذایی متفاوت، دست به انتخاب بزنند.

در قسمت دوم این پژوهش فهرست غذا‌هایی که توسط دانشجویان از نظر اعتیادآوری رتبه‌بندی شده بود، به ترتیب اعتیادآوری برای انتخاب در اختیار ۳۸۴ شرکت‌کننده دیگر در مطالعه قرار گرفت. نویسندگان این پژوهش که در مجله «پابلیک لایبرری آو ساینس وان» منتشر شده است، نتیجه می‌گیرد که غذا‌های پرچرب جدا از این که اعتیادآوری داشته یا نداشته باشند، موجب اختلال در رژیم غذایی می‌شوند.

به گفته اریکا شولته، یکی از نویسندگان این تحقیق، به نشریه میک: «به نظر می‌رسد که برای همه افراد، چربی در غذا عاملی است که فارغ از جنبه اعتیاد‌آوری، رژیم غذایی را دچار اختلال می‌کند.» کامرون ولز، یک متخصص تغذیه، نیز به تک‌تامیز می‌گوید: «کازومورفین با گیرنده‌های دوپامین بازی می‌کند و باعث تحریک این عنصر اعتیادآور می‌شود.»
منبع: اینیدپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید